U raljama ludila
In the Mouth of Madness, igrani, horor, SAD, 1994
REŽIJA: John Carpenter
ULOGE:
Sam Neill (John Trent),
Julie Carmen (Linda Styles),
Jürgen Prochnow (Sutter Cane),
David Warner (dr. Wrenn),
John Glover (Saperstein),
Bernie Casey (Robinson)
SCENARIJ:
Michael De Luca
FOTOGRAFIJA:
Gary B. Kibbe
GLAZBA:
John Carpenter,
Jim Lang
MONTAŽA:
Edward A. Warschilka
Sadržaj:
Sredovječni John Trent pacijent je zatvoren u najstrože čuvanom dijelu psihijatrijske bolnice, koji psihijatru dr. Wrennu počinje pripovijedati o tome kako je ondje dospio. Prije no što je izgubio razum, Trent je bio iznimno uspješni istražitelj prevara vezanih uz osiguravajuća društva, a posljednji slučaj koji je riješio bio je onaj sumnjivog izbijanja požara. Nakon toga je dobio novi zadatak, potragu za nestalim Sutterom Caneom, izuzetno popularnim piscem horora čiji su novi roman čitatelji s nestrpljenjem iščekivali. No dovršeni rukopis nikako da stigne, zbog čega je Caneov izdavač Jackson Harglow i odlučio angažirati Trenta, s ciljem da pronađe ne samo Canea, nego i rukopis njegove nove knjige. Čitatelji su doslovce ludi za piščevim djelima oko kojih se stvara prava histerija, u tolikoj mjeri da i samog Trenta prije prihvaćanja angažmana zamalo ne ubije poludjeli Caneov agent. A kad krene u potragu za piscem, Trent će uz pomoć Linde Styles, suradnice Jacksona Harglowa i urednice Caneovih djela, početi otkrivati zastrašujuće detalje, da bi ih potraga naposljetku odvela u naizgled uspavani gradić na obali.
Tijekom 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća John Carpenter je izgradio jedan od najzanimljivijih i najimpresivnijih opusa u okvirima američke kinematografije, nametnuvši se kao jedan od najuspješnijih i najcjenjenijih žanrovskih autora. Premda tijekom 90-ih više nije bio toliko aktivan i kreativan kao ranije, i u ovom su desetljeću njegovi filmovi još uvijek bili itekako zanimljivi i poticajni. O tome svjedoči i fantastična horor-drama U raljama ludila, intrigantno osmišljeno i nadahnuto režirano ostvarenje koje je sam autor u intervjuima proglašavao trećim i završnim segmentom svoje apokaliptične trilogije, koju zaokružuju filmovi Stvar i Knez tame. Poklonici žanra horora, podjednako u književnosti kao i na filmu, u Carpenterovu će djelu pronaći brojne asocijacije na kratke priče i romane dvojice iznimno uglednih žanrovskih pisaca, američkih književnika H. P. Lovecrafta i Stephena Kinga. U želji da na velikom ekranu kreira kompleksne svjetove psiholoških horora obojice autora Carpenter je iskazao veliku dovitljivost i vještinu, što se osobito odnosi na majstora spajanja tradicionalne gotičke proze i znanstvene fantastike Lovecrafta. Naslov U raljama ludila tako izravno asocira na Lovecraftov 1936. godine objavljen roman U planinama ludila ili Planine ludila, ovisno o izdavaču, a riječ je o filmu koji je najdalje dospio u pokušaju transponiranja piščeva svijeta u film, kao i o djelu u kojem je narator, posve u skladu s Lovecraftovom prozom, mentalno poremećen čovjek smješten u psihijatrijsku bolnicu, čije je stanje izazvao susret s užasima u izvanjskom svijetu. Posrijedi je prilično sugestivno režiran, efektno atmosferičan, fotografijom Carpenterova čestog suradnika Garyja B. Kibbeja (Oni žive, Bijeg iz Los Angelesa, Duhovi Marsa) snimljen te izuzetno raspoloženo glumljen film dojmljivo ekspandirajuće dramske i horor tenzije. Glavnu ulogu sjajno tumači Sam Neill, a među njegovim partnerima su markantni njemački glumac Jürgen Prochnow (Podmornica, Dina), tijekom 70-ih i 80-ih jedno od zaštitnih lica žanra David Warner (Kuća lutaka, Pretkazanje) te oskarovac Charlton Heston.
boja, 95'