Lovac na ljude

Manhunter, igrani, triler, SAD, 1986

REŽIJA: Michael Mann

Lovac na ljude

ULOGE:
William Petersen (Will Graham),
Kim Greist (Molly Graham),
Joan Allen (Reba),
Brian Cox (dr. Lecktor),
Dennis Farina (Jack Crawford),
Stephen Lang (Freddy Lounds)

SCENARIJ:
Michael Mann (prema romanu Thomasa Harrisa)

FOTOGRAFIJA:
Dante Spinotti

GLAZBA:
The Reds,
Michel Rubini

MONTAŽA:
Dov Hoenig

Sadržaj:

Will Graham je bivši agent FBI-ja, nedavno samoinicijativno umirovljen i sad provodi ugodne dane s obitelji – suprugom Molly i sinom Kevinom – na Floridi. Graham je bio 'profilator', specijalist za profiliranje kriminalaca i 'ulaženje' u njihov um putem poistovjećivanja s njihovim mentalnim stanjem. Njegov bivši pretpostavljeni, Jack Crawford, pozove ga da FBI-ju pomogne uhvatiti serijskog ubojicu u medijima prozvanog Zubić Vila koji nasumično bira i ubija cijele obitelji u noćima punog mjeseca, ostavljajući tragove svojih ugriza na njihovim tijelima. Graham pristane i za ulazak u um ubojice traži pomoć zatočenog serijskog ubojice, doktora Hannibala Lecktora, kojeg je svojedobno, riskirajući vlastiti život, smjestio iza rešetaka…

Prva adaptacija nekog od romana Thomasa Harrisa iz serije o superinteligentnom psihopatskom serijskom ubojici Hannibalu Lecteru, djelo je klasika suvremene hollywodske kinematografije Michaela Manna. Riječ je o ostvarenju Lovac na ljude, prilagodbi romana Crveni zmaj, a sredinom osamdesetih, kad je film nastajao, Mann je bio obećavajući režiser s nekoliko intrigantnih naslova iza sebe (tv- film Jerihonska milja, kino filmovi Lopov i The Keep) te izvršni, što znači kreativni producent silno popularne tv-serije Poroci Miamija. Lovac na ljude bio je njegov kreativno najambiciozniji rad do tada, no u vrijeme premijere dobio je osrednje odnosno podijeljene kritike, a odjek u kinima bio je slab. Iz današnje perspektive nije lako shvatiti zašto je film tako uzbudljive radnje i briljantnog stilskog oblikovanja imao takav prijem, no srećom stavovi su se s protokom godina promijenili, Lovac na ljude ne samo da je kritičarski priznat kao vrijedno ostvarenje, nego je postao i dijelom akademskog proučavanja, a stekao je, potpuno zasluženo, i kultni status. Impresivno je Mannovo vizualno oblikovanje, osobito uporaba boja u sugestiji psihološke podvojenosti protagonista, fascinira i fluidna kamera, a sve stilizacije u službi su stvaranja ekstraordinarne atmosfere obilježene meditativnošću i metafizičkim natruhama. Producent filma Dino De Laurentiis prvotno je želio da režiser bude David Lynch s kojim je prethodno surađivao na Dini – pješčanom planetu i Plavom baršunu, no Lynch je odustao pa je slavni producent priliku pružio Michaelu Mannu. On je za glavnu ulogu želio angažirati svog sugrađanina iz Chicaga i kolegu redatelja Williama Friedkina (Francuska veza, Egzorcist), no ovaj mu je predložio zajedničkog prijatelja Williama Petersena, nosioca glavne uloge u njegovom godinu ranije nastalom, danas također kultnom filmu Živjeti u umrijeti u L.A.-u. Bio je tu pun pogodak jer Petersen je, kao i u Friedkienovu filmu, odličan u glavnoj roli, a sjajan je i ostatak glumačke ekipe, osobito Brian Cox kao Hannibal Lecter (čije se prezime u ovom filmu iz neznanih razloga piše kao Lecktor) i tada gotovo nepoznata Joan Allen, kasnije jedna od najvećih glumica svoje generacije, kao slijepa Reba.

boja, 120'

Trailer