Maelström

igrani, drama, Kanada, 2000

REŽIJA: Denis Villeneuve

Maelström

ULOGE:
Marie-Josée Croze (Bibiane Champagne),
Jean-Nicolas Verreault (Evian),
Stephanie Morgenstern (Claire Gunderson),
Pierre Lebeau (riba - glas),
Kliment Denchev (Head-Annstein Karlsen),
Marie-France Lambert (Marie-Jeanne Sirois)

SCENARIJ:
Denis Villeneuve

FOTOGRAFIJA:
André Turpin

GLAZBA:
Pierre Desrochers

MONTAŽA:
Richard Comeau

Sadržaj:

Još uvijek živa riba koju je ulovio jedan ribar pripovijeda priču koja se tijekom jeseni 1999. godine odigrala u Quebécu. Tada je mlada Bibiane Champagne, imućna 25-godišnjakinja koja vodi tri butika i povremeno radi kao fotomodel, obavila pobačaj koji je za nju bio prilično traumatičan. Dok u javnosti vlada predodžba o njezinu vrlo uspješnom životu, jer je ona i kći slavne Flo Fabert, te dok o tome daje i intervju, Bibiane zna da javna slika o njoj ne odgovara stvarnosti. Premda joj posao ne ide loše, njezin brat Philippe, koji je ujedno i njezin poslovni partner, drži ju odgovornom za brojne propuste i neuspjehe. K tome, Bibiane se bori s alkoholizmom i ovisnošću o drogi, a potporu joj pruža najbolja prijateljica Claire. Jedne noći tijekom vožnje automobila Bibiane slučajno obori prodavača ribe, 53-godišnjeg Annsteina Karstona, te nepromišljeno pobjegne s mjesta nesreće, dok se Karston nekako uspije dovući do svog stana, gdje premine za kuhinjskim stolom. Kad Bibiane uskoro u pratnji Claire u restoranu naruči hobotnicu, bit će im poslužena ustajala hobotnica, jer Karston, koji je opskrbljivao upravo taj restoran, nije obavio novu isporuku. Vijest o njegovoj smrti uskoro će dospjeti u novine, a to će Bibiane nagnati na razmišljanje o odlasku na policiju. No kad bude prisustvovala pokojnikovoj sahrani upoznat će njegova sina Eviana, s kojim će se ubrzo upustiti u vezu koju bi mogla ugroziti mračna tajna koju Bibiane krije.

Godine 2001. na Berlinaleu prikazana u programu Panorama i ovjenčana nagradom Međunarodne federacije filmskih kritičara FIPRESCI, te iste godine ovjenčana prestižnom kanadskom filmskom nagradom Jutra u čak osam kategorija, uključujući one za najbolji film, režiju, glavnu glumicu i scenarij, drama scenarista i redatelja Denisa Villeneuvea, koja je nagrađena i na festivalima u Montréalu, Torontu i Vancouveru, njegovo je drugo dugometražno redateljsko ostvarenje. Riječ je o razmjerno hermetičnom djelu koje u određenoj mjeri pati od dramske prekonstruiranosti i intelektualne pretencioznosti, zbog čega ostavlja dojam aseptičnosti i hladne distanciranosti. No riječ je i o vrlo sugestivno režiranom filmu dojmljivo kreiranog sumornog i snolikog ozračja, o intrigantnoj moralki koja kao novitet koristi ribu kao pripovjedača, te koja gledatelje osvaja i impresivnom vizualnošću i efektnim stilizacijama. Za njih je, baš kao i za oniričan ugođaj u kojem se povremeno praktički gubi granica između sna i jave, zaslužan i vrlo daroviti snimatelj André Turpin, čest suradnik ne samo Denisa Villeneuvea, nego i Xaviera Dolana, s kojim je radio na filmovima Tom na farmi, Mamica i Samo je kraj svijeta, te redatelj nekoliko glazbenih spotova za Adele. U glavnoj ulozi vrlo je uvjerljiva Marie-Josée Croze, koja je prije 20-ak godina ostvarila niz zapaženih rola podjednako u ambicioznijim autorskim projektima (Ararat Atoma Egoyana, Barbarske invazije Denysa Arcanda, Spielbergov München), kao i u komercijalnoj holivudskoj produkciji (Bojno polje Zemlja, U tuđoj koži), da bi se u međuvremenu dominantno posvetila radu na televiziji.

boja, 87'

Trailer