Ispod kože

Under the Skin, igrani, drama, misterij, horor, UK, Švicarska, 2013

REŽIJA: Jonathan Glazer

Ispod kože

ULOGE:
Scarlett Johansson,
Jeremy McWilliams,
Lynsey Taylor Mackay,
Dougie McConnell,
Kevin McAlinden

SCENARIJ:
Walter Campbell,
Jonathan Glazer (prema romanu Michela Fabera)

FOTOGRAFIJA:
Daniel Landin

GLAZBA:
Mica Levi

MONTAŽA:
Paul Watts

Sadržaj:

Nakon što vidimo bezimenu mladu ženu koja vježba govoriti, kao da je kod logopeda, slijedi prizor s jednim motociklistom koji nedaleko Glasgowa iz jarka pored ceste pokupi leš također mlade žene i stavi ga u teretni prostor bijelog kombija. Nedugo potom, ženu koja je vježbala govoriti vidimo u tijelu upravo te pokojne žene, te ona sjeda za volan kombija i kreće u vožnju ulicama Glasgowa. Na periferiji grada ona se kod muškaraca u prolazu počne raspitivati za smjer kretanja, a pritom govori malo, uglavnom nesuvislo i sa sugovornicima razgovara o općenitostima. Iz njezinih izraza lica i pokreta tijela čini se kao da se svemu čudi, ili kao da proučava sugovornike. Ako neke od njih i pozove u vozilo, njihovo slijedeće odredište je mračna prostorija s ulaštenim podom kojim ona hoda unatrag i izvodi striptiz, dok oni hipnotizirani njezinom ljepotom u pod propadaju kao u živo blato. Tko je mlada žena iz čije perspektive promatramo zbivanja, odakle je stigla i koja je svrha svega onog što radi?

Godine 2013. prikazana u konkurenciji festivala u Veneciji te godinu kasnije ovjenčana Europskom filmskom nagradom u kategoriji najbolje europske skladateljice (Mica Levi koja je za rad na biografskoj drami Jackie Pabla Larraína osvojila nominaciju za Oscara), fantastična horor-drama Pod kožom suscenarista i redatelja Jonathana Glazera, koja je 2015. nominirana i za nagradu BAFTA za najbolju glazbu, kao i za nagradu Alexander Korda za najbolji britanski film, intrigantna je i provokativna slobodna adaptacija istoimenog romana podrijetlom danskog književnika Michela Fabera. Proza objavljenu 2000. godine na crnohumoran se satirični način bavi temama seksističkog odnosa prema ženama, korporativnog kapitalizma, okrutnog odnosa prema životinjama, osobito onima koje se uzgajaju na velikim industrijaliziranim farmama, klasnih odnosa i odnosa prema imigrantima te čovjekova uništavanja prirode. Također, kroz profiliranje protagonistice koja može preuzeti različita tijela i koja upoznaje ljudsku vrstu propitkuju se i teme seksualnog identiteta, ljudskosti, snobizma i milosrđa. Riječ je o vrlo neobičnom ostvarenju koje od gledatelja zahtijeva strpljivost i spremnost na eksperimentiranje, o začudno filozofičnom djelu koje funkcionira kao studija humanosti. U projektu čija je razrada trajala čitavo desetljeće, tijekom kojeg su napisane četiri verzije scenarija, svaki je kadar promišljen do najmanjeg detalja, a cjelinu odlikuje iznimna ekonomičnost, podjednako na dramaturškoj i narativnoj razini, kao i na razini dijaloga. Dva puta za Oscara nominirana Scarlett Johansson sjajno tumači glavnu ulogu, vrlo atraktivnu mladu ženu hladne ljepote, distanciranu, zagonetnu i nedostižnu protagonisticu koja unatoč fluidnosti ipak zrači potisnutim emocijama.

boja, 108'

Trailer