Wim Wenders

14.08.1945, Düsseldorf, Njemačka

 

Director
Studirao je medicinu i filozofiju, a 1967. godine upisao je Visoku školu za film i televiziju u Münchenu. Za vrijeme studija snimio je niz kratkometražnih filmova. Godine 1970. snima prvi igrani film Ljeto u gradu (Summer in the City), koji mu je ujedno i diplomski rad. U filmu Strah golmana od jedanaesterca (Die Angst des tormannes beim Elfmeter, 1971.) počinje suradnju s glumcem Rüdigerom Voglerom, koji često funkcionira kao redateljev alter-ego. U razdoblju od 1968. do 1971. godine intenzivno se bavio publicistikom, napisavši mnogo tekstova o svim segmentima kulture, a ne samo o filmu. S prijateljem Rainerom Wernerom Fassbinderom, istaknutim njemačkim redateljem, te s još nekolicinom filmskih djelatnika osniva Filmverlag der Autoren, zajednicu filmskih djelatnika kojima je cilj bila proizvodnja filma. Godine 1974. osniva Wim Wenders produktion, a 1976. producentsku kuću Road Movies Filmproduktion. Potkraj sedamdesetih prihvaća poziv Francisa Forda Coppole da realizira film Hammet inspiriran biografijom američkog književnika Dashiella Hammetta. Za vrijeme boravka u Sjedinjenim američkim državama, Wenders je ostvario filmove poput Munja nad vodom (Lightning over Water, 1980.) - portret njegovog filmskog idola Nicholasa Raya, a zatim i hvaljeni i nagrađivani Paris, Texas (1984). Za film Nebo nad Berlinom (Der Himmel über Berlin, 1987.) nagrađen je za najbolju režiju na festivalu u Cannesu 1987. Pomalo kontroverzni film Do kraja svijeta (Bis ans Ende der Welt) snima 1991. godine. In weiter Ferne, so nah! (Faraway, So Close), svojevrsni nastavak filma Nebo nad Berlinom, snima 1993. godine, a godinu kasnije film Priča iz Lisabona (Lisabon Story), koji je stekao kultni status u mnogim europskim zemljama. Slijedi zapaženi Nasilju je kraj (The End of Violence, 1997.) te hvalospjevima, nagradama i nominacijama (među njima i ona za Oscara) ovjenčan dokumentarac Buena Vista Social Club (1999.). Godine 2000. osvaja Srebrenog medvjeda na festivalu u Berlinu za film Hotel od milijun dolara (The Million Dollar Hotel, 2000.). Uz režiranje glazbeno-dokumentarnih i kratkometražnih filmova nastavlja snimati dugometražne filmove Land of Plenty (2004.), Don't Come Knocking (2005.) i Palermo Shooting (2008.). Pina (2011.), glazbeno-dokumentarni 3D film o poznatoj koreografkinji Pini Bausch njegov je trenutno posljednji film. Wenders je dobitnik počasnog doktorata Sveučilišta Sorbonne, Paris. Od 1991. do 1996. godine obnašao je dužnost predsjedavajućeg Europske filmske akademije (European film Academy). Od 1993. godine bio je predavač na Visokoj školi za film i televiziju u Münchenu, a od 2003. godine profesor je na koledžu likovnih umjetnosti (Hochschule für bildende Künste) u Hamburgu.

Filmografija

Pina (2011)
If Buildings Could Talk (kratki) (2010)
8 (segment Person to Person) (2008)
Palermo Shooting (2008)
Chacun son cinéma ou Ce petit coup au coeur quand la lumière s'éteint et que le film commence (segment War in Peace) (2007)
Invisibles (documentary) (segment Invisible Crimes) (2007)
Don't Come Knocking (2005)
Land of Plenty (2004)
The Blues (dokumentarna TV serija, nastavak The Soul of a Man) (2003)
The Soul of a Man (dokumentarni) (2003)
Other Side of the Road (kratki) (2003)
U2: The Best of 1990-2000 (dokumentarni) (video Stay Faraway, So Close!, video The Ground Beneath Her Feet) (2002)
Ten Minutes Older: The Trumpet (segment Twelve Miles to Trona) (2002)
Ode to Cologne: A Rock 'N' Roll Film (dokumentarni) (2002)
Hotel od milijun dolara (The Million Dollar Hotel, 2000)
Buena Vista Social Club (dokumentarni) (1999)
Willie Nelson at the Teatro (dokumentarni) (1998)
Nasilju je kraj (The End of Violence, 1997)
Die Gebrüder Skladanowsky (igrano-dokumentarni) (1995)
Lumière et compagnie (dokumentarni film) (1995)
Al di là delle nuvole (1995)
Priča iz Lisabona (Lisbon Story, 1994)
In weiter Ferne, so nah! (1993)
Arisha, der Bär und der steinerne Ring (kratki film) (1992)
Do kraja svijeta (Bis ans Ende der Welt, 1991)
Red Hot and Blue (segment Night and Day) (1990)
Aufzeichnungen zu Kleidern und Städten (dokumentarni) (1989)
Nebo nad Berlinom (Der Himmel über Berlin, 1987)
Tokyo-Ga (dokumentarni) (1985)
Docu Drama (dokumentarni) (1984)
Paris, Texas (1984)
Hammett (1982)
Reverse Angle (dokumentarni) (1982)
Soba 666 (Chambre 666) (dokumentarni) (1982)
Stanje stvari (Der Stand der Dinge, 1982)
Munja nad vodom (Lightning Over Water aka. Nick's Film - Lightning over Water) (1980)
Prijatelj iz Amerike (Der Amerikanische Freund, 1977)
Im Lauf der Zeit (1976)
Falsche Bewegung (1974)
Alice u gradovima (Alice in den Städten, 1974)
The Island (aka. From the Family of Reptiles (kratki film) (1974)
Der Scharlachrote Buchstabe (1972)
Strah golamana od jedanaesterca (Die Angst des Tormannes beim Elfmeter, 1971)
Summer in the City (1970)
Alabama: 2000 Light Years (kratki film) (1969)
3 American LP's (kratki film) (1969)
Silver City (kratki film) (1969)
Klappenfilm (kratki film) (1968)
Same Player Shoots Again (kratki film) (1968)
Polizeifilm (kratki film) 1968)
Victor I. (kratki film) (1968)
Schauplätze (kratki film) (1967)


Filmovi redatelja

Alice u gradovima

(Alice in den Städten, 1974)

Režija: Wim Wenders
FOTOGRAFIJA: Robby Müller
Sadržaj:

Phil je njemački fotograf koji luta američkom istočnom obalom u potrazi za pričom. U jednom hotelu sretne djevojčicu Alice i njezinu majku Lisu koje su također iz Njemačke. Sprijateljuje se s njima te na zamolbu majke pristane nakratko pričuvati Alice. Kad majka nestane, slijedi film ceste u kojem Wenders prati odnos između odraslog čovjeka i djeteta.

crno-bijeli, DCP, 110 min

Pogrešan pokret

(Falsche Bewegung, 1974)

Režija: Wim Wenders
FOTOGRAFIJA: Robby Müller
Sadržaj:

U središtu priče je Wilhelm Meister koji želi postati pisac. Kreće u svojevrsnu odisejadu kroz Njemačku kako bi pronašao samoga sebe, a i razumio povijest svoje države. Na tom putu pridružuju mu se različiti suputnici: pragmatična Theresa, nijema biseksualka Mignon i Laertes - njezin dečko hipi izgleda, pjesnik Landau.... Film je slobodna adaptacija Goetheove novele Wilhelm Meister.

boja, 103 min

Munja nad vodom

(Nick's Film - Lightning over Water, 1980)

Režija: Wim Wenders
Sadržaj:

Film prikazuje zadnje dane života kultnog filmskog redatelja Nicholasa Raya. Film je s punom pažnjom i montirao sam Wenders. Da je Ray redateljev idol vidljivo je u svakom kadru. Poznati američki kritičar Roger Ebert za taj film je napisao:"Ovo je film kojeg je gotovo nemoguće zaboraviti."

boja, 91 min

Stanje stvari

(Der Stand der Dinge, 1982)

Režija: Wim Wenders
FOTOGRAFIJA: Henri Alekan, Fred Murphy, Martin Schäfer
Sadržaj:

Stanje stvari je, u neku ruku, Wendersov autobiografski film. To je priča o producentu kome nedostaju financije. On i njegova, pomalo jadna filmska ekipa zapeli su u prostranstvu Portugala. Redatelj filma čak je ostao i bez filmske vrpce u kameri. Ne preostaje im ništa drugo nego da zaplaše potencijalne ulagače - pogotovo one, prave Amerikance koji su ludi za filmom... Ilustrirajući nevolje izmišljene filmske ekipe, Wenders zapravo diže glas u ime svih beskućnika i onih koji...

boja, 121 min

Tokyo-Ga

(1985)

Režija: Wim Wenders
FOTOGRAFIJA: Edward Lachmann
Sadržaj:

Film je studija o modernom Japanu i o stvaralaštvu Wendersova omiljena redatelja Yasujiroa Ozua. Prikazani su razgovori s Ozuovim snimateljem, te s redateljem Wernerom Herzogom, Ozuovim filmskim kolegom. Tokyo-Ga započinje i završava scenama iz Ozuova filma Tokyo Story.

boja, 92 min

Bilješke o haljinama i gradovima

(Aufzeichnungen zu Kleidern und Städten, 1989)

Režija: Wim Wenders
FOTOGRAFIJA: Masasai Chikamori, Muriel Edelstein, Uli Kudicke, Robby Muller, Musatocki Nakayima, Wim Wenders
Sadržaj:

Razgovor Wima Wendersa s poznatim japanskim modnim dizajnerom Yohji Yamamotom o kreativnom procesu, te teoretiziranju o povezanosti između gradova, identitetu i kinematografiji u digitalnom dobu.

boja, 80 min

Lisabonska priča

(Lisbon Story, 1994)

Režija: Wim Wenders
FOTOGRAFIJA: Lisa Rinzler
Sadržaj:

Film započinje običnom razglednicom neobična sadržaja. Razglednicu je poslao redatelj Friedrich Monroe prijatelju Phillipu Winteru, snimatelju zvuka. Friedrich snima film u i o Lisabonu, s kamerom u ruci šeta ulicama bilježeći ljude, atmosferu, događaje, stvarnost... Posebne probleme stvara mu snimanje zvuka, stoga i odluči potražiti pomoć svog prijatelja tonca. Kada Winter stigne u Lisabon, Friedricha tamo više nema. Na montažnom stolu nalazi nedovršeni film bez tona. U pot...

boja, 35 mm, 100 min

Pariz, Texas

(Paris, Texas, 1984)

Režija: Wim Wenders
FOTOGRAFIJA: Robby Müller
Sadržaj:

Neobični film ceste o Travisu, čovjeku izgubljenu u vlastitu paklu. Smatran mrtvim četiri godine, pojavljuje se u pustinji na meksičkoj granici, umoran od života i djelomično bez pamćenja. Po njega dolazi njegov brat Walt, kod kojeg živi Travisov sedmogodišnji sin Hunter. Travis i Hunter, u početku potpuni stranci, počinju graditi prijateljstvo i plan kako da pronađu Jane, Hunterovu majku, a Travisovu bivšu ženu, i vrate je kući... Film izvanrednih glumačkih izvedbi Harryja Deana...

boja, 146 min

Nebo nad Berlinom

(Der Himmel über Berlin, 1987)

Režija: Wim Wenders
FOTOGRAFIJA: Henri Alekan
Sadržaj:

Berlin je ispunjen anđelima koji slušaju misli smrtnika i pokušavaju ih utješiti. Jedan od njih, Damiel, poželi postati čovjek nakon što se zaljubio u prelijepu Marion, umjetnicu na trapezu... Kultno Wendersovo ostvarenje, nagrađivano na mnogim festivalima. Na festivalu u Cannesu 1987. godine Wenders je nagrađen kao najbolji redatelj.

c/b i boja, digitalno, 128 min

Do kraja svijeta

(Bis ans Ende der Welt, 1991)

Režija: Wim Wenders
FOTOGRAFIJA: Robby Müller
Sadržaj:

Do kraja svijeta je odiseja modernog vremena. U središtu priče je dr. Faber koji je, u pokušaju pronalaženja lijeka za sljepoću svoje žene, kreirao napravu koja omogućuje korisniku primanje slika izravno u mozak, omogućujući tako slijepim osobama da vide. Kreiranje i funkcioniranje takve naprave u potpunoj je suprotnosti sa sve većim pogoršanjem stanja u cijelom svijetu, gdje egzistenciji ljudskog roda prijeti nuklearni satelit koji pada prema Zemlji... Po mnogima, Wenderso...

boja, 240 min

Buena Vista Social Club

(1999)

Režija: Wim Wenders
FOTOGRAFIJA: Robby Müller, Lisa Rinzler, Jörg Widmer
Sadržaj:

Godine 1996. Ry Cooder, jedan od najsvestranijih i najzanimljivijih glazbenika današnjice, okupio je u Havani neka od najvećih imena u povijesti kubanske glazbe i zajedno s njima snimio CD Buena Vista Social Club. Album je nagrađen Grammyjem te je postao jedan od najprodavanijih albuma u povijesti. Po povratku, potražio je svog prijatelja redatelja Wima Wendersa kojem je prenio dojmove iz Kube. Dvije godine kasnije, Wenders se uputio u Havanu kako bi zabilježio novu suradnju Coodera s nje...

boja, 105 min

Hotel od milijun dolara

(The Million Dollar Hotel, 2000)

Režija: Wim Wenders
FOTOGRAFIJA: Phedon Papamichael
Sadržaj:

Skupina jedinstvenih izopćenika i gubitnika živi u jeftinom prenoćištu poznatom pod imenom Hotel od milijun dolara. Hotel od milijun dolara uskoro postaje mjesto policijske istrage: jedan od stanara hotela, naočit ovisnik o drogama Izzy, tragično je preminuo. Svi stanari Hotela su sumnjivi u istrazi koju vodi detektiv Skinner. Kako njegova istraga napreduje, linija između ubojstva i samoubojstva, razuma i ludila, postaje vrlo nejasna… Film poznat po tome što je jedan od sce...

boja, 132 min

Skrletno slovo

(Der scharlachrote Buchstabe, 1973)

Režija: Wim Wenders
FOTOGRAFIJA: Robby Müller
Sadržaj:

U Salemu u 17. stoljeću Hester Prynne sumještani prisiljavaju da nosi grimizno slovo koje označava da je preljubnica. Rodivši dijete izvan braka i odbijajući otkriti identitet oca tijekom čitavih sedam godina, nije prihvaćena u društvu. Kada u selo pristigne ostarjeli stranac Hester ga prepoznaje kao nestaloga muža. Pretvarajući se da je doktor, on pokušava saznati identitet njezina ljubavnika…

boja, 90 min

U toku vremena

(Im Lauf der Zeit, 1975)

Režija: Wim Wenders
FOTOGRAFIJA: Robby Müller
Sadržaj:

Kao popravljač kino projektora Bruno provodi vrijeme stalno putujući od jednog ostarjeloga kina do drugog. Susreće depresivna autostopera Roberta kojem se raspao brak te odlučuju zajedno nastaviti put. U Brunovom kamionu prolaze trošnim cestama duž granice Istočne i Zapadne Njemačke. Film je osvojio FIPRESCI nagradu u Cannesu 1976. godine.

c/b, DCP, 175 min

Soba 666

(Chambre 666, 1982)

Režija: Wim Wenders
FOTOGRAFIJA: Agnès Godard
Sadržaj:

Na Wendersovu zamolbu, tijekom filmskog festivala u Cannesu 1982. godine različiti redatelji i redateljice odlaze u sobu 666 hotela Martinez gdje sami, uključivši kameru, odgovaraju na pitanja o tome kakva će po njima biti budućnosti filma.

boja, 45 min

Braća Sklandanowsky

(Die Gebrüder Skladanowsky, 1995)

Režija: Wim Wenders
FOTOGRAFIJA: Jürgen Jürges
Sadržaj:

Film koji je Wim Wenders snimio sa studentima filmske akademije u Münchenu bavi se rođenjem filma u Berlinu. Tamo su braća Skladanowsky, Max i Emil napravili filmski projektor koji su nazvali Bioskop. Film počinje pričom o njima prije gotovo stotinu godina, a završava u 1995. godini s Maxovom kćeri Lucie koja se prisjeća oca i prvih godina novog medija, filma.

c/b i boja, 79 min

Američki prijatelj

(Der amerikanische Freund, 1977)

Režija: Wim Wenders
FOTOGRAFIJA: Robby Müller
Sadržaj:

Jonathan Zimmermann, izrađivač okvira za slike iz Hamburga, otkriva da boluje od leukemije i da mu se bliži kraj. Ripley, američki preprodavač umjetnina, iskorištava tu činjenicu i upliće ga u svijet kriminala, angažirajući ga za ubojstvo jednog mafijaša. Zimmermann to prihvaća jer želi financijski osigurati obitelj... Zanimljivost filma je da se u cameo ulogama pojavljuju slavni redatelji Samuel Fuller i Nicholas Ray.

boja, DCP, 127 min
Vidi cijeli program