Otvorenje velike retrospektive Howarda Hawksa uz posebne goste

U ponedjeljak 13. lipnja u zagrebačkom kinu Tuškanac otvara se velika retrospektiva filmova Howarda Hawksa koju čini čak 18 naslova. Program započinje uvodnim razgovorom o jednom od najznačajnijih američkih redatelja svih vremena, a razgovor će u kinu voditi filmolog dr. sc. Bruno Kragić, filmski kritičar Živorad Tomić i filmski kritičar Dean Šoša. Osvrnut će se na Hawksova najpoznatija djela poput Njegova djevojka Petko, Rio Bravo, Imati i nemati, Silom dadilja, Muškarci više vole plavuše, Dubok san i dr. 

Howard Hawks jedan je od najznačajnijih američkih redatelja svih vremena, uvrštavan u tzv. „velike pripovjedače“ klasičnog holivudskog filma, a ujedno i jedan od prvih „kultnih“ redatelja. Kao vrhunski, prvorazredni profesionalac, sjajno se snalazio u brojnim žanrovima, od vesterna, preko film noira do screwball komedija, režiravši redovito i komercijalno i umjetnički iznimno uspjele filmove, zbog čega je na koncu 1974. godine nagrađen počasnim Oscarom za životno djelo za svoj cjelokupni doprinos filmskoj industriji.

Iz bogate filmografije Howarda Hawksa, zagrebačko kino Tuškanac je izdvojilo osamnaest najznačajnijih naslova koje će prikazati od 13. do 24. lipnja. Retrospektivu će otvoriti posebno događanje, uvodni razgovor koji će voditi filmolog dr. sc. Bruno Kragić, filmski kritičar Živorad Tomić i filmski kritičar Dean Šoša. Publika ih obično prati putem malih ekrana, a ovaj put će imati priliku uživo prisustvovati njihovoj diskusiji o Hawksovom stvaralaštvu prije projekcije na velikom platnu, a u konačnici postaviti i pitanja.

Program započinje remek-djelom screwball komedije Njegova djevojka Petko (1940) u kojoj su glavne uloge sjajno odigrali Cary Grant i Rosalind Russell. Iznimnu screwball komediju, odnosno njenu specifičnu inačicu „komediju ponovnog vjenčanja“, odlikuju dinamična režija i ekonomična naracija, brze i iznimno duhovite replike među slikovitim i izvrsno profiliranim likovima, tema rata spolova između samoživog junaka i samosvojne junakinje, umetanje metafilmskih detalja i lagane, ali jasno zamjetne note subverzivnosti i relativizma. 

Hawks je režirao brojne čuvene komedije, pa tako i jednu od najboljih i najvažnijih holivudskih komedija svih vremena Silom dadilja (1938). Luckasti, ali iznimno inteligentni zaplet filma nose Cary Grant i Katherine Hepburn, jedan od najzabavnijih i najuspješnijih holivudskih komičarskih parova. Izuzetno energična cjelina filma obiluje pomaknutim situacijama, šašavim gegovima i farsičnim detaljima. Gotovo 85 godina nakon nastanka film djeluje podjednako svjež, moderan i potentan kao u vrijeme premijere. 

U Hawksovoj filmografiji valja spomenuti i romantičnu komediju Dvadeseto stoljeće (1934). Film izuzetno dinamične naracije, rafalnih dijaloga, sjajno napisanih i profiliranih likova, vrlo raspoloženih glumačkih interpretacija i energične režije postavio je temeljne odrednice podžanra screwball komedije. Sve je tu na broju, od temperamentne dame i šarmantnog, ali zbunjenog protagonista, preko iskričavih dijaloga i elemenata slapsticka, do slikovitih karaktera i eksploatiranja komičnog potencijala u oslikavanju muško-ženskih odnosa.

Film Samo anđeli imaju krila (1939) Hawks je uspješno adaptirao prema vlastitoj priči. U svojoj drugoj suradnji s glasovitim Caryjem Grantom iznimno je vješto križao pustolovnu dramu s romantičnom komedijom s elementima screwballa. I u ovom filmu elaborira (u njegovim djelima čestu) temu nemira i potencijalnog razdora koji u dotad skladnu mušku zajednicu unosi pojava žene. Osim Granta, valja izdvojiti i izvrsne nastupe glumačke nastupe Jean Arthur i legendarne Rite Hayworth.

Osim u komediji, Hawks je briljirao i u adaptacijama, kao što je slučaj s filmom Imati i nemati (1944), izuzetno uspjeloj slobodnoj adaptaciji kratkog romana Ernesta Hemingwaya. Svoju debitantsku ulogu ovdje je ostvarila tad 19-godišnja Lauren Bacall, a glavnu mušku ulogu odigrao je Humphrey Bogart, njezin budući glumački partner i suprug. Hawks je na ekran uspio prenijeti dio obilježja Hemingwayeve proze, a radi se o sugestivno režiranom filmu dojmljiva ozračja, izvrsne fotografije i podjednako uspjele glazbe. 

Uspješnu suradnju Hawks je s Bogartom i Bacall nastavio i u sjajnom noirovskom krimiću Duboki san (1946). Film iznimno složene radnje adaptiran je prema romanu glasovitog autora krimića i filmskog scenarista Raymonda Chandlera, a smatra se najuspjelijom prilagodbom nekog njegovog romana uopće. Cinični detektivski film Duboki dan odlikuje se i nesentimentalnim predočavanjem likova, sklonošću ironiji, dinamičnom naracijom, odličnim sočnim dijalozima i efektno sažetim akcijskim prizorima. 

Uz spomenute žanrove, Hawks je dao izniman doprinos i vesternu. Rio Bravo (1959), Hawksov antologijski film, jedan je od najcjenjenijih, najpopularnijih i najutjecajnijih vesterna svih vremena. Radi se o žanrovski netipičnom filmu koji karakterizaciji slikovitih protagonista i izgradnji njihovih slojevitih međuodnosa posvećuje mnogo više pozornosti nego klasičnoj epskoj vestern priči o borbi dobra i zla. Glavnu ulogu odigrao je legendarni John Wayne, a postavu čine i pjevač i glumac Dean Martin te Zlatnim globusom nagrađena Angie Dickinson. 

Publika će moći pogledati i druge Hawksove vesterne, El Dorado (1967) i Rio Lobo (1970) u kojima nastavlja razrađivati motive iz Rio Brava i koji s njime čine neformalnu trilogiju, te izvrsnu Crvenu rijeku (1948), njegov prvi vestern i jedan od najrealističnijih naslova u povijesti žanra, s Johnom Wayneom i Montgomery Cliftom. Osim u vesternu, Hawks se veoma uspješno okušao i u gangesterskom filmu, snimivši jedan od svevremenskih klasika tog žanra, Lice s ožiljkom (1932), čiji je istoimeni remake s Al Pacinom 1983. snimio Brian de Palma. 

Surađivao je i s Garyjem Cooperom koji je za glavnu ulogu u njegovoj izvrsnoj biografskoj ratnoj drami Narednik York (1941) bio nagrađen Oscarom. S njim je iste godine snimio i izvrsnu komediju Vatrena kugla (1941), u kojoj je Cooperova partnerica bila Barbara Stanwyck. Osim s Cooperom, surađivao je i sa Caryjem Grantom na komediji Bio sam muška ratna nevjesta (1949) te u komediji Majmunska posla (1952), u kojoj uz Granta glumi Ginger Rogers, a zapaženu je ulogu ostvarila i Marilyn Monroe. 

Od preostalih filmova s repertoara, prikazat će se popularna romantična mjuzikl komedija Muškarci više vole plavuše (1953) u kojoj je Marilyn Monroe partnerica bila Jane Russell. Film je postao golemi hit, a Monroe pretvorio u veliku zvijezdu i to posve zaslužno jer je briljirala u svojoj ulozi. Konačno, publika će u retrospektivi moći pogledati i avanturistički film Hatari! (1962) s Johnom Wayneom, film koji Hawksu donosi epitet „Hemingwaya američkog filma“, kao i romantičnu komediju Muškarčev omiljeni sport (1964) s Rockom Hudsonom u naslovnoj ulozi.