Šimatovićevi dokumentarni filmovi o umjetnosti prikazuju svijet interijera ateljea, muzeja i palača u kojima kamera Oktavijana Miletića klizi po umjetničkim artefaktima uz izazovnu igru svjetla i sjene

Šime Šimatović: filmovi elegičnog pesimizma

Početkom studenog 2016. godine preminuo je Šime Šimatović, jedan od zadnjih pripadnika generacije filmaša stasale nakon Drugog svjetskog rata. Karakteristično za hrvatsku kinematografiju, redatelj je nevelika, ali solidna opusa igranih i dokumentarnih filmova. U njegovu filmskome djelu dominira atmosfera elegičnosti, oporosti i osamljenosti uz proplamsaje energičnosti i vedrine, kao što u solidnoj zanatskoj razini njegovih filmova nalazimo proplamsaje izrazite kreativnosti.

Likovi Šimatovićevih igranih filmova stalno rade greške u životu i plaćaju zbog njih. Često su zbog toga defetistički raspoloženi i umorni od života. Njihove tmurne unutarnje osjećaje naglašava usporena Šimatovićeva režija lišena jačih dramskih naglasaka. Takav pristup najuspjelije funkcionira u Šimatovićevom dugometražnom prvijencu Kameni horizonti, iz 1940. godine, u kojem se drvena gluma amaterskih glumaca i naturščika doima smisleno kao izraz njihove opće bezvoljnosti. Film, nastao dijelom pod utjecajem neorealističkih tendencija, kroz labavu priča upečatljivo niže portrete aristokratske dekadencije i plebejske nemoći. Slično kao u Kradljivcima bicikla, glavni lik se, u želji da preživi, izvrgava najvećem poniženju. Ne ukrade bicikl, već se zaposli u tvornici kao štrajkolomac.

U ostala dva filma statičnost režije i slabosti u radu s glumcima više dolaze do izražaja, ali u cjelini riječ je o solidnim filmovima sa zanimljivim etičkim i psihološkim dilemama. U filmu Naši putovi se razilaze likovi partizanskih ilegalaca suočavaju se s vlastitim iskliznućima u sebične postupke nauštrb potreba kolektiva. U Pustolovu pred vratima, prema drami Milana Begovića, za to doba neobičnim spojem salonske melodrame i modernističke strukture, glavni lik aristokratkinje suočava se s vlastitom odgovornošću za propast ideje o ljubavi.

Svi Šimatovićevi filmovi ideološki su ispravni: u dva filma koji opisuju predratno vrijeme aristokrati i bogataši dekadentni su i gramzivi, a u njegovome partizanskom filmu moralni likovi partizana iskupljuju svoje grijehe, ali u njima ipak prevladava, za socrealizam netipični dojam gubitništva i defetizma, kojeg ne mogu prikriti ni optimistički obrati u završecima nekih od filmova.

Elegičnost i usporenost karakterizira i Šimatovićeve kulturtregerske dokumentarce. U njegovim dokumentarcima o umjetnosti srećemo vrlo malo ljudi. Ti filmovi prikazuju svijet interijera ateljea, muzeja i palača u kojima kamera Oktavijana Miletića klizi po umjetničkim artefaktima uz izazovnu igru svjetla i sjene. U Plitvičkim jezerima, nagrađenima Srebrnim medvjedom za kratki film, ljudi se vide samo u odrazu jezera, u efektnim igranim scenama u kojima oživljavaju legende o nastanku pojedinih jezera. Zanimljiv je i dokumentarac Ping-pong o europskom prvenstvu u stolnom tenisu održanom u Zagrebu, za Šimatovića neobično dinamičan film s veselim kozerijskim opisom povijesti stolnog tenisa. (Juraj Kukoč)