Modernističke prakse socijalističke svakodnevice


Na otvaranju nove sezone Kratkog utorka bit će prikazan program 'Modernističke prakse socijalističke svakodnevice'. Sastavljen je od šest iznimnih nagrađivanih dokumentarnih filmova iz Mađarske i bivše Jugoslavije, koje je odabrao Sebestyén Kodolányi, bivši ravnatelj arhiva Béla Balázs studija u Budimpešti. Zajednička karakteristika ovih filmova koje odlikuju različiti modernistički redateljski pristupi su i to što se svi bave također 'modernističkim' načinima na koje su bivše socijalističke države sistemski poticale sudjelovanje u društvenom životu.

Ili kako to selektor programa Sebestyén Kodolányi, koji će i najaviti program, kaže:
'Umjetnička povijest 20. stoljeća istočnoevropske regije bila je u dobrom dijelu formirana modernističkim, avangardnim pristupima. Post-socijalistički narativi u zadnjih 25 godina gotovo su isključivo interpretirali progresivne, eksperimentalne umjetničke inicijative toga doba u kontekstu kulturnog otpora i subverzije. Bilo je puno opravdanog govora o lažnim prorocima, ali istovremeno ono što se ne spominje i što je ostalo gotovo zaboravljeno je, da su sami režimi koji su vladali u tim državama temeljili svoje dogme na društveno osjetljivim, kolektivističkim, humanističkim idejama izvorne ljevice, s ciljem modernizacije društva kroz edukaciju. Takve bazične vrijednosti - koje su nažalost iskrivljene i shematizirane od strane političkih aparata - uključivale su aktivnu participaciju u društvenom životu, osnaživanje etničkih manjina, emancipaciju mentalno bolesnih, antifašizam, radničko samoupravljanje i brigu za kulturu, u svim zemljama regije, uključujući Mađarsku i bivšu Jugoslaviju.
Sukladno tome, u okviru državno poticane filmske produkcije u tim zemljama nastalo je mnogo radova u kojima nije prevladavao kritički stav, već urođeno pozitivna, odgojna namjera, i čiji su režiseri pokušali kroz svoj medij pojačati učinak tog vrijednog društvenog angažmana.'

Program će otvoriti mađarski film Judit Vas - 'Metode' (Módszerek), koji se bavi bihevioralnim testovima njemačko-američkog psihologa Kurta Lewina, provođenim nad vrtićkom djecom. U njima se kroz različite načine na koje mlada učiteljica pristupa trima grupama djece koja crtaju (permisivni, autoritativni, prijateljski), proučava različitost njihovih reakcija.

Nakon njega vidjet ćemo film Bojane Marijan, poznatije kao životne suputnice, producentice i asistentice slavnog Dušana Makavejeva. Jedino profesionalno djelo koje je ona režirala, i to u jeku crnog vala - 'Vesela klasa', dokumentarac je o načinima provođenja slobodnog vremena radnica u jednoj tvornici. Iako je očit autoričin politički angažman, naglasak je stavljen na pjesmu i vino!

Prikazat ćemo i klasik Krste Papića 'Nek se čuje i naš glas', dokumentarac o navali piratskih radio-stanica diljem ruralnih područja sjeverne Hrvatske na prijelazu 60-ih u 70-te, koje su ilegalno osnivali seljaci željni prezentiranja svojih glumačkih, pjevačkih ili političkih talenata. Film je nagrađen na festivalu u Oberhausenu.

Gledat ćemo i mađarski animirano-dokumentarni film 'Mislim da je život jako zabavan' (Nekem az élet teccik nagyon), Katalin Macskássy, u kojem romska djeca prikazuju život za vrijeme progresivne vladavine socijalističkog reformiste Jánosa Kádára, crtajući događaje iz svoje svakodnevnice.  

Tu je i film legende slovenskog dokumentarizma Jože Pogačnika, dobitnika berlinskog Srebrnog medvjeda i Zlatne Arene za najbolju režiju u Puli, koji se većim dijelom svoje karijere bavio socijalnim temama. U 'Kad sam bio mali, bio sam zdrav i veseo' redatelj prati život duševnih bolesnika koji crtajući otkrivaju načine funkcioniranja vlastite psihe, kao i svoj doživljaj svijeta. Film je nagrađen posebnom diplomom na festivalu u Beogradu 1970.  

Raspored filmova:
Metode (Módszerek), Judit Vas, Mađarska, 1968., 21 min, HD
Vesela Klasa, Bojana Marijan, Jugoslavija, 1969., 13 min, 35mm
Pokrovitelji (Mecénások), László Vitézy, Mađarska, 1976., 24 min, HD
Nek se čuje i naš glas, Krsto Papić, Jugoslavija, 1971., 16 min, HD
Mislim da je život jako zabavan (Nekem az élet teccik nagyon), Katalin Macskássy, Mađarska, 1975., 9 min, HD
Kad sam bio mali, bio sam zdrav i veseo (Ko sem majhen bil, sem bil zdrav, vesel), Jože Pogačnik, Jugoslavija, 1969., 11 min, 35mm

Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza. Filmovi se puštaju s HD i filmskih formata (vidi raspored), i imaju engleske ili hrvatske titlove.
Voditelj programa Kratkog utorka je Ivan Ramljak.