Majčevina

Motherland, dokumentarni, Švedska, Ukrajina, Norveška, 2023

REŽIJA: Alexander Mihalkovich / Hanna Badziaka

Majčevina

SCENARIJ:
Alexander Mihalkovich,
Hanna Badziaka

FOTOGRAFIJA:
Siarhiej Kanaplianik

MONTAŽA:
Katiia Vushnya,
Jakub Bastkowski,
Jerzy Poniatowski

Sadržaj:

Dokumentarna konkurencija

Kombinirajući osobne i profesionalne perspektive redatelj Alexander Mihalkovich i redateljica/novinarka Hanna Badziaka istražuju uzroke i posljedice desetljetne prakse nasilnog zlostavljanja, mučenja i ubojstava kao sredstva kontrole nad bjeloruskim vojnim novacima. Kada se mladi Nikita 2020. prijavi za obvezno služenje vojnog roka postaje dio tradicije koja obuhvaća brojne generacije i krije ubojitu tajnu post-sovjetske Bjelorusije – tzv. dedovščinu* (rus. “дедовщина”) koja tobože pretvara dječake u muškarce no zapravo generira generacijsku traumu koja je duboko ukotvljena u bjelorusku kulturu i identitet. Svetlana proživljava ovu traumatičnu stvarnost svaki dan – beživotno tijelo njezina sina nađeno je obješeno u vojnoj bazi upravo kao rezultat dedovščine, a identitet njegovih ubojica i dalje je obavijen tajnošću. U zemlji u kojoj su sinovi potrošni, a instrumenti kontrole u krivim rukama, majke postaju neumorne borkinje protiv sumornog statusa quo – namjesto domovine poistovjećene s nacijom i očevine natopljene ideologijom zemlje i krvi one prizivaju majčevinu u kojoj bi carevala neka drukčija počela – sloboda, solidarnost i iznad svega mir.

Priča Nikite i Svetlane odvija se unutar pomno izgrađene kadrovske strukture koja paralelno bilježi gnjev prosvjednika usmjeren protiv državnog nasilja ukorijenjenog u dedovščini kako se prelijeva po ulicama bjeloruskih gradova. Badziaka i Mihalkovich zahvaćaju turbulentnu panoramu zemlje kroz stvarna iskustva majki i novih regruta koja se isprepliću sa zatrtim glasovima bivših regruta čija su nespokojna svjedočanstva preuzeta iz pisama koja su slali doma. Napeta, ogoljena režija koristi zagasitu paletu i zlokobnu, studenu atmosferu kako bi prenijela tenziju opresije. Ovaj višeslojni portret domovine koja zahtjeva da ju se brani dvadeset i četiri sata dnevno, sedam dana u tjednu, bio bi fascinantan i da nema aktualnog sukoba u regiji, koji mu dodatno daje na urgentnosti. (DP)

* Dedovščina – vrlo surova (praktički zatvorska) kontrola i vlast starijih vojnika nad novim regrutima (koja uz svakodnevno ponižavanje može stvoriti ozbiljnu i cjeloživotnu psihopatologiju) vuče korijene iz srodne tradicije u sovjetskoj vojsci koju su provodili regrutirani bivši kažnjenici koji su u vojni sustav donijeli kodove ponašanja tipične za kriminalni milje.

Nagrade i festivali
CPH:DOX (2023) – svjetska premijera, DOX: Award Competition (glavna nagrada); goEast Film Festival (2023) – nagrada FIPRESCI; One World Prague (2023)

boja, 92'