Persona

feature film, drama, Sweden, 1966

DIRECTED BY: Ingmar Bergman

Persona

CAST:
Bibi Andersson (Alma),
Liv Ullmann (Elisabet Vogler),
Margaretha Krook ,
Gunnar Björnstrand

SCRIPT:
Ingmar Bergman

PHOTOGRAPHY:
Sven Nykvist

MUSIC:
Lars Johan Werle

EDITING:
Ulla Ryghe

Synopsis:

Glumeći Elektru u novoj predstavi, ugledna kazališna glumica Elisabet Vogler usred predstave odjednom zanijemi. Kad dospije u bolnicu, skrb o njoj preuzet će mlada medicinska sestra Alma, koja će ubrzo otkriti da Elisabet moć govora nije izgubila zbog nekog tjelesnog ili psihičkog poremećaja. Glumica je, naime, potpuno svjesno odlučila prestati govoriti, a dok bude skrbila o njoj, Alma će s Elisabet postupno razviti složen odnos. On će se dodatno zakomplicirati nakon što Alma ispripovijeda Elisabet o jednom svom seksualnom iskustvu i nelagodnim posljedicama te avanture. Kad Alma, ubrzo nakon što se povjerila Elisabet, dozna da je glumica njezinu priču zapisala u pismu te da ju smatra osobom zanimljivom za analizu, medicinska sestra će biti zatečena i šokirana. No to je tek početak mijena u odnosu dvije žene, odnosu koji će postajati sve napetiji i u kojem će se granica između sna i jave početi sve više zamagljivati.

Psihološka drama s elementima horora, za glavnu ulogu u kojoj je Bergmanova stalna glumica Bibi Andersson (Sedmi pečat, Divlje jagode, Prizori iz bračnog života) 1968. godine bila nominirana za nagradu BAFTA u kategoriji najbolje inozemne glumice, u vrijeme premijere izazvala je brojne kontroverze zbog teme kojom se bavi. Ostvarenje koje je glasovita književnica, filozofkinja, filmašica i politička aktivistica Susan Sontag proglasila jednim od najvažnijih filmova 20. stoljeća, a koje je u časopisu Sight and Sound smješteno na 17. mjesto najuspjelijih filmova svih vremena, prema mnogima je najeksperimentalnije i najzahtjevnije Bergmanovo djelo. Nadahnuće po svemu sudeći pronašavši u drami Jača Augusta Strindberga, redatelj je u filmu iskazao svoje veliko zanimanje za psihoanalizu, na intrigantan se i vrlo promišljen način posvetivši motivima osobnih identiteta, njihovih udvajanja i brisanja granica među njima, baš kao i bježanja od zadanih ženskih identiteta supruge, majke i u ovom slučaju glumice, te bolesti, ludila i smrti. Dakako, tu je i Bergmanova česta analiza ženskog karaktera kroz njegovo zrcaljenje u više osoba, do konačnog pretapanja i stapanja u jednoj osobi, kao i čest motiv propitivanja uloge umjetnika u suvremenom društvu. Osim iznimno sugestivnom režijom, film imponira i dojmljivom ugođajnošću, maestralnom fotografijom Svena Nykvista te impresivnim, primjereno produhovljenim i prigušenim glumačkim interpretacijama Bibi Andersson i Liv Ullmann.

b/w, 83'

Trailer