igrani, drama, Jugoslavija, 1986 | Mjesto prikazivanja filma: MM-centar (Studentski centar, Savska cesta 25)

Veljko Bulajić,
Dejan Rebić

Goran Trbuljak

Alfi Kabiljo

Veljko Bulajić,
Tvrtko Grgić

Miliša Matić je seljak koji se bori protiv osnivanja seljačkih zadruga jer bi time mnogi seljaci izgubili nedavno stečenu zemlju. Odredbu o osnivanju zadruga donijela je komunistička vlast, a za njenu provedbu je zadužen Markan Radišić. Kada Markanov sin zaprosi Milišinu kćer, njih dvojica će se sukobiti i na privatnom planu, što će rezultirati Markanovim ubojstvom Miliše.

U svojem prvijencu Vlak bez voznog reda (1959) Veljko Bulajić opisao je istinit povijesni događaj preseljenja velikog broja ljudi iz siromašne Dalmatinske zagore u zemljom bogatu Slavoniju nakon Drugog svjetskog rata. U Obećanoj zemlji, pak, pokazao je što se dogodilo tim seljacima u Slavoniji. Ukratko, oduševljenje plodnom ravnicom zamijenjeno je razočaranjem u ideju kolektivizacije. Iako je Bulajić vjerovao u revoluciju te režirao fascinantne prikaze mase i kolektiva koji je tu revoluciju provodio (kao što je slučaj i s Obećanom zemljom), i sam je postao svjestan fatalnih pogrešaka u procesu stvaranja seljačkih zadruga te se počeo zalagati za individualnu slobodu izvan kolektiva. To je posebice vidljivo u njegovim kasnijim filmovima (Visoki napon, 1981; Obećana zemlja; Donator, 1989; Libertas, 2006). Okvirni dio filma Obećana zemlja je suđenje Markanu, a kroz svjedočenja ljudi, konceptom podsjećajući na filmove Građanin Kane i Rašomon, retrospektivno se razvija priča iz više perspektiva o događajima koji su doveli do ubojstva. Lik Markana pripada nizu likova razočaranih revolucionara hrvatske kinematografije 1980-ih, a možda je najbliži liku partijca Stjepana iz Života sa stricem (Krsto Papić, 1988), jer oboje u slijepom oduševljenju idejama kolektivizacije počine fatalan zločin.

boja, 127'