Stogodišnjica rođenja

Visconti - aristokrat lijeva svjetonazora

Je li francuski poetski realizam, na čijim se izvorima napajao radoznali Viscontijev duh, kumovao paradoksu da je baš taj predstavnik plemstva inicirao obrise nove autorske poetike okrenute „prizemnu“ realitetu a poznate kao neorealizam?




Je li veliki Jean Renoir, kod kojega je Luchino Visconti u svojstvu asistenta redatelja stjecao prve spoznaje o umijeću filmske režije, bio presudan u ranoj usmjerenosti mladog aristokrata na društveni razred s dna talijanskog korpusa - na radništvo? I je li francuski poetski realizam, na čijim se izvorima izravno napajao radoznali duh patricija, kumovao paradoksu da je baš taj predstavnik plemstva inicirao obrise nove autorske poetike okrenute „prizemnu“ realitetu a poznate pod nazivom neorealizam? Potvrdnom „da“ na oba pitanja snagu uvjerljiva argumenta daju njegova dva prva igrana filma: Opsesija (1942) izravnim prikazom sivila, turobnosti i beznađa talijanske provincije i Zemlja drhti (1948) promoviranjem običnih ribara u junake (koji „glume“ sebe same i koji komuniciraju vlastitim samo njima razumljivim jezikom), na način dokumentarizma i - antičke tragedije. Radništvu i slojevitoj analizi socijalna realiteta zemlje vratit će se, dvanaest godina kasnije, trosatnim filmom Rocco i njegova braća.

Taj Europejac fascinantne erudicije i renesansnih potencijala (pored ostalog, pisao je o filmu, režirao kazališne i operne predstave), najveći je dio sebe ipak podario upravo svojoj klasi - plemstvu. Visconti se - u ozračju sada naglašeno artificijelna (stilistički pomno elaborirana) prosedea, a na primjerima određenih obiteljskih struktura, kritički neumoljivo i britko propitkuje o korijenima duboke moralne degradacije klase s vrha društvene piramide. No, dok u Gepardu (1963) ostarjeli protagonist - zazirući od zaigrane površnosti ili mačje prilagodljivosti duhu kapitalizma onih koji ga okružuju - stoički ostaje dosljedan svojim (autodestruktivnim) načelima i spreman je da, poput kapetana luksuznoga broda što pušta na sve strane, mirno potone u dubine, dotle bijesna čeljad iz Dragih zvijezda Velikog medvjeda (1965), snažno vitlana oživjelim demonima prošlosti (Aushwitz, incest...), sve se teže nosi s prijetnjama potpuna rasapa psiholoških, ali i egzistencijalnih temelja uzdrmane obitelji.

U filmove s ključem (aluzija na Kruppove) svakako ide djelo Sumrak bogova (1969); premda evidentno opsesioniran njemačkom kulturom, Visconti zapravo prokazuje tamnu stranu njemačkog društva viđenu iz perspektive uzdrmane velike obitelji Essenbeck, koja u svojim redovima ima i pripadnika jurišnih nacističkih trupa SA. Između početnih i završnih plamenih scena „noći dugih noževa“ prodefilirat će duboko morbidni i beskrupulozno manipulativni likovi gonjeni nezajažljivom voljom za moći.

Cjelokupno Viscontijevo djelo (koje čine i Najljepša, Uljez, Zatvoreni obiteljski krug, Smrt u Veneciji, Ludvig, Bijele noći, Stranac) doslovce vrvi od svakovrsnih referencija (književnih, teatarskih, glazbenih, opće civilizacijskih).
Koherentnost njegova djela temelji se na prepoznatljivosti nekih tipično viskontijevskih stilskih elemenata, kao što su: sporost u razvijanju radnje; duži kadrovi prevladavajuće srednjih planova i totala; panoramiranja i zumovi; značaj scenografije i kostimografije; koloristički eksperimenti; vizualna spektakularnost i baroknost; bliskost melodramskom i opernom; težnja ka globalnoj metafori. (Petar Krelja)