Orkanski visovi

Wuthering Heights, igrani, romantična drama, UK, 2011

REŽIJA: Andrea Arnold

Orkanski visovi

ULOGE:
Kaya Scodelario (Catherine Earnshaw),
Shannon Beer (mlada Catherine),
James Howson (Heathcliff),
Solomon Glave (mladi Heathcliff),
Oliver Milburn (gdin. Linton),
Nichola Burley (Isabella Linton),
Eve Coverley (mlada Isabella)

SCENARIJ:
Andrea Arnold,
Olivia Hetreed (prema romanu Emily Brontë)

FOTOGRAFIJA:
Robbie Ryan

MONTAŽA:
Nicolas Chaudeurge

Sadržaj:

Močvarno područje Yorkshirea krajem 18. stoljeća. Vrativši se s puta u Liverpool na obiteljsko imanje Wuthering Heights (Orkanski visovi), gospodin Earnshaw dovodi sa sobom siroče koje naziva Heatcliff. Earnshow favorizira dječaka, a zanemaruje vlastitu djecu, Hindleyja i Catherine zvanu Cathy, pogotovo nakon smrti supruge. Između Hindleyja i Heatcliffa razvija se neprijateljstvo, dok se Heatcliff i Cathy međusobno zbližavaju. Nakon smrti gospodina Earnshawa, novi gospodar Orkanskih visova postaje Hindley koji se vraća sa sveučilišta i dovodi sa sobom suprugu Frances. Njih dvoje dopuste Heatcliffu da ostane na imanju, ali isključivo kao sluga…

Slavni romantičarski roman Emily Brontë Orkanski visoki iz 1847. doživio je do danas više od dvadeset filmskih i televizijskih adaptacija, a zadnja kino prilagodba djelo je Andree Arnold, jedne od vodećih britanskih i svjetskih suvremenih filmskih autorica. Projekt je temeljen na scenariju Olivije Hetreed, najpoznatije po adaptaciji romana Djevojka s bisernom naušnicom Tracy Chevalier koju je režirao Peter Webber, drugi izbor za režiju nove verzije Orkanskih visova (isprva je Cathy trebala glumiti Natalie Portman, no odustala je, pa je film trebao režirati John Maybury s Michaelom Fassbenderom i Abbie Cornish u glavnim ulogama, no i to se izjalovilo). Webber je za glavne uloge Heatcliffa i Cathy izabrao Eda Westwicka i Gemmu Arterton, ali i njegov angažman na kraju je propao. Režija je tad ponuđena Andrei Arnold koja je ponudu rado prihvatila, pristavši prvi put raditi prema tuđem scenariju, no naposljetku je sama dala bitan scenaristički doprinos, a i inzistirala je da je Heatcliffa tumači nebijeli glumac. Sukladno sugestijama prisutnima u romanu o etničkom identitetu Heatcliffa, željela je da to bude romski glumac, međutim romska zajednica u Velikoj Britaniji sa skepsom je primila njezine namjere, organizirana je neuspješna audicija, da bi Arnold shvatila da je na neki način bojkotirana, te odlučila glumca tražiti među populacijom indijskog, pakistanskog, bangladeškog i bliskoistočnog porijekla. No naposljetku je odabran James Howson, prvi crnac ikad koji je utjelovio Heatcliffa i kojem je to bila prva, a do danas i ostala jedina filmska uloga. Za ulogu Cathy, Arnold je izabrala malo poznatu Kayu Scodelario, kćer oca Engleza i majke Brazilke talijansko-portugalskog porijekla, kojoj je to bila tek četvrta filmska rola. Svejedno, Howson i Scodelario ostvarili su odlične nastupe, jednako kao i dvoje malih glumaca, Solomon Glave i Shannon Beer, koji Heatcliffa i Cathy utjelovljuju kao djecu. Osim što se ponovo pokazala kao sjajna redateljica neiskusnih glumaca odnosno naturščika, Andrea Arnold je s Orkanskim visovima ostvarila svoje do tad najpoetičnije djelo. S obzirom da je znatan dio adolescencije provela u prirodi, nije čudno da je pokazala velik senzibilitet za prirodnu odnosno ruralnu ambijentaciju filma, pristupivši joj na svoj prepoznatljiv način – kombinacijom dokumentarizma/naturalizma i lirizma. Orkanski visovi snimanjem kamerom iz ruke i u kontrasvjetlu, posvećivanjem znatne pozornosti tjelesnosti protagonista i inzistiranjem na poetičnosti navješćuju Američku slatkicu, kao najviši kreativni domet u dosadašnjem opusu velike redateljice. A njezina verzija klasičnog romantičarskog romana vjerojatno je ne samo najoriginalnija, nego i najbolja. Drugim riječima, naslov koji nipošto ne treba propustiti pogledati na velikom platnu, što sugerira i njegovo uvrštenje u glavni natjecateljski program festivala u Veneciji, gdje je snimatelj Robbie Ryan (Američka slatkica, Miljenica, Idemo, idemo) nagrađen za izvanredan tehnički doprinos; doista, njegova je fotografija zadivljujuća.

boja, 129'

Trailer