Iz arhive Editusa: Četiri nova francuska filma

Ovaj reprezentativni izbor iz suvremene francuske produkcije ukazuje, da je unatoč našem nepoznavanju, riječ o velikoj kinematografiji



Nakon ciklusa Abdellatifa Kechichea, francuskog autora koji nedvojbeno pripada vrhu suvremene svjetske kinematografije i Jacquesa Demyja koji pripada vremenu u kojem su francuski filmovi imali istaknutu ulogu u našem redovnom filmskom repertoaru, a njegovi Šerburški kišobrani bili jedno od najgledanijih ostvarenja prije pola stoljeća, Filmski programi završavaju lipanj nekolikim istaknutim i nagrađivanim suvremenim francuskim filmovima koji pripadaju popularnim žanrovima, pa bi vjerojatno u normalnijim prikazivačkim okolnostima, ne samo u francuskim nego i u našim kinima privukli brojnu publiku.



Na nišanu (A bout portant) priča je o bolničaru koji pruži pomoć nepoznatom ranjenom čovjeku i tako se uplete u obračune kriminalnog miljea i korumpiranih policajaca, te mora pokušati spasiti otetu trudnu suprugu. Kudikamo je to originalniji i napetiji triler od većine mnogo popularnijh američkih filmova tog žanra, a njegovi protagonisti vrlo su složene i životno uvjerljive osobe koje su dovedene u krajnje opasne situacije u kojima moraju pod pritiskom izabrati postupke koji će im pomoći da prežive. Drugi je to film Freda Cavayéa koji je već prvijencem Za nju (Pour elle) pokazao iznimno umijeće, što je iniciralo holivudski remake Sljedeća tri dana (The Next Three Days) s Russellom Croweom u režiji Paula Haggisa - znatno slabiji od originala, ali je samo taj stigao do naših kina.



I dvije komedije u ovom izboru odstupaju od uobičajenih normi današnje produkcije te vrste filmova. Devet mjeseci zatvora (9 mois ferme) je drugi najgledaniji film u francuskim kinima 2013. s nacionalnim nagradama César za najbolju glumicu (Sandrine Kiberlain) i scenarij (Héctor Cabello Reyes, Olivier Demangel, te redatelj i glavni glumac Albert Dupontel). Protagonistkinja mu je ugledna četrdesetgodišnja sutkinja potpuno predana poslu koju kolege gotovo prisile na sudjelovanje u dočeku Nove godine, nakon koje ona zbog alkohola i popuštanja samonametnutog reda ima seksualnu avanturu s kriminalcem koje se ni ne sjeća, ali ostaje u drugom stanju. Dupontel komiku stvara neočekivanim, često politički izrazito nekorektnim rješenjima koja nerijetko prelaze u grotesku, ali iza svih nedoličnih postupaka njegovih likova gledatelj otkriva iskrene osjećaje i ljudske vrijednosti.



Još više značajnih nagrada osvojio je Mamin dečkić (Les garçons et Guillaume, à table!), djelomice autobiografski prvijenac redatelja, scenarista i glavnog glumca Guillaumea Galliennea – César za najbolji film, najbolji debitantski film, mušku ulogu, adaptirani scenarij i montažu (uz još pet nominacija), te dvije nagrade u renomiranom popratnom programu Petnaest dana autora (La Quinzaine des réalisateurs) na festivalu u Cannesu. Gallienne u vrlo originalnoj komediji, s posebnom brigom za odmjerenost i nijansiranost, uspjelo povezuje iskrenost doživljaja i humor niza neočekivanih situacija svog neuobičajenog odrastanja u kojem ni sam nije bio siguran u svoj (prvenstveno spolni) identitet, vremena u kojem je – kako upućuje originalni naslov filma – njegova majka (koju u filmu također tumači on sam) za stol pozivala njegovu braću kao „dječake“, dok je njega zvala imenom, jer joj je bio toliko različit.



Cjelovečernji animirani film Hrabri mališan (Minuscule - La vallée des fourmis perdues), namijenjen ne samo djeci nego i odraslima, u priči o prijateljstvu crnih mrava i bubamara i njihovoj zajedničkoj borbi za preživljavanje u svijetu prepunom opasnosti kombinira bajku (u kojoj protagonisti iz svijeta insekata ipak ne govore) s napetim akcijskim filmom koji na kraju neizravno, ali vrlo dojmljivo afirmira prave pozitivne vrednote kroz likovno i animacijski virtuozno uobličenu zanimljivu fabulu.



Ovaj reprezentativni izbor iz suvremene francuske produkcije ukazuje, da je unatoč našem nepoznavanju, riječ o velikoj kinematografiji koja osim ponekog autorskog remek-djela i holivudskih imitacija u produkciji Luca Bessona (a to uglavnom gledamo u našim kinima) može ponuditi još čitav niz najraznovrsnijih filmova visoke vrijednosti.
(Tomislav Kurelec)