Opsjednutost

Possesion, igrani, drama, horor, Francuska, Zapadna Njemačka, 1981

REŽIJA: Andrzej Żuławski

Opsjednutost

ULOGE:
Isabelle Adjani (Anna / Helen),
Sam Neill (Mark),
Margit Carstensen (Margit Gluckmeister),
Heinz Bennent (Heinrich),
Johanna Hofer (Heinrichova majka),
Carl Duering (detektiv),
Shaun Lawton (Zimmermann)

SCENARIJ:
Andrzej Żuławski,
Frederic Tuten

FOTOGRAFIJA:
Bruno Nuytten

GLAZBA:
Andrzej Korzynski

MONTAŽA:
Marie-Sophie Dubus,
Suzanne Lang-Willar

Sadržaj:

Vrativši se s duljeg poslovnog putovanja u Zapadni Berlin, tajni agent Mark veseli se ponovnom susretu sa suprugom Annom i malodobnim sinom Bobom. No kad kad ga Anna dočeka prilično hladno, Mark joj odluči udovoljavati na sve načine, vjerujući da će tako zajednički prevladati njezino loše raspoloženje. No problem leži u tome što je Anne nezadovoljna brakom i što želi na neko vrijeme napustiti Marka, koji je u međuvremenu doznao da je ona već dulje od godinu dana u vezi sa stanovitim Heinrichom. Želeći spasiti brak, Mark će učiniti sve da bi Annu uvjerio da zajedno poduzmu sve kako bi prevladali krizu. No unatoč njegovim pokušajima Anna se počne ponašati sve čudnije, da bi ubrzo prekinula vezu s Henrichom te se odlučila preseliti u drugi dio grada. Stoga Mark, izmučen nepodnošljivom obiteljskom situacijom, unajmi privatnog istražitelja kojeg angažira da otkrije stvarne razloge Annina otuđenja, dok istodobno sam započne vezu sa sinovom učiteljicom Helen. A kad istražitelj Annu posjeti u njezinu novom utočištu, zaprepastit će ga ono što će ondje pronaći, a što će dovesti i do niza tragičnih događaja.

Horor-drama scenarista i redatelja Andrzeja Żuławskog (Đavao, Važno je voljeti), za dvije glavne uloge u kojoj je sjajna Isabelle Adjani (Nosferatu: Fantom noći, Camille Claudel, Kraljica Margot) nagrađena na festivalu u Cannesu, ravnopravno i za glavnu ulogu u romantičnoj drami Kvartet Jamesa Ivoryja, a za svoje je dvije role sljedeće godine ovjenčana i prestižnom francuskom nagradom César, ostvarenje je koje je redatelj realizirao nakon razočaranja doživljenog u Poljskoj i povratka u Francusku. Autor koji je međunarodni ugled stekao ne samo naglašenom estetiziranošću i senzibilnošću svojih djela, nego i kontroverznim psihološkim analizama i eksplicitnom uporabom nasilja, ovaj je film stvarao pod očitim utjecajem glasovitog Aliena / Osmog putnika Ridleyja Scotta. No zbivanja je smjestio u realno okruženje, u svakodnevicu Zapadnog Berlina, u neposrednu blizinu zida koji je tijekom Hladnog rata odvajao dvije Njemačke. U djelu koje obiluje ekstremnim i teško podnošljivim scenama, poput onih u kojima žena seksualno opći s golemom čovjekolikom lignjom koja se hrani ljudskim leševima, iskazao se majstor specijalnih efekata Carlo Rambaldi, koji će kasnije dizajnirati Spielbergova E.T.-ja. U vrijeme premijere film je problema s cenzurom imao u brojnim državama, uključujući i nekadašnju Jugoslaviju, a osim ekspresivnog vizualnog prosedea s kamerom koja gotovo nikad ne miruje odlikuje se i intrigantnom metaforičkom dimenzijom, jer zastrašujuća čovjekolika lignja primarno funkcionira kao produkt hladnoratovskog zla. Koristeći motive i efekte žanra horora, koji je svakako u drugom planu, Żuławski promišljeno i inteligentno tematizira egzistencijalne probleme suvremenog života, ponajviše raspada bračnih odnosa, ugođaj tjeskobe i neizvjesnosti naglašavajući dinamičnom kamerom kojom neprestano mijenja perspektive unutar konkretnih scena. Partner Isabelle Adjani je izvrsni karakterni glumac Sam Neill (Opasno more, Lov na Crveni oktobar, Do kraja svijeta).

boja, 124'

Trailer