Pere Portabella

11.02.1929, Figueres, Girona, Spain

 

Director

Director, writer and producer of short, documentary and feature films.

Filmography


Films by this director

Help Spain

(Aidez l’Espagne, Spain, 1969)

Directed by: Pere Portabella
Synopsis:

Udruženje katalonskih arhitekata (Colegio de Arquitectos de Catalunya) angažirao je 1969. godine Pere Portabellu da napravi ovaj film (op. prev. - uz film Miró drugi i Državne nagrade) povodom retrospektivne izložbe Joana Miróa Miró l’altre. Međutim izbili su veliki prijepori oko toga je li prikladno prikazati dotični film tijekom izložbe. Portabella je zauzeo stav: „ili će prikazati sva tri filma, ili nijedan.“ Film je sastavljen od filmskih žurnala i snim...

b/w and color, DCP, 5’

Don't Count on Your Fingers

(No compteu amb els dits, Spain, 1967)

Directed by: Pere Portabella
PHOTOGRAPHY: Luis Cuadrado
Synopsis:

Portabella razmatra mogućnost potrage za novim tipom naracije tako što će napustiti formulu institucionalne proizvodnje: Aristotelov kanon kao savršen alat, efikasan i najprilagođeniji producentima, što potvrđuje uspjeh kojem svjedoči podrška masovne publike u kinima, u trenutku kada film postaje najpopularnija zabavna industrija u 20. stoljeću. Kako bi ovo ostvario, utječe pomoći pjesnika Joana Brosse. Pritom koristi tehnička pravila za promotivne filmove kao okvir z...

b/w and color, 28’

Nocturno 29

(Spain, 1968)

Directed by: Pere Portabella
PHOTOGRAPHY: Luis Cuadrado
Synopsis:

Narativni pristup Nokturna 29 baziran je na serijama ili suitama naizgled nepovezanih situacija koje se uvijek vrte oko razvijanja teme koja daje „tijelo“ i jedinstvo priči bez pribjegavanja upotrebi anegdote poradi postizanja kontinuiteta radnje. U središtu priče Nokturna 29 nalazi se glavna protagonistkinja (Lucía Bosé) čija je prisutnost kao nȋt vodilja pomoću koje gledatelj uspijeva ostvariti tematsku koherentnost i proniknuti značenje filma, ali uz slomljeni...

b/w and color, DCP, 78’

The Tempest

(La tempesta, Spain, 2003)

Directed by: Pere Portabella
PHOTOGRAPHY: Tomás Pladevall
Synopsis:

Gola tijela koja udara voda uz glazbenu pratnju skladbe Il Temporale iz opere Pepeljuga i uvertire iz opere Seviljskog brijača čiji je autor Gioacchino Rossini. Film je dio izvedbe Portabellina prijatelja i čestog suradnika, glazbenika Carlesa Santosa koja je naslovljena El compositor, la cantante, el cocinero y la pecadora (Skladatelj, pjevač, kuhar i grešnik).

b/w, DCP, 6’

Miró the Other

(Miró l’altre, Spain, 1969)

Directed by: Pere Portabella
PHOTOGRAPHY: Manel Esteban
Synopsis:

Kao dio promocije izložbe Miró L'altre, koju je 1969. godine organiziralo Udruženje katalonskih arhitekata, njihov odbor angažirao je Pere Portabellu da snimi Miróa kako slika “plakat” za izložbu na prozorima u prizemlju zgrade. Portabella međutim nije htio snimiti dokumentarac koji bi bio puko svjedočanstvo čina. No, rekao je kako će snimiti film ako nakon izložbe Joan Miró uz pomoć čistača sȃm izbriše svoju sliku. Joan Miró bespogovorno je pri...

b/w and color, DCP, 15’

Vampir-Cuadecuc

(Spain, 1970)

Directed by: Pere Portabella
PHOTOGRAPHY: Manel Esteban
Synopsis:

Iznova otkrivajući nijemi film upotrebom poglavito “dokumentarističkih” sredstava, Vampir Cuadecuc Pere Portabelle bio je najoriginalniji film na festivalu (op. prev. – Cannes, 1971.), kao i najsofisticiraniji film u svojem odvažnom modernizmu. U početku je dokumentarni predmet snimanje komercijalne španjolske verzije Drakule s Christopherom Leejem (u režiji Jesúsa Franca). No, ono što Portabella čini iz ove prilike toliko je osobno da posve prevazilazi ane...

b/w, DCP, 66’

Miró the Forge

(Miró la forja, Spain, 1973)

Directed by: Pere Portabella
PHOTOGRAPHY: Manel Esteban
Synopsis:

Film je naručila Galerija Maeght kako bi obilježila izložbu Joana Miróa koju je organiziralo francusko Ministarstvo kulture u Grand Palais u Parizu, a koja je otvorena 17. svibnja 1974. godine. Film je sniman pet dana i pokazuje proces taljenja i lijevanja Miróova djela poznatog pod nazivom Puertas Mallorquinas. Snimateljska ekipa otputovala je do ljevaonice obitelji Parellada u katalonskom seocetu Llinars de Munt. Brončane skulpure pojedinačno teže 1200, 800 i 650 kilograma a izli...

color, digital, 24’

Umbracle

(Spain, 1972)

Directed by: Pere Portabella
PHOTOGRAPHY: Manel Esteban
Synopsis:

Drugu godinu zaredom, najodvažniji film koji sam vidio u Cannesu bio je novi uradak Pere Portabelle. Umbracle višeslojni manifest političkog očaja iz Francove Španjolske, mnogo je ambiciozniji i otvoreniji od lanjskog Vampira Cuadecuc, i još ga je teže odrediti. Jezive, sablasne slike iz Vampira Cuadecuc – snimke s naglašenim bjelinama i sivilima usred podvrgnutosti dugotrajnoj ekspoziciji, u kojima svjetlo kao da dolazi iz drugog doba, ili planeta – pojav...

b/w, DCP, 85’

Removal

(Mudanza, Spain, 2008)

Directed by: Pere Portabella
PHOTOGRAPHY: Elisabeth Prandi
Synopsis:

Mudanza (Izmještanje) je snimljena na poziv kustosa Hansa Ulricha Obrista da se napravi intervencija u Huerta de San Vicente, domu i muzeju obitelji García-Lorca u Granadi. Film bilježi uklanjanje namještaja i predmeta iz kuće, kao posljedicu čega se posjetitelji mogu slobodno kretati njezinim ispražnjenim prostorima, a tu je i tišina koja emotivno odjekuje. Oni uzimaju od iskustva ono što žele – tim činom emotivna i povijesna odsutnost pjesnika Federica...

color, DCP, 20’

Catalan Poets

(Poetes Catalans, Spain, 1970)

Directed by: Pere Portabella
PHOTOGRAPHY: Manel Esteban
Synopsis:

Underground film u kojem Portabella 25. svibnja 1970. godine u znak solidarnosti s političkim zatvorenicima snima 1. Popularni festival katalonske poezije u kazalištu Proce u Barceloni. Sudjeluju sljedeći pjesnici: Agustí Bartra, Joan Oliver (Pere IV), Salvador Espriu, Joan Brossa, Francesc Vallverdú i Gabriel Ferrater.

b/w, DCP, 26’

The Dinner

(El Sopar, Spain, 1974-2018)

Directed by: Pere Portabella
PHOTOGRAPHY: Manel Esteban
Synopsis:

Film se odvija tijekom noći kada je Francov režim pogubio militantnog anarhista Salvadora Puiga Anticha. Upotrebljavajući jednostavne filmske konvencije Portabellin dokumentarni film prikazuje petero bivših političkih zatvorenika koji su se okupili u seoskoj kući kako bi pripremili večeru i poveli raspravu o problematici dugotrajnog boravka u zatvoru. Kako bi zaštitio protagoniste filma od progona u frankističkoj Španjolskoj, film je sniman u tajnosti a tehničari i sudionici...

color, DCP, 48’

Miró tapestry

(Miró tapìs, Spain, 1973)

Directed by: Pere Portabella
PHOTOGRAPHY: Manel Esteban
Synopsis:

Film je naručila Galerija Maeght kako bi obilježila izložbu Joana Miróa koju je organiziralo francusko Ministarstvo kulture u Grand Palais u Parizu, a koja je otvorena 17. svibnja 1974. godine. Film je sniman šest dana u Montroig del Camp (Miróovoj ladanjskoj kući) i u Tarragoni tijekom procesa izrade i prenošenja originalne tapiserije. Tapiserija je tkana osam mjeseci a pritom je korišteno 1200 kilograma vune i 600 kilograma za osnovu tkanja. Tapiserija je ima...

color, digital, 22’

Warsaw Bridge

(Pont de Varsòvia, Spain, 1989)

Directed by: Pere Portabella
PHOTOGRAPHY: Tomàs Pladevall
Synopsis:

Varšavski most nastao je u 1989. godini, godini kada je srušen Berlinski zid. Ako je u filmu Nokturno 29 dominirao pogled visokih klasa tijekom šezdesetih godina, u Varšavskom mostu susrećemo pak blještave slike novih intelektualaca i zaboravnih, progresivnih, europskih političkih klasa. No ispod svjetlucave površine spektakularnih društveno-kulturnih događanja i frivolnog života u sretnoj Europi, leže tenzije koje su posljedica razorenih sjećanja...

color, DCP, 84’

Acció Santos

(Spain, 1973)

Directed by: Pere Portabella
PHOTOGRAPHY: Manel Esteban
Synopsis:

Akcija Santos jedan je od Portabellinih karakterističnih kratkiša koji su udubljeni u konceptualnu umjetnost i autorefleksiju koja karakterizira umjetničke jezike šezdesetih. Film je podijeljen u dva segmenta. Prvi se sastoji od nekoliko statičnih kadrova pijanista Carlesa Santosa koji svira Chopinov Preludij op. 45. u c-molu. U drugom segmentu gledamo kako Santes na zvučniku sluša svoju vlastitu snimku sve dok ne stavi slušalice. Tim činom tišina preplavljuje...

color, digital, 12’

Long Live the Piano!

(Visca el Piano!, Spain, 2006)

Directed by: Pere Portabella
PHOTOGRAPHY: Tomàs Pladevall
Synopsis:

Carles Santos svira nekoliko svojih skladbi za piano. Film je snimljen za izložbu Carles Santos Visca el piano! koja je u ljeto 2006. održana u Fondaciji Joan Miró.

color, digital, 3’

The Silence Before Bach

(Die stille vor Bach, Spain, 2007)

Directed by: Pere Portabella
PHOTOGRAPHY: Tomàs Pladevall
Synopsis:

Tišina prije Bacha približavanje je glazbi te srodnim disciplinama i profesijama kroz opus Johanna Sebastiana Bacha. Film predstavlja refleksiju na dubinsku dramaturšku povezanost između slike i glazbe u kojoj glazba nije samo pomoćna podloga slici, već ravnopravni subjekt naracije. Okosnicu filma čini prethodno zadana glazbena struktura. Glazbeni zapis čini glazba J. S. Bacha, kao i dvije sonate Felixa Mendelssohna i Ligetijeva etuda, koje zajedno stvaraju arhitektonski svod ispo...

color, DCP, 100’

National Prizes

(Premios nacionales, Spain, 1969)

Directed by: Pere Portabella
PHOTOGRAPHY: Manel Esteban
Synopsis:

Kao dio trilogije (Miró drugi, Pomognite Španjolskoj i Državne nagrade) koja je bila osmišljena za potrebe izložbe Miró l’Altre, Portabella je napravio film koji nije izravno vezan uz Joana Miróa, nego je trebao služiti kao kontrast njegovu djelu. Film sadrži prizore iz podruma madridske Nacionalne knjižnice u kojem su pohranjeni radovi dobitnika prestižnih Državnih nagrada za lijepe umjetnosti u periodu od 1941. do 1969. godine – dvojica državnih s...

color, digital, 5’

A General Report on Some Matters of Interest for a Public Screening

(Informe general sobre unas cuestiones de interés para una proyección pública, Spain, 1976)

Directed by: Pere Portabella
PHOTOGRAPHY: Manel Esteban
Synopsis:

Film predstavlja sintezu Portabellinih otvoreno političkih filmova koje je radio u tajnosti i ilegali  te njegova okruženja. Snimljen u mjesecima nakon smrti generala Franca u pitanju je “dokumentarni” film koji je rađen u tehničkoj maniri igranog filma. Koherentna poveznica u filmografiji čija je namjera istražiti granice filmske reprezentacije, Generalni izvještaj o nekim stvarima važnim za javno prikazivanje bavi se budućnošću političke reprezentacije u š...

b/w and color, DCP, 148’

Play Back

(Spain, 1970)

Directed by: Pere Portabella
PHOTOGRAPHY: Manel Esteban, Francesc Bellmunt
Synopsis:

Play Back se nadaje kao kratka proba u dvostrukim smislu. Riječ je o jednom od satelita u konstelaciji radova koje Portabella posvećuje analizi “materijalnosti” estetskih i kulturnih jezika (Vampir Cuadacuc i Miró l'Altre između ostalih mogu biti shvaćeni na ovaj način). Istovremeno on analizira stvarne probe koje Carles Santos izvodi za playback snimku filma o djelu Antonija Gaudíja. Zbor Gran Teatro del Liceua u Barceloni čita dijelove iz Wagnerova Tannhäuser...

b/w, digital, 8’

Informe general II. El Nuevo rapto de Europa

(Spain, 2015)

Directed by: Pere Portabella
PHOTOGRAPHY: Elisabeth Prandi
Synopsis:

Portabella izlaže drugi dio jednog od njegovih povijesnih uradaka, Generalnog izvještaja o nekim stvarima važnim za javno prikazivanje koji je izniknuo 1976. godine na početku procesa političke tranzicije netom nakon Francove smrti. Ovaj drugi „izvještaj“ napravljen je u kontekstu teške sustavne krize na kulturnom, ekonomsko-financijskom, političkom i energetskom polju. Iznad svega, ovaj izvještaj usprkos svim okolnostima svjedoči načinu na koji civilno dr...

color, DCP, 126’
See full programe