Velimir Stojanović

17.04.1921 - 25.08.1959

 

Director
Velimir Stojanović pionir je crnogorske poslijeratne kinematografije. Bio je asistent redatelja Vladimira Pogačića u filmu Priča o fabrici (1949.), a samostalno je režirao mnogobrojne kratkometražne dokumentarne filmove od 1950. do 1954. godine. Njegov prvi dugometražni igrani film ujedno je i prvi crnogorski dugometražni igrani film Lažni car (1955.). Riječ je o povijesnoj biografskoj drami snimljenoj u produkciji crnogorskog Lovćen filma za koju je scenarij napisao Ratko Đurović. U istom aranžmanu snimio je i brojne prethodne dokumentarne filmove, a nastavlja i igranima. Đurović i Stojanović kao tandem postali su vodeći filmski stvaraoci tog razdoblja. Idući zajednički igrani film je komedija Zle pare (1956.) o stvarnom povijesnom događaju. Radnja filma smještena je u vrijeme raspada Kraljevine Jugoslavije, ali tema novca i njegova utjecaja na ljude čine je uvijek aktualnom. To vrijedi još i više za komediju Četiri kilometra na sat (1958.) koja govori o suparničkoj borbi za političku vlast. Film je snimljen u Beogradu kao prvi film u tadašnjoj Jugoslaviji rađen u cinemascope tehnici. Posljednji zajednički film im je ratna drama Campo Mamula (1959.) o zatvorenicima tijekom Drugog svjetskog rata na istoimenom otoku u Crnoj Gori. Nažalost, Stojanović je preminuo od tuberkuloze prije nego je film stigao u kina. O spomenutom otoku Mamula snimio je prije i nekoliko kratkometražnih filmova. Među dokumentarnim filmovima ističu se: Iz našeg pomorstva (1950.), Da nas niko ne iznenadi (1951.), Njegoš (1951.), Mrtvi grad (1952.), Bar (1953.), Zatočenici mrijet naviknuti (1953.), Utkani tokovi (1954.), Pjesme o sužnju (1954.) i Naša tamnovanja (1954.).



Filmography

Campo Mamula (1959)
Četiri kilometra na sat (1958)
Zle pare (1956)
Lažni car (1955)
Naša tamnovanja (1954) (kratkometražni dokumentarni)
Pjesme o sužnju (1954) (kratkometražni dokumentarni)
San nad bezdnom (1954) (kratkometražni dokumentarni)
U odbojima sunca (1954) (kratkometražni dokumentarni)
Za život (1954) (kratkometražni dokumentarni)
Utkani tokovi (1954) (kratkometražni dokumentarni)
Jovan Jovanović - Zmaj (1954) (kratkometražni dokumentarni)
Zatočenici mrijet naviknuti (1953) (kratkometražni dokumentarni)
Bar (1953) (kratkometražni dokumentarni)
Djelo Tripa Kokoljica (1952) (kratkometražni dokumentarni)
Mrtvi grad (1952) (kratkometražni dokumentarni)
Trinaesti juli (1952) (kratkometražni dokumentarni)
Njegoš (1951) (kratkometražni)
U slavu Njegoša (1951) (kratkometražni dokumentarni, koredatelj)
Priča sa Vlasine (1951) (kratkometražni dokumentarni, koredatelj)
Da nas niko ne iznenadi (1951) (kratkometražni dokumentarni)
Iz našeg pomorstva (1950) (kratkometražni dokumentarni)


Films by this director

Lažni car

(1955.)

Directed by: Velimir Stojanović
PHOTOGRAPHY: Frano Vodopivec
Synopsis:

A historical film whose story takes place in late 18th century in Montenegro at the time of the emperor Šćepan Mali. He claimed to be the Russian Emperor Peter III overthrown and killed in 1762 during a court conspiracy led by his wife Katherine II. Because he resembles the Russian, some people believed him, while others thought he was making it all up. The film depicts events from his first appearance in Montenegro until his violent death.

digital, b/w, 94 min

Cursed Money

(1956.)

Directed by: Velimir Stojanović
PHOTOGRAPHY: Hrvoje Šarić
Synopsis:

In spring of 1941, just before the breakup of Kingdom of Yugoslavia, the government and the king leave the country and take gold and money as they flee. Since they were unable to take all the money with them, they hid paart of it in a cave near a Montenegrin village. By accident the villagers find the money and decide to keep it, thus becoming "aristocrats" overnight...

b/w, digital, 106 min

Četiri kilometra na sat

(1958.)

Directed by: Velimir Stojanović
PHOTOGRAPHY: Nenad Jovičić
Synopsis:

The story takes place in a small Montenegrin village before the war, where two opposing candidates fight for power at local elections. Both are desperately trying to secure votes, using any means necessary. We follow their relationship, villagers' lives, and a young couple in love whose parents happen to be political opponents.

b/w, digital, 94 min

Mamula Camp

(1959.)

Directed by: Velimir Stojanović
PHOTOGRAPHY: Aleksandar Sekulović
Synopsis:

During World War II the Italians kept their prisoners on the island of Mamula by Herceg Novi. There is a fort on the island and it is completely surrounded by sea. Moreover, to keep the intruders away, the ocupators placed underwater land mines around the island. After Italy's capitulation, Mamula is taken over by Germans, and the prisoners' only choice is to try and deactivate the land mines. If they succeed, they will be free.

b/w, digital, 104 min
See full programe