Pavao Štalter

25.11.1929, Karanac kraj Osijeka - 05.10.2021, Zagreb

 

Hrvatski animator, redatelj, scenograf, scenarist i ilustrator. Svoju karijeru je započeo u zlatnim godinama Zagrebačke škole crtanog filma. Istaknuo se kao scenograf i animator na filmovima drugih autora, a svoj animirani redateljski prvijenac Peti (1964, u surežiji sa Zlatkom Grgićem) napravio je u jednostavnom, gegom prožetom, stilu Zagrebačke škole. Kasnije je razvio svoj stil, kojeg karakterizira ozbiljnost tematike, složeni crtež zagasitog kolorita i sugestivna atmosferičnost. Briljantna Maska crvene smrti (1969, u surežiji s Brankom Ranitovićem) jedan je od kreativnih vrhunaca Zagrebačke škole, a sjajni su mu i animirani filmovi u kasnijem periodu poput Kuće br. 42 (1984), Posljednje stanice (1988) i njegovog zadnjeg filma Wiener Blut (2014, u surežiji sa Zlatkom Bourekom). Među filmovima drugih autora ističe se njegova suradnja u stvaranju remek-djela njegovog bliskog prijatelja Zlatka Boureka Mačka (1971), kojemu je Štalter, ne samo kao glavni animator, dao svoj izraziti kreativni doprinos.

Filmografija

Mačka (redatelj: Zlatko Bourek, glavni animator: Pavao Štalter, 1971, 10 min)


Filmovi redatelja

Maska crvene smrti

(Hrvatska, SAD, 1969)

Režija: Pavao Štalter
FOTOGRAFIJA: Zlatko Sačer
Sadržaj:

Zakrabuljena spodoba, koja predstavlja kugu, sije smrt. Plemići se sakrivaju pred kugom u dvorcu kneza Prospera i tamo zabavljaju. U dvorac uđe prelijepa tajanstvena žena… Poeova kratka priča prenesena je u crtani film inovativnom metodom animacije kolaža na slikovnoj pozadini. Bogatim kolorističkim promjenama pozadine i ingenioznom upotrebom simbola sugerira se dolazak „crvene smrti“. Jezu filma osnažuje pretvaranje lica likova u bezlične maske. Film je osvojio prvu nagradu...

boja, digitalna restauracija, 10'

Peti

(Hrvatska, 1964)

Režija: Pavao Štalter
FOTOGRAFIJA: Nikola Kostelac
Sadržaj:

Složan gudački kvartet nikako ne prihvaća petog svirača, malog trubača, bez obzira na sve njegove pokušaje… Pavao Štalter režirao je ovaj film u suradnji sa Zlatkom Grgićem, majstorom gega. Efektno jednostavnim gegom razvija se ciničan stav o (ne)mogućnosti prihvaćanja Drugog. CRTEŽ: Pavao Štalter, Zlatko Grgić ANIMACIJA: Pavao Štalter, Zlatko Grgić

boja, digitalna restauracija, 3'

Konj

(Hrvatska, 1972)

Režija: Pavao Štalter
FOTOGRAFIJA: Ivan Hercigonja
Sadržaj:

Konj ne uspijeva zbaciti jahačicu, koja ga je na prepad uzjahala… Konj je jedan od niza Štalterovih jednominutnih filmova. Rađen godinu dana nakon Mačke Zlatka Boureka, ovaj film temom i crtežom sliči svojem prethodniku u čijem je stvaranju Štalter imao veliki udio. Za razliku od Mačke, Konj je lišen jarkog kolorita i time bliži tipičnom Štalterovom stilu. CRTEŽ: Pavao Štalter ANIMACIJA: Pavao Štalter

boja, digitalna restauracija, 1'

Sedam plamenčića

(Hrvatska, 1975)

Režija: Pavao Štalter
FOTOGRAFIJA: Ivan Hercigonja
Sadržaj:

Djed, čiju kuću čuvaju sedam plamenčića ognja, pošalje svoja tri unuka u ribolov. Zla vještica začara dva starija unuka i pretvori ih u svinje. Najmlađi unuk zove plamenčiće u pomoć… Ovaj film nadahnut je motivima bajke I. B. Mažuranić Kako je Potjeh tražio istinu (djed i tri unuka, bog ognja Svarožić), starogrčkom mitologijom (sirene, čarobnica Kirka koja pretvara ljude u svinje) i srednjovjekovnim plošnim slikarstvom. Virtuoznom upotrebom tipičnih Štalterovi...

boja, digitalna restauracija, 12'

Baltazarov sat

(Hrvatska, 1978)

Režija: Pavao Štalter
FOTOGRAFIJA: Franjo Malogorski, Ivan Hercigonja, Teofil Bašagić
Sadržaj:

U Baltazargradu je napravljen novi sat prema nacrtima profesora Baltazara. Radi kvara kazaljke sata se počnu ubrzano kretati unazad, zbog čega i vrijeme u gradu počne teći unazad, sve do kamenog doba… U izradi četvrte sezone animiranog serijala Profesor Baltazar izmjenjivali su se razni scenaristi i redatelji. U određivanju njenog vizualnog identiteta, znatno drugačijeg od prethodnih sezona, važnu je ulogu igrao umjetnički direktor svih epizoda Zlatko Grgić. Među dvadeset epizoda serijal...

boja, digitalna restauracija, 5'

Kuća br. 42

(Hrvatska, 1984)

Režija: Pavao Štalter
FOTOGRAFIJA: Zlatko Sačer, Valerija Radanović
Sadržaj:

Jedan dan života u zagrebačkoj ulici ispred kuće br. 42… U ovom filmu Štalter propitkuje mogućnosti animiranog filma da prikaže svakodnevni život prošlosti, koji nikad nije zabilježen, jer nije bio društveno relevantan. Nakon što stara fotografija zagrebačke Bakačeve ulice oživi, gledatelj počne promatrati život ljudi u toj ulici te njihove odnose i sukobe kroz Štalterove tipične zagasite boje i nježne pokrete. CRTEŽ: Pavao Štalter ANIMACIJA: Pa...

boja, digitalna restauracija, 8'

Posljednja stanica

(Hrvatska, 1988)

Režija: Pavao Štalter
FOTOGRAFIJA: Franjo Malogorski
Sadržaj:

Nakon što vlak stane na stanicu, željezničar počne lupati kotače u svrhu sigurnosnog pregleda, ali putnici iz spavaćih kola prigovore da im se remeti san, pa željezničar ne završi svoj pregled… Iako je scenarij filma napisao ugledni književnik Pero Kvesić, Štaltera je, uobičajeno za njega, manje zanimala radnja, a više njena provedba. Posljednja stanica ističe se zanimljivošću detalja, sugestivnom atmosferom i minucioznom gradacijom događaja. CRTEŽ: Pa...

boja, digitalna restauracija, 5'

Wiener Blut

(Hrvatska, 2014)

Režija: Pavao Štalter
FOTOGRAFIJA: Ernest Gregl
Sadržaj:

U Austriji 1930-ih Židovka Sarika odlazi u židovski starački dom. Njezin miran starački život prekida vizija Holokausta u židovskom kazalištu… Wiener Blut (u hrvatskom prijevodu bečka krv, ali i naziv za valcer Johanna Straussa, koji prati radnju filma) zadnji je hrvatski animirani film rađen klasičnom ručnom animacijom i snimljen filmskom 35mm kamerom. Izradila su ga dva dugogodišnja prijatelja i suradnika Pavao Štalter i Zlatko Bourek. Dizajn filma, kojim se sugeri...

boja, digitalno, 8'
Vidi cijeli program