Napad na trinaestu policijsku stanicu
Assault on Precinct 13, igrani, akcijski, triler, SAD, 1976
REŽIJA: John Carpenter
ULOGE:
Austin Stoker (Ethan Bishop),
Darwin Joston (Napoleon Wilson),
Laurie Zimmer (Leigh),
Martin West (Lawson),
Tony Burton (Wells),
Charles Cyphers (Starker),
Nancy Kyes (Julie)
SCENARIJ:
John Carpenter
FOTOGRAFIJA:
Douglas Knapp
GLAZBA:
John Carpenter
MONTAŽA:
John Carpenter
Sadržaj:
Los Angeles tijekom druge polovine 70-ih godina prošlog stoljeća. Nakon što dobije zadatak preuzeti nadzor nad policijskom postajom iz predgrađa, poručnik Ethan Bishop zaputi se u postaju koja se upravo iseljava. Većina osoblja već je napustila zgradu, u kojoj su tek još jedan policajac i službenice Leigh i Julie. Te večeri u postaju stiže autobus s trojicom opasnih zatvorenika, koji bi već idućeg dana trebali nastaviti put, a među kojima je i osuđenik na smrt Napoleon Wilson. U međuvremenu, jednu djevojčicu prilikom kupnje sladoleda okrutno ubije pripadnik bande Cholo, nakon čega njezin očajni otac likvidira ubojicu te izbezumljen uspije stići do postaje. Iako on od šoka ne može govoriti, Bishopu i ostalima jasno je da mu se dogodilo nešto nezamislivo i da mu pod svaku cijenu moraju pružiti zaštitu. Međutim, nedavno su šestorica članova bande Cholo ubijena u policijskoj zasjedi, zbog čega ostali članovi bande pripremaju masovni noćni napad na postaju. Kad on ubrzo i uslijedi, poručnik Bishop, odvažna službenica Leigh, njezina plašljiva kolegica Julie te dvojica zatvorenika koje će Bishop naoružati bit će prisiljeni na borbu za preživljavanje u sukobu s članovima bande koji nadiru sa svih strana.
Drugi dugometražni redateljski projekt u više od pola stoljeća dugoj scenarističkoj i redateljskoj karijeri Johna Carpentera prema mnogima je ne samo najbolje ostvarenje uz Waltera Hilla ključnog predstavnika tzv. novoholivudskog neožanrovskog filma, nego i jedan od najuspjelijih filmova 70-ih, kakvoćom ravnopravan autorovu sljedećem projektu, antologijskoj Noći vještica realiziranoj dvije godine kasnije. Još jedno Carpenterovo kultno ostvarenje nastalo je pod izravnim utjecajem glasovitog vesterna Rio Bravo Howarda Hawksa, no redateljev izvedbeni prosede podjednako je dugovao i Alfredu Hitchcocku, pod čijim je utjecajem nastala i Noć vještica. No, kako bi rekao znani reklamni slogan, ni to nije sve, jer se u filmu mogu pronaći i poveznice s izvrsnom pustolovnom akcijskom dramom Izgubljena patrola Johna Forda, kao i sa znamenitim hororom Noć živih mrtvaca Georgea A. Romera. Posrijedi je projekt kojeg je Carpenter realizirao kao kompletan autor, budući da je osim redateljskog i scenarističkog dijela posla obavio i onaj skladatelja filmske glazbe, a pod pseudonimom John T. Chance, inače imenom protagonista Rio Brava kojeg tumači John Wayne, odradio je i montažu filma. Riječ je o maestralno režiranom filmu sjajnog ritma, izuzetno sugestivne ugođajnosti, odlično makar i minimalistički profiliranih karaktera, koji se oblikuju isključivo hoksovski, odnosno kroz akciju i djelovanje, izvrsno gradirane dramske tenzije i suspensea te izuzetno raspoloženih i uvjerljivih glumačkih interpretacija. Iako je i nakon ovog filma ostao dosljedan u realiziranju niskoproračunskih produkcija, što mu je omogućavalo zadržavanje kreativne neovisnosti i slobode, te iako je i kasnije snimio više iznadprosječno uspjelih pa i izvrsnih filmova, Carpenter više nikad nije uspio ostvariti tako visoke kvalitativne domete kao s ovim filmom i s Noći vještica. On je inicijalno želio snimiti vestern, no zbog izuzetno niska proračuna od toga je morao odustati, a zahvaljujući uspjehu ovog filma, u kojem je uživala kći glumca Donalda Pleasancea, on je pristao u sljedećem Carpenterovu filmu Noć vještica utjeloviti doktora Loomisa. Godine 2005. snimljen je inferiorni prepravak filma u režiji Jean-Françoisa Richeta te s Ethanom Hawkeom, Laurenceom Fishburneom i Gabrielom Byrneom u najvažnijim ulogama, no ovaj je film, u kojem je mjesto zbivanja premješteno u Detroit, neslavno prošao i kod publike i kod kritike.
boja, 91'