Posljednja kino predstava

The Last Picture Show, igrani, drama, SAD, 1971

REŽIJA: Peter Bogdanovich

Posljednja kino predstava

ULOGE:
Timothy Bottoms (Sonny Crawford),
Jeff Bridges (Duane Jackson),
Cybill Shepherd (Jacy Farrow),
Ben Johnson (Sam the Lion),
Cloris Leachman (Ruth Popper),
Ellen Burstyn (Lois Farrow)

SCENARIJ:
Larry McMurtry,
Peter Bogdanovich

FOTOGRAFIJA:
Robert Surtees

MONTAŽA:
Donn Cambern

Sadržaj:

U gradiću Anarene negdje u Teksasu, u mjestu koje sve više propada, početkom 50-ih godina prošlog stoljeća odrastaju tinejdžeri i najbolji prijatelji Sonny Crawford i Duane Jackson. Dok Duane hoda s privlačnom djevojkom Jacy Farrow, Sonny se nakon prekida veze s vršnjakinjom Charlene upušta u ljubavnu vezu s udanom Ruth Popper, nezadovoljnom suprugom svog srednjoškolskog trenera. Kad ju bogati Bobby, mladić imućniji od Duanea, pozove na zabavu na kojoj se uzvanici kupaju goli, Jacy pristane zbog ugleda i imetka Bobbyjeve obitelji. No kad dozna da Bobbhyja ne zanimaju djevice, Jacy odluči što prije izgubiti nevinost. Iako je Jacy ostavila Duanea samog na božićnom plesu, ona će ubrzo na nagovor svoje majke Lois odlučiti upravo s njim izgubiti djevičanstvo. Tu je i Sam zvan Lav, vlasnik jedine kino dvorane u gradiću koji će uskoro preminuti od srčanog udara, da bi od svoje imovine kino dvoranu ostavio jednoj ženi, kafić sumještanki Genevieve a bazen upravo Sonnyju. Sve će se dodatno zakomplicirati nakon izbijanja korejskog rata, u koji će otići Duane, te kad se ostali upuste u neobične romantične kombinacije.

Godine 1972. od osam nominacija za Oscara nagrađena onima za najbolju žensku (Cloris Leachman) i mušku sporednu ulogu, za koju je Ben Johnson iste godine ovjenčan i Zlatnim globusom, romantična drama suscenarista i redatelja Petera Bogdanovicha, koja je godinu kasnije nagrađena i najprestižnijom britanskom filmskom nagradom BAFTA u kategorijama najboljeg scenarija te sporedne muške i ženske uloge, izuzetno je uspjela ekranizacija istoimenog romana američkog romanopisca, esejista i scenarista Larryja McMurtryja (Vrijeme nježnosti, serija Usamljena golubica). Najpoznatije i najuspjelije ostvarenje Petera Bogdanovicha dojmljiva je karakterna studija elegična ugođaja, film koji motiv nostalgije iznimno uspješno implicitno koristi kao sredstvo utjehe i bijega od egzistencijalne tjeskobe, pritom vješto izbjegavajući patetiku. U djelu koje počinje i završava identičnim kadrom, panoramskim prikazom puste i prašnjave glavne ulice gradića, Bogdanovich i suscenarist McMurtry intrigantno elaboriraju socijalne i seksualne konvencije i običaje onog vremena, fokusirajući se na motive usamljenosti, tuge, seksualnosti i sjete zbog zamiranja dotadašnjeg načina života, simbol čega je zatvaranje jedinog gradskog kina zbog dolaska televizije. Bogdanovićeva režija je izuzetno sugestivna, razdoblje ranih 50-ih majstorski je scenografski, kostimografski i ikonografski rekonstruirano, kreiranju ozračja pridonosi i impresivna crno-bijela fotografija izraženih kontrasta i nijansi, a duh razdoblja priziva i izvrstan soundtrack s pjesmama Hanka Williamsa, Tonyja Bennetta, Pee Veeja Kinga i ostalih. Dojmove o cjelini zaokružuju efektni citati i posvete ostvarenjima iz razdoblja klasičnog Hollywooda, poput Hawksove Crvene rijeke, Wellesovih Veličanstvenih Ambersonovih i Fordovih Plodova gnjeva, te izuzetno raspoložene i uvjerljive interpretacije kompletne glumačke postave predvođene kasnijim oskarovcem Jeffom Bridgesom i Cybil Shepherd.

c/b, 126'

Trailer