Tišina

Tystnaden, igrani, drama, Švedska, 1963

REŽIJA: Ingmar Bergman

Tišina

ULOGE:
Ingrid Thulin (Ester),
Gunnel Lindblom (Anna),
Jörgen Lindström (Johan),
Birger Malmsten (barmen),
Hĺkan Jahnberg (konobar)

SCENARIJ:
Ingmar Bergman

FOTOGRAFIJA:
Sven Nykvist

GLAZBA:
Ivan Renliden

MONTAŽA:
Ulla Ryghe

Sadržaj:

Intelektualka i prevoditeljica Ester sa svojom atraktivnom i senzualnom mlađom sestrom Annom i njezinim desetogodišnjim sinom Johanom na povratku u Švedsku putuje kroz neku slavensku zemlju. Ester je teško bolesna i treba joj odmor, te se oni jednog sparnog ljetnog dana odluče zaustaviti u jednom gradu i odsjesti u hotelu. Ionako međusobno distancirane sestre ne razumiju jezik lokalnog stanovništva, a zategnutost njihova odnosa očituje se i u čestim svađama. Istodobno, Johan luta hodnicima hotela, na kojima susretne putujuću trupu cirkuskih zabavljača, ljudi niska rasta. Dok Ester ostaje u hotelskoj sobi, Anna će izići na ulicu te se u hotel vratiti u društvu konobara iz obližnje kavane, s kojim će se upustiti u seksualni odnos.

Drama scenarista i redatelja Ingmara Bergmana treći je film iz njegove trilogije o Bogu i vjeri, koju zaokružuju naslovi Kroz tamno ogledalo i Pričesnici, i već samim naslovom djelo jasno upućuje na motiv Božje šutnje kao središnje tematske preokupacije trilogije. U ostvarenju vrlo škrte fabule, koja se sastoji od svega nekoliko događaja, autor koristi samo prizorne zvukove i glazbu s radija, a motiv nemogućnosti verbalne komunikacije dodatno podcrtava ambijentiranjem zbivanja u državi čiji jezik protagonistice i sin jedne od njih ne razumiju. Cjelina imponira ne samo impresivnim klaustrofobičnim ugođajem hotelskih prostora, baš kao i kino-dvorane pune ljudi te kavane, nego i vrlo sugestivnim osjećajem narastajuće represije i nelagode, koje naglašava motiv vrućine. U djelu u kojem elaborira i motive duhovne izolacije te sukoba i međusobne agresivnosti sestara koje simboliziraju dva suprotstavljena pola, onaj intelekta s jedne i senzibilnosti s druge strane, Bergman maestralno konstruira i kontrastira karaktere hladne, alkoholu i seksualnom samozadovoljavanju sklone Ester i naglašeno osjećajne te strastvene Anne, u njezinu liku i jednokratnom seksualnom susretu objedinjujući eros i thanatos. Film polaganog ritma, dojmljive crno-bijele fotografije i dominantno statične kamere nose sjajni glumački nastupi Bergmanovih čestih suradnica Ingrid Thulin (Divlje jagode, Zimsko svjetlo) i Gunnel Lindblom (Sedmi pečat, Muškarci koji mrze žene Nielsa Ardena Opleva).

c/b, 96’

Trailer