Kutija uspomena

Memory Box, igrani, drama, Francuska, Libanon, Kanada, Katar, 2021

REŽIJA: Joana Hadjithomas

Kutija uspomena

ULOGE:
Rim Turki (Maia,
odrasla),
Manal Issa (Maia,
mlada),
Paloma Vauthier (Alex),
Clémence Sabbagh (Téta),
Hassan Akil (Raja)

SCENARIJ:
Joana Hadjithomas,
Khalil Joreige,
Gaëlle Macé

FOTOGRAFIJA:
Josée Deshaies

GLAZBA:
Charbel Haber,
Radwan Moumneh

MONTAŽA:
Tina Baz

Sadržaj:

Igrana konkurencija

Joana Hadjithomas i Khalil Joreige pomoću negativa, polaroida, Super osmice i latentnih slika iz Libanona tijekom 80-ih grade priču o majci i kćeri Maiji i Alex. Jednoga dana Maia primi kutiju koja sadrži dnevnike, kasete i fotografije koje je prije mnogo godina, kada je napustila ratom poharani Beirut, povjerila najboljoj prijateljici Lisi. Maia odbija otvoriti Pandorinu kutiju no Alex koja je zaglavila doma u Montrealu zbog snježne oluje ne može odoljeti iskušenju da potajno prouči majčine tinejdžerske uspomene. Time se upušta u nesvakidašnju avanturu tijekom koje se suočava s traumatičnom prošlosti svoje obitelji u dijaspori. Različite generacije, vremenski periodi i tehnologije ukrštaju svoje puteve a u pozadini se pomalja sav užas Libanonskog građanskog rata tijekom kojeg je živote izgubilo 120 000 ljudi.

Kutija uspomena stilski priziva uratke Atoma Egoyana a bazirana je na privatnim arhivima redatelja (Joanini stvarni dnevnici i kasete snimljeni od 1982. do 1988. i Khalilove ratne fotografije iz istog perioda; sukob je završio tek 1990. godine). No, arhivska građa u filmu istovremeno je stvarna i rekonstituirana – dokumentarni artefakti transformiraju se u fikcionalne rekreacije i time postaju fantastični izvor i konkretna osnova na kojoj Alex može vizualizirati priče iz majčinih bilježnica koje postaju sve mračnije. Pritom rekreira i rekonstruira trenutke, čitavu državu, doba koje uopće ne poznaje. No kako Generacija Z razumije Generaciju X? Alex očekivano pribjegava društvenim mrežama kao vremenskim portalima pomoću kojih se poigrava s petljom prošlosti. Imaginarna kartografija drugog vremena-prostora rastvara se na raznim dijeljenim i dvostrukim ekranima – primjerice Alex uzima majčin stari polaroid i pomoću svoje smartphone aplikacije pretvara ga u video koji naravno istog trena dijeli sa svojim prijateljima. Majka i kći postupno se približavaju a život u egzilu i njegove izblijedjele paslike zamjenjuje vibrantna atmosfera povratka u Beirut, suočavanja s prošlosti i slavljenja životnih impulsa usprkos traumi i gubitku.

(Dina Pokrajac)

Nagrade i festivali:

Berlinale (2021) – svjetska premijera; BFI London Film Festival (2021); Karlovy Vary International Film Festival (2021); Istanbul Film Festival (2021); Melbourne International Film Festival (2021); Sydney Film Festival (2021); Shanghai International Film Festival (2021)

Produkcija filma: Carole Scotta, Georges Schoucair, Christian Eid, Barbara Letellier, Luc Déry, Kim McCraw, Jasmyrh Lemoine (Haut et Court, Abbout Productions, micro_scope

boja, DCP, 102’

Trailer