Andrzej Wajda

06.03.1926, Suwalki, Poljska - 09.10.2016, Varšava, Poljska

 

Director

Poljski redatelj i scenarist, punim imenom Andrzej Witold Wajda, bio je jedan od istaknutih pripadnika "poljske filmske škole" koju su činili redatelji aktivni od 1955. do 1963. godine.
Majka mu je bila učiteljica, a otac kapetan u poljskoj vojsci. Proveo je sretno djetinjstvo sve do početka Drugog svjetskog rata i njemačke i sovjetske invazije na Poljsku. Godine 1940. Sovjeti su mu ubili oca u masakru u Katynskoj šumi. Andrzej je preživio rat s majkom i bratom, a od 1942. do kraja rata bio je član poljskog pokreta otpora. Preselio se u Krakow 1946. godine i tamo studirao slikarstvo na akademiji primijenjenih umjetnosti. Od 1950. do 1954. u Lódźu je studirao filmsku režiju i u to vrijeme snima nekoliko kratkih filmova. Nakon što je asistirao Aleksanderu Fordu u filmu Petorica iz ulice Barske (1954.), iste godine snima cjelovečernji prvijenac Pokoljenje (Pokolenie). Riječ je o ratnoj drami koja s njegovim idućim filmovima Kanal (Kanal, 1956.) i Pepeo i dijamant (Popiól i diament, 1958.) čini trilogiju o životu u Poljskoj tijekom Drugog svjetskog rata. Kanal mu donosi specijalnu nagradu žirija u Cannesu (dijeljeno sa Sedmim pečatom Ingmara Bergmana), a Pepeo i dijamant FIPRESCI nagradu u Veneciji. Godine 1959. snima prvi film u boji Lotna. Tijekom šezdesetih slijede crno-bijela romantična drama Nevini čarobnjaci (Niewinni czarodzieje, 1960), ratna drama Samson (1961.) i Sibirska ledi Magbet (1962.) koju snima u jugoslavenskoj produkciji. U Poljskoj snima ratnu dramu Pepeo (Popioły, 1965), a u Beogradu englesko-jugoslavensku koprodukciju, povijesnu dramu Gates to Paradise (1968.). U Poljskoj ponovno snima osobnu dramu Sve je na prodaju (Wszystko na sprzedaź, 1968.) posvećenu sjećanju na nenadano preminula filmskog glumca Zbigniewa Cybulskog. Šezdesete završava romantičnom komedijom Lov na mušice (Polowanie na muchy, 1969.). Ratnoj tematici se vraća dramom Pejzaž poslije bitke (Krajobraz po bitwie, 1970.). S glavnim glumcem Danielom Olbrychskim surađuje i u drami Brezova šuma (Brzezina, 1970.) te u veoma uspješnoj povijesnoj drami Obećana zemlja (Ziemia obiecana, 1975.) za koju je bio nominiran za Oscara u kategoriji najboljeg stranog filma, a primio je Zlatnog lava na poljskom filmskom festivalu (dijeljeno s Noce i dnie Jerzya Antczaka). Osim kao filmski redatelj, Wajda je jednako uspješan i u kazalištu tako da su neki njegovi filmovi nastali kao ekranizacije predstava: Svadba (Wesele, 1973.), Gospođice iz Wilka (Panny z Wilka, 1979.) i ranije spomenuta Obećana zemlja. Iz sedamdesetih ističe se i drama Bez narkoze (Bez znieczulenia, 1978.) koja mu donosi nagradu ekumenskog žirija u Cannesu 1979. godine te drama Čovjek od mramora (Czlowiek z marmuru, 1976.) koja je osvojila još jednu FIPRESCI nagradu u Cannesu 1978. te nagradu kritičara na poljskom filmskom festivalu 1977. godine. Iste likove filma prati u nastavku Čovjek od željeza (Czlowiek z żelaza, 1981.) koji je Wajdi donio Zlatnu palmu i nagradu ekumenskog žirija u Cannesu. Film je bio nominiran i za Oscara u kategoriji najboljeg stranog filma, no tadašnje komunističke vlasti povukle su ga iz konkurencije. Tema filma bila je borba za radnička prava, a manju ulogu u filmu je ostvario Lech Wałęsa, predsjednik sindikata Solidarnost koji se s vremenom pretvorio u pokret protiv tada vladajućeg komunističkog režima. Wajda koji je u svojim filmovima alegorički kritizirao komunizam, 1981. godine se priključio Solidarnosti i ostaje učlanjen do 1989. godine. Temu francuske revolucije obradio je u filmu Danton (1983.), snimljenom u Francuskoj s Gérardom Depardieuom u glavnoj ulozi. Prima francusku nagradu César za najboljeg redatelja iste godine. U Njemačkoj pak snima dramu Eine Liebe in Deutschland (1983.). Ponovno u francuskoj produkciji režira Bjesove (Les possédés, 1988.), adaptaciju romana Dostojevskog, a u Poljskoj dramu Kronika wypadków milosnych (Kronika ljubavnih događaja, 1986.). Mnogi njegovi filmovi nagrađivani su na vodećim svjetskim festivalima, a on prima europsku filmsku nagradu za životno djelo 1990. godine. Na filmskom festivalu u Berlinu 1996. primio je Srebrnog medvjeda za doprinos kinematografskoj umjetnosti, u Veneciji je 1998. primio Zlatnog lava za ukupnu karijeru, a 2000. je nagrađen počasnim Oscarom za životno djelo. Iako su se sedamdesete pokazale njegovim najproduktivnijim desetljećem, ostao je nemalo aktivan do samoga kraja života. Iz devedesetih prošloga stoljeća izdvajaju se biografska drama Korczak (1990.), adaptacija Dostojevskog Nastasja (1994.) i ratna drama Pan Tadeusz (1999.), njegov najuspješniji film iz tog razdoblja. Slijedi povijesna komedija Zemsta (2002.), filmska verzija njegove kazališne produkcije iz 1980. u kojoj ponovno surađuje s Romanom Polanskim (nakon Nevinih čarobnjaka). Godine 2006. dobiva počasnog Zlatnog medvjeda na berlinskom filmskom festivalu. Obradivši stvarnu povijesnu temu Katyn (2007.) o masakru u kojem je stradao i njegov otac, nailazi na dobar odaziv publike i kritike. Film osvaja nagradu Orao za najbolji film na poljskim filmskim nagradama 2008. i biva nominiran za Oscara za najbolji strani film iste godine. Slabije prolazi intimistička drama Tatarak (2009.), a povijesnim temama se vraća biografijom Lecha Walese Walesa. Čovjek od nade (Walesa. Czlowiek z nadziei, 2013.). Njegov posljednji film je također biografski Powidoki (2016.) o avangardnom poljskom umjetniku. Preminuo je potkraj 2016. od zatajenja pluća u devedesetoj godini. Predsjedavao je poljskom filmskom udrugom od 1978. do 1983. godine. Kao kroničar poljske društvene stvarnosti na filmu, bio je aktivan i u politici kao senator poljske republike od 1989. do 1991. godine i član predsjedničkog vijeća za kulturu od 1992. do 1994. U Krakowu je 1994. godine osnovao japanski centar za umjetnost i tehnologiju, a 1997. godine primljen je u francusku Akademiju lijepih umjetnosti (Académie des Beaux Arts).

Filmografija

Powidoki (2016)
Walesa. Čovjek od nade (Walesa. Czlowiek z nadziei, 2013)
Makbet (2010) (TV)
Krec! Jak kochasz, to krec! (2010) (srednjemetražni, dokumentarni)
Tatarak (2009)
Katyn (2007)
Solidarnosc, Solidarnosc... (2005) (dio "Man of Hope")
Zemsta (2002)
Noc czerwcowa (2002) (TV)
Lekcja polskiego kina (2002) (dokumentarni)
Wyrok na Franciszka Klosa (2000) (TV)
Bigda idzie! (1999) (TV)
Pan Tadeusz (1999)
Panna Nikt (1996)
Wielki tydzien (1995)
Nastazja (1994)
Pierscionek z orlem w koronie (1992)
Schuld und Sühne (1992) (TV)
Korczak (1990)
Bjesovi (Les possédés, 1988)
Kronika ljubavnih događaja (Kronika wypadków milosnych, 1986)
Eine Liebe in Deutschland (1983)
Danton (1983)
Čovjek od željeza (Czlowiek z zelaza, 1981)
Dyrygent (1980)
Panny z Wilka (1979)
'Pogoda domu niechaj bedzie z Toba...' (1979) (kratkometražni, dokumentarni)
Bez narkoze (Bez znieczulenia, 1978)
Zaproszenie do wnetrza (1978) (srednjemetražni, dokumentarni)
Čovjek od mramora (Czlowiek z marmuru, 1977)
Umarla klasa (1977) (TV)
Smuga cienia (1976)
Obećana zemlja (Ziemia obiecana, 1975)
Wesele (1973)
Pilatus und andere - Ein Film für Karfreitag (1972) (TV)
Brezova šuma (Brzezina, 1970)
Krajolik poslije bitke (Krajobraz po bitwie, 1970)
Lov na mušice (Polowanie na muchy, 1969)
Wszystko na sprzedaz (1969)
Gates to Paradise (1968)
Przekladaniec (1968) (TV)
Popioly (1965)
Sibirska ledi Magbet (1962)
Ljubav u dvadesetoj (L'amour à vingt ans, 1962) (dio "Warsaw")
Samson (1961)
Niewinni czarodzieje (1960)
Lotna (1959)
Pepeo i dijamanti (Popiól i diament, 1958)
Kanal (1957)
Pokoljenje (Pokolenie, 1955)
Ide do slonca (1955) (kratkometražni dokumentarni)
Kiedy ty spisz (1952) (kratkometražni dokumentarni)
Ceramika ilzecka (1951) (kratkometražni dokumentarni)
Zly chlopiec (1950) (kratkometražni)


Filmovi redatelja

Kanal

(1957)

Režija: Andrzej Wajda
FOTOGRAFIJA: Jerzy Lipman
Sadržaj:

Simbolička slika pakla smještena u Poljskoj za vrijeme varšavskog ustanka 1944. koji Nijemci guše u krvi. Poručniku Zadri naređeno je da sakrije svoje ljude u gradsku kanalizaciju. Međutim, njihov očajnički pokušaj da izbjegnu ratnom ludilu, rezultirat će samo većom pogibelji i patnjom. Wajda u klaustrofobičnom, skučenom prostoru isprepliće niz osobnih drama s agonijom čitavog grada.

35 mm, c/b, 95 min

Pepeo i dijamant

(Popiól i diament, 1958)

Režija: Andrzej Wajda
FOTOGRAFIJA: Jerzy Wójcik
Sadržaj:

Mladom je borcu pokreta otpora, Macieku, zadnjeg dana Drugog svjetskog rata naređeno da ubije komunističkog vođu Szczuku. Iako su tokom rata bili u dvije suprotstavljene ideološke skupine ipak ih je povezivao zajednički cilj: borba protiv Nijemaca, pa Maciek upada u moralne dvojbe da li izvršiti naredbu ili ne. Likovno, fotografski i montažno vrlo atraktivan film pokazuje redateljevu sklonost ka simbolizmu.

35 mm, c/b, 105 min

Lov na mušice

(Polowanie na muchy, 1969)

Režija: Andrzej Wajda
FOTOGRAFIJA: Zygmunt Samosiuk
Sadržaj:

Satira o ženama koje pokušavaju promijeniti svoje muškarce. Knjižničar Wlodek, zasićen tipičnim načinom života na Istoku; u malom stanu sa suprugom i njenom obitelji, počinje se zanimati za ravnateljicu knjižnice Irenu. Ona mu, zbog zaljubljenosti uvjerena u njegov talent, a koristeći svoja poznanstva, želi omogućiti spisateljsku karijeru. Kada plan propadne, ljubavnici se rastaju. Wlodek se vraća kući gdje ga čeka supruga s ambicioznim planom za njegovu budućnost.

boja, 104 min

Obećana zemlja

(Ziemia obiecana, 1975)

Režija: Andrzej Wajda
FOTOGRAFIJA: Waclaw Dybowski, Edward Klosinski, Witold Sobocinski
Sadržaj:

U Poljskoj potkraj 19. stoljeća vodi se okrutna borba za uspjeh trojice prijatelja različita porijekla. Karol Borowiecki poljski je plemić koji radi kao inženjer u tekstilnoj tvornici. San mu je da otvori vlastitu i to uz pomoć prijatelja: Nijemca Maxa Bauma koji je nasljednik stare tvornice i Židova Moritza Welta, neovisna poduzetnika. Da bi ostvarili san, trojica će prijatelja morati sakupiti početni kapital, ali i riješiti neke ljubavne razmirice.

boja, 179 min

Pokoljenje

(Pokolenie, 1955)

Režija: Andrzej Wajda
FOTOGRAFIJA: Jerzy Lipman
Sadržaj:

Prvi dugometražni igrani film Andrzeja Wajde govori o odrastanju generacije tijekom nacističke okupacije Poljske. Stach Mazur mladić je koji radi kao naučnik u dućanu. Tamošnji zaposlenik tumači mu osnove marksizma, a kada jednog dana upozna lijepu i odlučnu Dorotu koja je na čelu pokreta otpora mladih, on se zaljubljuje i priključuje pokretu.

35 mm, c/b, 83 min

Samson

(1961)

Režija: Andrzej Wajda
FOTOGRAFIJA: Jerzy Wójcik
Sadržaj:

Radnja filma događa se u Varšavi za vrijeme Drugog svjetskog rata. Glavni junak filma je Jakub Gold, Židov, osuđen na deset godina zatvora zbog ubojstva iz nehaja. Tijekom bombardiranja grada zatvorenici bivaju pušteni iz zatvora, a Jakub poslan u geto. Tamo mu dodijele zadatak skupljanja leševa s ulica da bi ih pokopali po židovskom obredu. Nakon jednog takvog sprovoda Jakub bježi iz geta.

35 mm, c/b, 117 min

Ljubav u dvadesetoj

(L' amour a vingt ans, 1962)

Režija: Andrzej Wajda
FOTOGRAFIJA: Raoul Coutard (segment "Antoine i Colette"), Jerzy Lipman (segment "Varšava"), Mario Montuori, Shigeo Murata, Wolf Wirth
Sadržaj:

Omnibus (redatelji: Shintarô Ishihara, Marcel Ophüls, Renzo Rossellini, François Truffaut (segment "Antoine i Colette"), Andrzej Wajda (segment "Varšava")) koji se bavi različitim aspektima ljubavi. Priča Françoisa Truffauta govori o nevinoj ljubavi mladića i starije žene, Renzo Rossellini problematizira odnos oštre ljubavnice i njezina partnera, Shintarô Ishihara ispituje nasilnu stranu ljubavi, Marcel Ophüls govori o odgovornosti, a Andrzej Wajda u segmentu Varšava priča o hrabrom činu junaka...

35 mm, c/b, 120 min

Sibirska ledi Magbet

(1961)

Režija: Andrzej Wajda
FOTOGRAFIJA: Aleksandar Sekulović
Sadržaj:

Prvi Wajdin projekt izvan domovine baziran je na romanu Nikolaja Leskova iz 1865. godine i operi Dmitrija Šostakoviča Ledi Magbet mcenskog okruga iz 1934. Priča je smještena u vrijeme carske Rusije. Dok joj je suprug na putu, Katarina ga prevari sa seljakom Sergejem. Nakon što Katarinin svekar otkrije prevaru, njih dvoje ga otruju, a imaju plan kako se riješiti i supruga...

35 mm, c/b, 93 min

Čovjek od mramora

(Czlowiek z marmuru, 1977)

Režija: Andrzej Wajda
FOTOGRAFIJA: Edward Klosinski
Sadržaj:

Agnieszka, mlada studentica režije, radi istraživanje za diplomski ispit, dokumentarni film o zidaru Birkutu, radničkom junaku iz pedesetih godina koji je kasnije netragom nestao. Tijekom istrage i razgovora s njegovim poznanicima, suprugom te redateljem tadašnjeg filma o Birkutu, na površinu polako izlazi stvaran života junaka i ljudi koji su stvorili sliku o njemu za javnost. Nakon što mit i propaganda ustupe mjesto neugodnoj istini, Agnieszka se susreće sa cenzurom.

35 mm, c/b i boja, 165 min

Čovjek od željeza

(Czlowiek z zelaza, 1981)

Režija: Andrzej Wajda
FOTOGRAFIJA: Edward Klosinski
Sadržaj:

Nastavak filma Čovjek od mramora u kojem pratimo Macieja Tomczyka, Birkutova sina. Winkel, radio novinar, alkoholičar, dobiva zadatak da istraži Tomczyka, no s ciljem da diskreditira i njega i pokret Solidarnost čiji je on član. Mediji će još jednom odigrati važnu ulogu u sukobu vođa radnika i vladajućih komunističkih političara.

35 mm, c/b i boja, 153 min

Katyn

(Poljska, 2007)

Režija: Andrzej Wajda
FOTOGRAFIJA: Pawel Edelman
Sadržaj:

Najnoviji Wajdin film otvoreno progovara o masakru u Katynu, gdje je četrdesetih godina prošloga stoljeća sovjetska tajna policije ubila više od četrnaest tisuća poljskih ratnih zarobljenika. U središtu priče četiri su poljske obitelji na čije je živote taj događaj brutalno utjecao. Uz mnoge nagrade i nominacije film je bio poljski kandidat za Oscara 2008. godine. Na projekciji 28. studenog u 19 sati tuškanačkoj publici Andrzeja Wajdu i njegovo djelo predstavit će f...

digitalno, boja, 118 min

Walesa. Čovjek od nade

(Walesa. Czlowiek z nadziei, 2013.)

Režija: Andrzej Wajda
FOTOGRAFIJA: Pawel Edelman
Sadržaj:

Biografski film legendarnog poljskog redatelja Andrzeja Wajde o još legendarnijem vođi Solidarnosti, sindikalnog pokreta koji je štrajkovima i prosvjedima započeo proces rušenja komunizma u istočnoj Europi. Prateći izazove s kojima se suočavao na poslu, kao i u osobnom životu, film opisuje put Lecha Walese od običnog radnika u brodogradilištu u Gdanjsku, prvih borbi za radnička prava do pozicije poljskog predsjednika i primanja Nobelove nagrade za mir.

boja, digitalno, 127 min

Brezova šuma

(Brzezina, 1970.)

Režija: Andrzej Wajda
FOTOGRAFIJA: Zygmunt Samosiuk
Sadržaj:

Mladi Boleslaw dolazi na farmu ogorčenog i depresivnog starijeg brata Stanislawa koji se nije oporavio od smrti supruge. Iako boluje od tuberkuloze, Boleslaw je pun volje za životom i želi iskoristiti svaki mogući trenutak. Uživa svirajući klavir, donosi radost na farmu i kratko zavodi mladu Katarzynu koja tamo radi. Ona je obećana pomoćniku na farmi za kojeg Boleslaw sumnja da je imao aferu sa Stanislawovom suprugom.

digitalno, boja, 99 min

Krajolik poslije bitke

(Krajobraz po bitwie, 1970.)

Režija: Andrzej Wajda
FOTOGRAFIJA: Zygmunt Samosiuk
Sadržaj:

Drama snimljena prema pričama poljskog pisca Tadeusza Borowskoga koji je preživio Holokaust. Centralni lik filma je mladi pjesnik Tadeusz, jedan od brojnih zatvorenika iz nacističkog koncentracijskog logora koga su upravo oslobodili Amerikanci. Tadeusz se ne uspijeva nositi s nanovo stečenom slobodom te vrijeme posvećuje knjigama za boravka u privremenom američkom kampu. Tamo upoznaje mladu Židovku Ninu koja ga pozove da zajedno odu na Zapad.

digitalno, boja, 109 min

Tatarak

(Poljska, 2009)

Režija: Andrzej Wajda
FOTOGRAFIJA: Pawel Edelman
Sadržaj:

Sredovječna Marta (Krystyna Janda), supruga doktora u malom gradu, ne zna da je u zadnjem stadiju teške bolesti. Jednoga dana susreće znatno mlađeg Bogusa (Paweł Szajda) koji je fascinira svojom mladošću i jednostavnošću. Njihovi nevini susreti na obali rijeke, obilježeni obostranom fascinacijom, bivaju prekinuti iznenadnim okrutnim prstom sudbine (sudbinskim zaokretom?). Uz mnoge festivalske nominacije, film je osvojio Evropsku nagradu filmske kritike i nagradu Alfred Baue...

boja, digitalno, 85 min

Dirigent

(Dyrygent, Poljska, 1980)

Režija: Andrzej Wajda
FOTOGRAFIJA: Slawomir Idziak
Sadržaj:

Violinistica iz provincijskog poljskog orkestra, čiji je suprug direktor ansambla, poveže se sa svjetski poznatim dirigentom za posjeta Americi. Ispostavlja se da je dirigent svojevremeno bio zaljubljen u majku violinistice. Dirigent, pomalo labilan hipohondar, vraća se u Poljsku voditi orkestar. Istovremeno pokušava oživjeti staru ljubav koristeći violinisticu kao surogat njene majke. Suprug je ljubomoran na dirigenta i na poslovnom i na privatnom planu. Dirigent je obišao svjets...

c/b i boja, DCP, 101 min
Vidi cijeli program