Yume, fantazija, Japan, SAD, 1990 | Mjesto prikazivanja filma: Kino Forum (SD Stjepan Radić, Jarunska ul. 2)

Toshihiko Nakano (I kao dijete)

Akira Kurosawa

Takao Saitô,
Shôji Ueda

Shinichirô Ikebe

Tome Minami

Ciklus od osam vinjeta za koje je autor nadahnuće pronašao u osam snova koje je sanjao u različitim razdobljima svog života, počinje pričom o mladom I-ju, dječaku koji unatoč upozorenju svoje majke odluči gledati šumsko 'vjenčanje' para lisica. U drugoj vinjeti I razgovara s duhovima stabala breskve koja su ljudi nemilosrdno posjekli. Treća vinjeta prikazuje san o skupini planinara koji se usred velike snježne oluje pokušavaju vratiti u logor iz kojeg su krenuli. U četvrtom segmentu I-ja zatječemo kao muškarca koji u napuštenom tunelu upozna vojnika odgovornog za pogibiju svojih suboraca. U petoj vinjeti pratimo studenta likovne umjetnosti koji upoznaje Vincenta van Gogha i ulazi u svijet njegovih slika. Šesta vinjeta je noćna mora o nuklearnoj katastrofi koja prijeti Japanu, a sedma također noćna mora u kojoj upoznajemo svijet nakon nuklearne kataklizme s mutantima koji ga nastavaju. Osmi segment prikazuje samog autora koji u jednom utopijskom selu upoznaje starca od 103 godine.

U fantastičnoj omnibus-drami godine 1991. nominiranoj za Zlatni globus u kategoriji najboljeg filma s neengleskog govornog područja, tada 80-godišnji scenarist i redatelj Akira Kurosawa uz nepotpisanu redateljsku suradnju Ishirâ Honde, redatelja japanskog serijala o godzilli koji je s autorom surađivao na filmu Ran, odlučio je vizualizirati snove koji su mu se, prema njegovim vlastitim riječima, često vraćali. Ti su snovi raspoređeni kronološki prema životnim dobima, podložni su različitim interpretacijama ovisnima i o senzibilitetima i životnim iskustvima gledatelja, a riječ je o kvalitativno neujednačenoj i ne sasvim koherentnoj cjelini čije segmente povezuje tematiziranje određenog stupnja čovjekove inferiornosti u odnosu na prostor, vrijeme i pojave koje ga okružuju.

Budući da su posrijedi snovi, likovi u filmu kreću se stazama vlastite podsvijesti te se, ne uspijevajući se orijentirati, začuđeni dive određenim pojavama, lutaju, bježe, skrivaju se i bore. Pritom se neprekidno, zatečeni u novim i nepoznatim ambijentima, nalaze u podređenim položajima koje Kurosawa sjajno ilustrira dominantnom uporabom polutotala i totala s rijetkim interijerima i s pojedincima kao sitnim dijelovima monumentalnih prizora. Kurosawa stilski i općenito izvedbeno slijedi klasični fabularni film, bez avangardnih otklona te s dinamičnom kamerom i mizanscenom. U petoj vinjeti u ulozi Vincenta van Gogha nastupa glasoviti redatelj Martin Scorsese.

boja, 119'