Đavao

Diabel, igrani, povijesna drama, horor, Poljska, 1972

REŽIJA: Andrzej Żuławski

Đavao

ULOGE:
Leszek Teleszynski (Jakub),
Wojciech Pszoniak (đavao / Jakubov spasitelj),
Malgorzata Braunek (Jakubova zaručnica),
Iga Mayr (Jakubova majka),
Anna Parzonka (Jakubova sestra),
Michal Grudzinski (Ezechiel)

SCENARIJ:
Andrzej Żuławski

FOTOGRAFIJA:
Maciej Kijowski

GLAZBA:
Andrzej Korzynski

MONTAŽA:
Krzysztof Osiecki

Sadržaj:

Tijekom pruske invazije na Poljsku 1793. godine, mladog poljskog plemića Jakuba, optuženog da je sudjelovao u uroti za pokušaj ubojstva kralja, iz tamnice izbavi zagonetni stranac odjeven u crno. On Jakuba oslobodi usred pobune, kao protuuslugu za njegovo oslobađanje od plemića zatraži popis ostalih urotnika, te mu kaže da se vrati kući, a za mladićem krene u bijele halje odjevena časna sestra Zakonnica. Tijekom putovanja Jakubovoj kući, dok mladića neprestano slijedi stranac, on i Zakonnica susret će više ljudi te biti svjedocima niza uznemirujućih, pa i zastrašujućih događaja. Nakon što upozna skupinu glumaca usmjerenih hedonizmu, koji smatraju da je jedini cilj dobrog života traganje za zadovoljstvom i izbjegavanje patnje, Jakub će doznati da je njegov najbolji prijatelj, također sudionik u uroti, njegovoj trudnoj zaručnici rekao da je Jakub ubijen. Ne samo to, već je on i oženio Jakubovu zaručnicu te je izdao urotnike i priklonio se kralju. Sve će se dodatno pogoršati kad Jakub po povratku kući otkrije da mu je otac počinio samoubojstvo a sestra izgubila razum, kad ga majka pokuša zavesti ne znajući tko je on, te kad shvati da njegovo nekadašnje revolucionarno društvo vrijeme provodi zabavljajući se, dok njega drže izdajnikom.

Realizirana godinu dana nakon impresivne Trećine noći, povijesna drama s elementima horora scenarista i redatelja Andrzeja Żuławskog (Važno je voljeti, Na srebrnom globusu, Opsjednutost) drugi je njegov dugometražni film koji u ono doba nitko nije imao prilike pogledati, jer je smjesta bio bunkeriran, odnosno zabranjen. Razlozi tome ležali su u činjenici da je Żuławski u priči filma jasno asocirao na studentske nemire 1968. godine, u tolikoj mjeri da je čitav dojmljivo režiran film s ´baroknim´ prikazima ljudske patnje i okrutnosti u suštini posve jasna metafora šezdesetosmaških zbivanja. Problematičnim se tada pokazalo mnogošto, od toga da protagonist proizvoljno ljude ubija nožem ili pištoljem, sasvim svejedno, preko izrazito subverzivne scene paljenja poljske zastave, do naglašeno modernog rock soundtracka, koji je također pridonio subverzivnom naboju filma. Djelo u kojem glavnu ulogu tumači protagonist Trećine noći Leszek Teleszyński, i u kojem stranca, koji simbolizira zlo, odnosno sotonu, dok časna sestra Zakonnica predstavlja božansku dobrotu, tumači sjajni Wojciech Pszoniak (Obećana zemlja, Korczak, Danton), omiljeni glumac Andrzeja Wajde, osim izuzetno sugestivne režije odlikuju impresivna fotografija Macieja Kijowskog (Dva čovjeka i ormar Romana Polańskog i Jakuba Dreyera, Majka Ivana Anđeoska Jerzyja Kawalerowicza), odlični glumački nastupi te elaboriranje provokativnog motiva o društvu kao zajednici u kojoj se u svakom pojedincu kriju zastrašujući sadizam i nesreća.

boja, 119'

Trailer