Gluma Genea Wildera balansira između histerije i nježnosti. Iako je i sam često naglašavao da je njegova vanjska smirenost tek maska za histeriju (čitaj: klauneriju), kad je 'moja sedmogodišnja psihoanaliza već postala navika'

Histerija iza maske

Karijeru je započeo ranih šezdesetih na kazališnim daskama, gdje je glumio u Brechtovoj Majci hrabrost. Tada ga je uočio Mel Brooks čija je buduća žena Anne Bancroft bila angažirana u istoj produkciji. Sve ostalo je povijest. Filmsko (cameo) krštenje dogodilo mu se 1967. kad mu je nakon što je odradio nekoliko manjih uloga u TV serijama, Arthur Penn dodijelio ulogu otetog neurotičara Eugenea Grizzarda u klasiku Bonnie and Clyde. Potom su mu se dogodili Brooksovi Producenti, ta sumanuta i kranje neukusna židovska komedija/burleska (ovo 'neukusno' joj je najveći kompliment) u kojoj je portretirao histeričnog Lea Blooma, računovođu kojeg je kazališni producent Zero Mostel angažirao za najgori flop u povijesti teatra, s već legendarnom numerom Springtime for Hitler, natopljenom pivskim flekama. S Brooksom je snimio i dvije seminalne komedije – Vruća sedla i Mladog Frankensteina u kojem mu je partner bio 'taze mrtvac' Marty 'Igor' Feldman, s očima koje ubijaju.

'Oh Svevišnji, imamo li dovoljno snage obaviti to u jednu noć, ili ćemo samo drkati?', pita se propovjednik u Vrućim sedlima, koji najavljuje Wilderovu fazu s Richardom Pryorom. To isto pitanje mogao je sebi postaviti i sam Brooks, koji je pokazao da u Hollywoodu ima više 'kukuruznih klipova' nego u Oklahomi. Sve ostalo je onaj famozni 'jerk off'. Pryor u filmu glumi crnog šerifa ('Up yours, Nigger!', kaže u filmu arhetipska sjedokosa dama), a Wilder je alkoholizirani pistolero, uz neizostavnu Madeleine Kahn kao western inkarnaciju Marlene Dietrich, zvanu Lili von Schtupp, te legendarnu scenu kaubojskog prdeža nakon konzumacije pečenog 'fažola'.

Godine 1971. Wilder postaje omiljeni junak američkih klinaca zahvaljujući Stuartovoj adaptaciji ekscentričnog dječjeg klasika Roalda Dahla 'Willy Wonka and the Chocolate Factory' u kojem mu se dogodio neočekivano kontrolirani portret vlasnika famozne tvornice čokolade. U Burtonovu remakeu zamijenit će ga razigraniji Johnny Depp, iako Wilder baš i nije bio oduševljen tim filmom, opisavši ga kao čistu holivudsku pohlepu za novcem ('It's all about money!'). No Wilderovu bravuru uočio je i Woody Allen, dodijelivši mu ulogu u komediji Sve što ste željeli znati o seksu, a niste se usudili pitati koja fino parodira seksualne vodiče za samopomoć. U jednom od njenih sedam skečeva, on portretira doktora Rossa zaljubljenog u armensku ovcu, zbog koje će odbaciti karijeru, brak i mjesto u društvu. Bio je to Allenov oproštaj od autorove humorne faze, kad je pokušao 'združiti svaku ludu ideju koju sam imao o seksu, uključujući i onu koja je dovela do moje rastave braka', a koja se kreće od referenci na Antonionija (otuđena žena koja može doživjeti orgazam samo na javnim mjestima) do znan-fan parodija ('Što se događa tijekom ejakulacije?') u kojoj minijaturni znanstvenik u maniri 'Fantastičnog putovanja' ulazi u ženski robot, odjeven u spermića (tko drugi nego naš voljeni Woody).

Ubrzo će Brooksa i Allena zamijeniti Richard Pryor, s kojim je u sedamdesetima i početkom osamdesetih snimio nekoliko box office hitova (Srebrna strijela, Stir Crazy). A na setu komedije Hanky Panky, upoznat će komičarku Gildu Radner, tada zvijezdu kultnog TV showa Saturday Night Live, koja mu je bila partnerica u Ženi u crvenom koju je sam režirao, s prodornim soundtrackom Stevieja Wondera i nogama Kelly LeBrock. Ranih devedesetih završit će Wilderova suradnja s Pryorom (šifra: Funny About Love), da bi se nakon promašenog izleta u TV milje (Something Wilder) u kojem je započeo karijeru, tu i zaustavila njegova karijera, konkretnije, u nekoliko epizoda popularne TV serije Will and Grace, u kojoj je portretirao Emmyjem nagrađeni lik gospodina Steina. (Dragan Rubeša)