Intimna sazrijevanja Françoisa Truffauta u kinu Tuškanac

Rujanski program zagrebačko kino Tuškanac otvara retrospektivom jednog od najznačajnijih francuskih autora i jednog od utemeljitelja francuskog novog vala, redatelja i scenarista Françoisa Truffauta. Od 01. do 11. rujna publika će imati priliku pogledati čak 20 autorovih filmova, a uoči prve projekcije uvodnu riječ o Truffautovom stvaralaštvu održat će filmolog, dr. sc. Bruno Kragić.

Retrospektiva Intimna sazrijevanja Françoisa Truffauta u kinu Tuškanac započinje u srijedu, 1. rujna nagrađivanom humornom romantičnom dramom Američka noć (1973), impresivnim polubiografskim „filmom unutar filma”, u kojem se kao središnja tema djela profilira odnos stvarnosti i fikcije. Uoči projekcije uvodnu riječ o Truffautovom stvaralaštvu održat će filmolog, dr. sc. Bruno Kragić. 

U četvrtak slijede Ukradeni poljupci (1968), bezvremenska oda strastvenoj i neobuzdanoj mladosti, ujedno treći nastavak Truffautova serijala s Antoineom Doinelom (Jean-Pierre Léaud) kao protagonistom, koji i u ovom filmu funkcionira kao svojevrsni Truffautov fikcijski alter-ego. Istoga dana na programu je gotovo amblematski Truffautov film, impresivna romantična drama Jules i Jim (1962) sa Jeanne Moreau, Oskarom Wernerom i Henrijem Serreom. 

Publika će u petak moći pogledati krimi-dramu Pucajte na pijanista (1960) kojom je Truffaut želio dati svojevrsnu posvetu film noiru. Iste večeri slijedi distopijska drama Fahrenheit 451 (1966), adaptacija romana Rayja Bradburyja, jednog od najcjenjenijih pisaca znanstvene fantastike. Film predstavlja važno ostvarenje u povijesti žanra, a radnja u kojoj su knjige i bilo kakvi pisani tekstovi najstrože zabranjeni, dok individualna misao ne postoji, danas se doima aktualnijom nego ikad. 

Kino Tuškanac u subotu donosi 400 udaraca (1959), Truffautov dugometražni prvijenac za koji je u Cannesu nagrađen za režiju. Inicijalno djelo francuskog novog vala, s mladim, buntovnim i nekonformističkim protagonistom ostvarilo je veliki komercijalni uspjeh, a istinski impresionirana je bila i kritika. Istoga dana bit će i biografska povijesna drama Priča o Adèle H. (1975), adaptacija intimnih dnevnika Adèle Hugo, kćeri Victora Hugoa, koju tumači Isabelle Adjani. 

U nedjelju je romantična drama Dvije Engleskinje i kontinent (1971), intrigantna i sugestivno režirana priča o romantičnom trokutu koja i zbog proznog zaleđa neizbježno podsjeća na onu iz filma Jules i Jim. Inteligentno napisanu, šarmantnu i dovoljno duhovitu cjelinu nose raspoloženi glumački nastupi Jeana-Pierrea Léauda, Kike Markham i Stacey Tendeter, a vrlo povoljne dojmove o cjelini zaokružuju dojmljiva fotografija Néstora Almendrosa i glazba Georgesa Deleruea.

Retrospektiva u ponedjeljak 06. rujna donosi romantičnu dramu Žena iz susjedstva (1981), djelo u kojem se Truffaut vratio jednostavnoj, intimnoj i „običnoj“ priči o strastvenom ljubavnom odnosu, a slijedi je Sirena s Mississippija (1969), adaptacija romana Cornella Woolricha u kojoj je Truffaut odao počast svom uzoru Alfredu Hitchcocku. Elegantno režirano djelo snimljeno estetiziranom fotografijom i s efektnom glazbom nose nastupi Jeana-Paula Belmonda i Catherine Deneuve.

U utorak, 07. rujna bit će prikazana humorna romantična drama Zajednički stol i postelja (1970), četvrti redateljev film u serijalu o životu protagonista Antoinea Doinela. Istoga dana bit će i drama Zelena soba (1978), sugestivno režiran film u kojem se poetični pasaži vješto izmjenjuju s intrigantnim prikazima protagonistovih neuroza. Vrlo emotivno i dirljivo djelo nose sjajne interpretacije glumačke postave predvođene samim Françoisom Truffautom.

Na rasporedu u srijedu, 08. rujna je Džeparac (1976), priča o životu djece u francuskoj provinciji sredinom 1970-ih. Posrijedi je intrigantno i odlično glumljeno ostvarenje u kojem su mladi glumci podjednako uvjerljivi kao i već iskusni glumci. Humorna romantična drama Ljubav u bijegu (1979) posljednje je poglavlje redateljeva serijala o Antoineu Doinelu, u kojem glavnu ulogu svojevrsnog redateljeva alter ega još jednom tumači izvrsni Jean-Pierre Léaud. 

Publika će u četvrtak 09. rujna moći vidjeti nagrađivanu biografsku dramu Divlji dječak (1970), temeljenu na stvarnom slučaju iz 18. stoljeća. Težeći što većoj autentičnosti, Truffaut je za naslovnu ulogu odabrao romskog dječaka Cargola bez prethodna glumačkog iskustva, a djelo je u vrijeme premijere pobralo izvrsne kritike. Slijedi Živahno nedjeljom! (1983), Truffautovo posljednje ostvarenje koje je zamislio kao svojevrsnu posvetu Alfredu Hitchcocku, svom autorskom uzoru. 

Kino Tuškanac u petak 10. rujna prikazuje romantičnu dramu Nježna koža (1964), jedno od najistančanijih i općenito najkonzistentnijih Truffautovih filmova u kojem je najuspjeliju ulogu ostvarila je izuzetno darovita Françoise Dorléac. Istoga dana je i nagrađivana drama Posljednji metro (1980), jedno od najuspjelijih ostvarenja Truffautova opusa. Film je koncipirao upravo za sjajnu karakternu glumicu Catherine Deneuve, a partneri su joj Gérard Depardieu i Heinz Bennent.

Retrospektiva završava u petak 11. rujna kada je krimi-drama Nevjesta je bila u crnini (1968), sa Jeanne Moreau u glavnoj ulozi. Želeći dati hommage Alfredu Hitchcocku, Truffaut je kao skladatelja angažirao Bernarda Herrmanna. Kao zadnji film retrospektive bit će prikazana humorna romantična drama Čovjek koji je volio žene (1977), za koju je Truffaut scenarij napisao tijekom stanki prilikom snimanja Bliskih susreta treće vrste (1977) u kojima je bio angažiran kao glumac.