R.M.N. Stanje nacije

R.M.N., igrani, drama, Rumunjska, Francuska, Belgija, Švedska, 2022

REŽIJA: Cristian Mungiu

R.M.N. Stanje nacije

ULOGE:
Marin Grigore (Matthias),
Judith State (Csilla Szabo),
Macrina Barladeanu (Ana),
Orsolya Moldován (gđa. Dénes),
Rácz Endre (Tibi)

SCENARIJ:
Cristian Mungiu

FOTOGRAFIJA:
Tudor Vladimir Panduru

MONTAŽA:
Mircea Olteanu

Sadržaj:

Igrana konkurencija

Nekoliko dana uoči Božića, Matthias napušta posao u Njemačkoj i vraća se u multietničko transilvanijsko selo. Želi se više uključiti u odgajanje sina Rudija, za kojeg misli da provodi previše vremena sa svojom majkom Anom, i pomoći dječaku da se oslobodi neizrečenih strahova. Matthias je zaokupljen i svojim starim ocem, kao i željom da vidi svoju bivšu ljubavnicu, Csillu. Kada se u maloj tvornici hrane, kojom Csilla upravlja, zaposli nekoliko novih radnika iz Šri Lanke, mir u naizgled složnoj zajednici se polako narušava. Frustracije, sukobi i strasti izbijaju na vidjelo ispod tanke opne prividnog razumijevanja i skladnosti. Mislili biste da će zajednica koja je i sama sastavljena od potomaka imigranata i čini manjinu unutar rumunjske nacije, s drukčijim jezikom, običajem, kulturom i religijama, imati više empatije prema ljudima koji su još veća manjina, no upravo suprotno. Sve kulminira tijekom dvadesetominutne scene snimljene u jednom kadru – gradskog sastanka u crkvi kada stoljetne predrasude i podjele izlaze na vidjelo – malo nedostaje do groteskne eskalacije kao kod Munigiuova sunarodnjaka Radu Judea i njegove travestije Baksuzno bubanje ili bezumni pornić. Naturalistička drama snimljena autorovim smirenim, opservacijskim pristupom ponovno razotkriva nehajnu brutalnost istočne Europe ali i postaje alegorija netolerancije Europske Unije u kojoj radnici s periferije odlaze u središte u potrazi za europskim snom dok njihova mjesta preuzimaju potplaćeni radnici iz trećeg svijeta. „Jer istok se trudi da kao zapad bude“ kao što su pjevali Let3  – periferija slijepo prati središte iako se na nju često prelijevaju samo negativne strane kolektivnih politika. Stanje nacije je usijano, zatupljeno i degutantno rasističko a političari nekako uvijek izmigolje svojoj odgovornosti. (DP)

Film je inspiriran stvarnim incidentom iz 2020. kada je gotovo 2000 stanovnika transilvanijskog sela Ditrău potpisalo peticiju kojom su radnici iz Šri Lanke izbačeni iz njihova sela. Kako je moguće da Rumunji, Mađari i istočni Europljani koji rade u zapadnim zemljama i mrze kako ih se tamo tretira na kraju na isti način tretiraju ljude koji u potrazi za boljim životom dolaze raditi kod njih? Zašto se ljudi tako ponašaju? Mungiu odgovor na ovo pitanje nalazi u magnetnoj rezonanci – naši mozgovi tisućljećima su oblikovani tako da sve koji ne pripadaju našem „plemenu“ smatramo neprijateljem. Umjesto da vidimo stvari koje su nam zajedničke, fokusiramo se samo na ono što je različito.

Nagrade i festivali
Cannes Film Festival (2022) – svjetska premijera, nominacija za Zlatnu palmu; Chicago IFF – nominacija za Zlatnog Huga; Crested Butte Film Festival (2022) – najbolji film; Palić Film Festival (2022) – najbolji film; Dublin IFF (2022) – najbolji scenarij

boja, 125'

Trailer