Retrospektiva Alejandra Gonzáleza Iñárritua u kinu Tuškanac

Zagrebačka publika od ponedjeljka 25. do subote 30. listopada moći će na velikom platnu kina Tuškanac pogledati retrospektivu meksičkog autora, redatelja, scenarista i producenta Alejandra Gonzáleza Iñárritua. Program otvara njegov prvi međunarodno zapaženi film Pasja ljubav (2000), a slijede nagrađivani Birdman (2014), Povratnik (2015), Babel (2006), Biutiful (2010) i 21 gram (2003).

Retrospektivom Svijet slučajnosti Alejandra Gonzáleza Iñárritua kino Tuškanac donosi šest filmova ovog značajnog meksičkog autora. Program započinje u ponedjeljak filmom Pasja ljubav (2000). Iñárrituov prvi dugometražni igrani film ostvaren je u suradnji s Guillermom Arriagom zaslužnim za briljantan scenarij. Film je zasnovan na tri paralelna fabularna niza povezana motivima pasa i vjernosti odnosno nevjere te fatalnim momentom slučajnosti. Zahvaljujući uspjehu filma svoje svjetske karijere pokrenuli su Iñárritu i Arriaga, ali i glumac Gael García Bernal.

U utorak slijedi Oscarima nagrađen Birdman (2014) kojim se Iñarritu vratio u okrilje američke kinematografije i polučio najveći uspjeh dotadašnje karijere. Film žanrovski skladno miješa elemente drame i (crne) komedije, garnirajući ih preljevom nadrealnog. Riječ je o fascinantnoj cjelini s virtuozno fluidnom, tehnički ekstremno zahtjevnom režijom (velik dio zasluga ide briljantnom snimatelju Emanuelu Lubezkom) i izuzetno intrigantnom pričom s nizom potentnih likova ostvarenih sjajnim glumačkim izvedbama (Michael Keaton, Edward Norton, Emma Stone).

Povratnik (2015), na rasporedu u srijedu, daleko je najskuplji Iñarrituov projekt koji plijeni izvanredno uvjerljivom rekonstrukcijom razdoblja i naturalističkim pristupom te maestralnom izvedbom Leonarda DiCaprija. Povratnik je DiCapriju osigurao prvog Oscara za glavnu mušku ulogu, Iñarrituu drugog za najbolju režiju, a direktor fotografije Emmanuel Lubezki je osvojio svog trećeg zaredom (nakon Gravitacije i Birdmana) za najbolju fotografiju, što nikad prije nijednom snimatelju nije uspjelo.

Treća i posljednja autorska suradnja Iñarritua i scenarista Guillerma Arriage bio je Babel (2006), s njihovom dotad narativno najsloženijom strukturom, sastavljenom od čak četiri međusobno prepletene priče. Publika će film moći pogledati u četvrtak, a već i sam naslov upućuje na biblijsku Babilonsku kulu s pomiješanim jezicima i nemogućnošću komunikacije, o čemu film zapravo i govori, izmještajući pouku u suvremeni globalni svjetski kontekst. Babel je, između ostalog, dobio Zlatni globus za najbolji film te nagradu za režiju u Cannesu.

Psihološka drama Biutiful (2010) s Javierom Bardemom u glavnoj ulozi Iñarritov je prvi potpuno samostalni autorski projekt nakon prekida suradnje s Arriagom. Najveći otklon u odnosu na dotadašnje radove s Arriagom Iñarritu je polučio odustajanjem od složene naracije s više fabularnih nizova, odlučivši se za integralnu linearnu priču što je bio gotovo manifestni čin autorske emancipacije. Film je premijerno prikazan u Cannesu gdje je Bardem dobio nagradu za najboljeg glumca. Na programu kina Tuškanac će se Biutiful naći u petak.

Retrospektiva završava u subotu nagrađivanom dramom 21 gram (2003). Iñarritu i Arriaga kreirali su pripovjednu cjelinu od tri zasebne priče čije protagoniste povezuje kobna prometna nesreća. Za razliku od Pasje ljubavi, u ovom filmu je narativno-dramaturška koncepcija puno radikalnija te zahtjeva od gledatelja znatan angažman u sklapanju priče. Rezultat je djelo kojim su pokazali da njihova kreativna lucidnost i uspjeh koji su ostvarili prvijencem nije plod slučajnosti, nego da je riječ o ambicioznim autorima sklonima traganju za proširenjem svojih autorsko-izvedbenih granica.