Crni labud

Black Swan, igrani, drama, triler, SAD, 2010

REŽIJA: Darren Aronofsky

Crni labud

ULOGE:
Natalie Portman (Nina Sayers / labuđa kraljica),
Mila Kunis (Lily / Crni labud),
Vincent Cassel (Thomas Leroy) Barbara Hershey (Erica Sayers),
Winona Ryder (Beth Macintyre)

SCENARIJ:
Mark Heyman,
Andres Heinz,
John J. McLaughlin

FOTOGRAFIJA:
Matthew Libatique

GLAZBA:
Clint Mansell

MONTAŽA:
Andrew Weisblum

Sadržaj:

Nina Sayers 28-godišnja je balerina, članica Newyorškog baleta, koja živi s odveć zaštitničkom majkom Ericom. Novi ravnatelj baleta, Thomas Leroy, priprema izvedbu slavnog Labuđeg jezera Petera Iljiča Čajkovskog, te tim povodom organizira audiciju za nositeljicu glavne ženske plesačke uloge koja sadrži dva lika – nevinu i krhku bijelu labudicu Odette, te senzualnu i mračnu crnu labudicu Odile. Nina pristupa audiciji i savršeno odigra Odette, ali ne uspijeva uvjerljivo utjeloviti Odile. Sljedećeg dana zatraži od Thomasa da ponovo razmotri njezin nastup, no on je umjesto toga silom poljubi, na što ga ona ugrize i pobjegne iz njegova ureda. Dan kasnije, posve iznenađena, na glumačkoj listi nađe svoje ime kao nositeljice glavne role…

U svom petom dugometražnom igranom filmu Crni labud, Darren Aronofsky napravio je osebujan iskorak. Spojio je balet i horor kroz priču u kojoj je zamiješao motive De Palmine (i Kingove) Carrie odnosno Hanekeove (i Elfriede Jelinek) Pijanistice s jedne, Mankiewiczevog (i Mary Orr) Sve o Evi s druge, te Powellovih i Pressburgerovih Crvenih cipelica (prema Hansu Christianu Andersenu) s treće strane. Tu je naravno i slavno Labuđe jezero Čajkovskog u čijem su libretu Vladimir Begičev i Vasilij Geljcer uporabili klasičan romantičarski motiv doppelgängera iliti (zlog) dvojnika, i koje će fatalno odrediti junakinju filma, mladu i pod majčinim staklenim zvonom formiranu newyoršku balerinu Ninu (Natalie Portman). Ona će naime, pokušavajući otkriti svoju tamniju stranu kako bi uz ulogu bijelog labuda uvjerljivo mogla odigrati i onu crnog, krenuti na autodestruktivni put bez povratka, izgubivši mogućnost razlikovanja zbilje i pričina. Aronofsky nije samo spretno spojio motive različite provenijencije, nego je i artificijelni svijet baleta lucidno oblikovao realističkom fotografijom krupnog zrna, istovremeno postižući i impresionistički sfumato efekt. To povezivanje artificijelnog, dokumentarističkog i poetičnog kroz narativnu građu i teksturu slike veliki je dobitak filma, pri čemu na strani realističkog stoje i prizori podvrgavanja tijela iscrpljujućim zahtjevima baleta. No ubacivanje hororskih stilizacija već je manje uspjelo, pogotovo kad se u drugoj polovici filma vežu s do tad već nabujalim psihoanalitičkim i inim motivskim stereotipima. Zapravo, do lezbijske scene između Nine i njezine 'Eve' Lily (pri čemu je i Nina 'Eva' jedne druge, starije balerine koju utjelovljuje zaboravljena Winona Ryder, dok Lily tumači mlada Mila Kunis), Crni labud je gotovo savršen film. Pritom nije sporna izvedba lezbijskih prizora koji plijene intenzivnošću, nego njihova dramaturška nategnutost. Iako scena kasnije biva opravdana shvaćanjem da je seksualno uskraćena Nina u formi mašte, a ne u zbilji, oslobodila svoj id, dramaturgija filma praćena spomenutim hororskim stilizacijama od tog trenutka kreće previše poznatim stazama. Srećom, ne dolazi do rasapa, nego upravo suprotno - Aronofsky kreira sugestivnu završnicu čiji je zadivljujući vrhunac Ninina pretvorba u crnog labuda. Iako su Barbara Hershey kao majka i Vincent Cassel kao blaža varijanta demonskog umjetnika-manipulatora ekspresivni u svojim rolama, Crni labud u glumačkom je smislu ponajprije ljubavno pismo svog režisera njegovoj glavnoj glumici. Aronofsky je film u potpunosti sagradio oko delikatnosti i apartnosti Natalie Portman, i u tome nije pogriješio. Portman je više nego zasluženo nagrađena Oscarom za glavnu žensku ulogu, a za Akademijinu nagradu bili su nominirani i sam film, te režija, fotografija (Matthew Libatique) i montaža (Andrew Weisblum). Portman je nagrađena i Zlatnim globusom, za koji je bio nominiran i film u kategoriji drame, te Aronofsky za režiju i Mila Kunis za sporednu žensku ulogu. Kunis je na festivalu u Veneciji dobila nagradu Marcello Mastroianni za najbolju mladu glumicu, dok je film bio nominiran za Zlatnog lava.

boja, 108'

Trailer