Lov
Jagten, igrani, Danska, Švedska, 2012
REŽIJA: Thomas Vinterberg
ULOGE:
Thomas Bo Larsen (Theo),
Annika Wedderkopp (Klara),
Lasse Fogelstrøm (Marcus),
Susse Wold (Grethe),
Anne Louise Hassing (Agnes)
SCENARIJ:
Tobias Lindholm,
Thomas Vinterberg
FOTOGRAFIJA:
Charlotte Bruus Christensen
GLAZBA:
Nikolaj Egelund
MONTAŽA:
Janus Billeskov Jansen,
Anne Østerud
Sadržaj:
Dobrodušni Lucas odgojitelj je u dječjem vrtiću iz malog danskog provincijskog grada, čovjek iza kojeg je propali brak iz kojeg ima sina Marcusa. Marcus obožava oca koji uživa u lovu na jelene, i rado bi živio s njim kad bi mu to dozvolila majka Agnes. Lucasa vole i djeca koju brižno odgaja, a među kojom je i mala Klara, emotivna klinka koja jednog dana odgojitelju povjeri da se zaljubila u njega. Nakon što to doznaju i druga djeca, posramljena Klara sve okrene na optužbu da ju je Lucas seksualno zlostavljao. A kad u njezinu priču povjeruje i ravnateljica vrtića Grethe, Lucasov će se život preko noći pretvoriti u pakao, te će ubrzo biti izložen progonu i ostracizmu od strane ne samo roditelja djece koje odgaja nego i ostalih mještana.
Na festivalu u Cannesu 2012. godine ovjenčana trima nagradama, među kojima i nagradom za najboljeg glumca Madsa Mikkelsena te Nagradom Ekumenskog žirija, izvrsna psihološka drama suscenarista i redatelja Thomasa Vinterberga, koja je 2014. godine osvojila i nominacije za Oscara i Zlatni globus u kategoriji najboljeg filma s neengleskog govornog područja, a Vinterberg i suscenarist Tobias Lindholm su također 2012. osvojili i Europsku filmsku nagradu, ostvarenje je u kojem se autor nakon drame Proslava vratio motivu seksualnog zlostavljanja. I elaborirao ga izuzetno sugestivno i slojevito, u dojmljivom oslikavanju sredine zahvaćene masovnom histerijom i „lovom na vještice“ asocirajući na Dogville Larsa von Triera i kultne Pse od slame Sama Peckinpaha. Markantni Mads Mikkelsen (Nakon vjenčanja, Casino Royale) uistinu je sjajan u ulozi nježnog, emotivnog i blagog čovjeka koji se odjednom zatekne u kovitlacu zbivanja koja ne može kontrolirati, i koji se u percepciji drugih ljudi, svih osim svog kuma Bruuna, od omiljenog susjeda u trenu prometne u čudovište. Vinterberg iznimno sugestivno dočarava ozračje mizantropije i linča koje zavlada u naizgled idiličnom malom mjestu, a osobito su uznemirujuće sekvence u gradskoj trgovini i u crkvi na Badnjak, koje se doimaju strašnije od bilo koje horor scene. Seksualnost, pa i ona devijantna, čest je i vrlo važan motiv u Vinterbergovim djelima, od optužbe za seksualno zlostavljanje u krugu obitelji u Proslavi, preko neutemeljene optužbe za pedofiliju u ovom filmu do preljuba i raspada obitelji s jedne te suptilno predočenog buđenja seksualnosti kod povučene tinejdžerice Freje s druge strane u Komuni. Premda bi se filmu moglo zbog ponečeg i prigovoriti, primjerice zbog određenih nelogičnosti u ponašanju protagonista, razmjerne predvidljivosti do pomalo formulaične (ali zastrašujuće!) završnice koja se odvija u skladu s pravilom „Čehovljeve puške“, to ipak ne umanjuje vrijednosti ovog iznimno uspjelog ostvarenja.
boja, 115'