Misterij OM produkcije - izbor filmova


U utorak 4. listopada u 21 sat u kinu Tuškanac u Zagrebu održat će se spektakularna performans/projekcija filmova misterioznog i mističnog slovenskog umjetničkog kolektiva OM produkcija, koji sami članovi opisuju kao kombinaciju 'otpadničke slobodnozidarske lože, gerilske produkcijske kuće i audiovizualnog laboratorija'. Radi se o jednoj od najznačajnih i sigurno najosebujnijih pojava iz povijesti jugoslavenskog eksperimentalnog filma, koja je djelovala od druge polovice 70-tih, do kraja 80-ih godina prošlog stoljeća, čiji će rad biti retrospektivno predstavljen. Za potrebe projekcija osam najznačajnijih djela iz njihovog opusa, a među njima i filma Bismillah koji je poznati slovenski kritičar i kurator Jurij Meden proglasio najboljim slovenskim filmom svih vremena, osim velike dvorane upotrijebit će se i predvorje kina. Filmovi, koji se u Zagrebu pokazuju prvi put nakon više od 30 godina, projicirat će se sa čak sedam što 8, što 16-milimetarskih projektora. Program je posvećen dvojici nedavno preminulih kultnih ličnosti hrvatskog filma i umjetnosti - Ivanu Ladislavu Galeti i Tomislavu Gotovcu - Antoniju Laueru.

Sredinom 70-ih godina na tada vrlo živahnoj sceni jugoslavenske eksperimentale, koja se 'prezentirala' kroz mrežu 15-tak festivala službeno amaterskog, a zapravo alternativnog i avangardnog filma, pojavio se misteriozni slovenski umjetnički kolektiv nazvan OM produkcija, prvtno djelujući u Ljubljani, a kasnije u Kopru. Kroz sljedećih desetak godina OM produkcija u svom radu povezuje avangardno kazalište, likovne prakse, radiofoniju, fotografiju, pisanu riječ i multimediju, a filmovi čak 41 člana kolektiva (između ostalih Marte Žnidaršič, Ismailhači Cankara, Bettine Zonenšajn, Veronique Gartenzwergel, Janeza pl. Laibachera, Emannuela Gott-Arta, Sulejmana Ferenčaka i Amande Fior Daliso) poharali su spomenute festivale s jednako toliko izuzetno inovativnih, i ponekad suludo hrabrih filmova snimljenih na 8 i 16mm trakama. Odlikuje ih poigravanje s mogućnostima ljudske percepcije, sklonost psihodeliji i magijskim ritualima, kao i tehnička zahtjevnost njihove prezentacije, jer se većinom radi o dvostrukim, trostrukim, pa i četverostrukim projekcijama, koje u sebi sadrže i elemente performansa. Nakon perioda zaborava i neaktivnosti, OM produkcija je posljednjih godina doživjela ponovni uzlet zbog euforično primljene retrospektive na Rotterdam FF-u 2007. poslije koje su uslijedile slične diljem Evrope. Projekciju u Tuškancu najavit će čuvar OM arhiva Slobodan Valentinčič.

O djelovanju OM produkcije Jurij Meden je napisao: 'Putovanje kroz univerzum OM (ovdje mora ostati u tajni obavijeno autorstvo pojedinih filmova – koje je možda snimilo četrdeset entuzijasta ili samo jedan genije) nije samo presjek gotovo svega što se na tome specifičnome filmskom području događalo u Sloveniji, nego je ujedno i rezime (a u mnogočemu i premašaj) univerzalnoga duha i razvoja avangardnoga filmskoga stvaranja, posebno u razdoblju najvećeg procvata i ekspanzije u američkom (njujorškom) podzemlju 60-ih, 70-ih i 80-ih.'

U prvom dijelu programa prikazat će se sedam kratkih filmova. Prvi će biti Yin-Yang, film jedinstven po tome što se njegova projekcija realizira u 'prirodnom 3D-u'. Naime, film se prikazuje u kutu prostorije, što znači da se slika projicira na tri plohe istovremeno. Također, kao i u slučaju mnogih filmova OM Produkcije, brzina prolaska trake kroz projektor mijenja se tijekom projekcije, što svaku projekciju čini posebnom.

Na programu je Aura /u Auroviziji/ film o kome je kultni sarajevski filmski časopis Sineast 1980. napisao: 'Aura je na tragu otkrivanja novog. Svaki predmet ima svoju auru. Ta aura, to je taj privid koji realno dijeli od nadrealnog, nikad otkriveno od spoznatog. Autor slika divnim, gotovo animiranim kadrovima, bez mnogo meditiranja, jednostavnim postupkom, ali i krajnje apstraktnim za konvencionalnog primaoca'.

Film Next Movie – High Noon (dvostruka projekcija sa Super8 projektora) za Jurija Medena 'doslovno prevedenu kemijsku formulu adrenalina', kao i Bismillah, za koji je poznati njemački kritičar i kurator Olaf Moeller rekao: 'Moj najomiljeniji OM-film gledao sam samo jednom, ali mogao bi mi biti dostatan do kraja života. Četiri čina na Super8, tri na Agfi, koji se polako rastapaju, kao jesensko lišće lete komadići preko platna, a samo posljednji čin, jedini snimljen na Kodaku, blista kao spoznaja sama.'

U drugom dijelu programa u 23 sata kao 'ponoćni kultni bonus film' prikazat će se Kumbum, prvi i zadnji slovenski cjelovečernji avangardni film, i to u stereoskopskoj izvedbi (2x16mm projektora). Kumbum je (riječ na tibetanskom znači 'hram sto tisuća slika') po mišljenju Zdenka Vrdlovca, autora knjige 'Povijest slovenskog filma, 'potpuno neusporediv sa svime što je do kraja 80-ih godina 20. stoljeća nastalo u Sloveniji – ali zato blizak 'strukturalnoj apstrakciji' Petera Kubelke i Kurta Krena'. Film je stvaran punih 12 godina, predstavlja svojevrsnu sintezu svega s čime se OM produkcija u svojim filmovima bavila, kao i ritualni kraj njenih aktivnosti (koje su se ipak prije par godina nastavile). Vrdlovec ga još opisuje kao 'čisti nasrtaj na percepciju, čiji koncept kao i izvedba filma do neke razine podsjećaju na ideje Petera Kubelke: osnovna jedinica filma je fotogram (filmska sličica) i fotograme je moguće povezivati u određene serije te potom iz varijacija i manipulacija tih serija stvoriti film'. Kumbum je osvojio posebnu diplomu žirija na Saboru alternativnog filma u Splitu 1987.

 

Raspored programa:
Ukupno trajanje: 77 min

Yin-Yang, Ismailhači Cankar, 1977./78., format: normal 8, 12-6 f/s, 3D izvedba, 6'
Gate Gate Paramgate / The Great Path Has No Gates / Veliki put nema vrata, Zend Kommandoh, 1977./78., format: S-8, 12 f/s, 3D izvedba, 5'
Om Mani Padme Hum, Bettina Zonenšajn, 1978., S-8,  izvedba, 9'
Mangiafuoco I.+II.
, Veronique Gartenzwergel, 1979., format: 2xS-8 + 16mm, izvedba, 5'
Aura /In Aurovision/ Aura /u Auroviziji/, Emanuel Gott-Art, 1978. format: S-8(+16mm), 12(+24) f/s, izvedba, 9'
Dislocated Third Eye Series: Next Movie – High Noon (Hommage To Fred Zinnemann's High Noon) / Serija Dislocirano treće oko: Sljedeći film – Točno u podne, Frančiška Knoblehar, 1983./84., format: 2xS-8, izvedba, 15'
Dislocated Third Eye Series: Bismillah / Serija Dislocirano treće oko: Bismillah, Sulejman Ferenčak, 1984., format: S-8, izvedba, 28'

 

Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, u suradnji s festivalom 25FPS.

Filmovi se puštaju s 8 i 16 milimetarskih filmskih kopija.
Ulaz na projekciju je 10 kn.

Voditelj programa Kratkog utorka je Ivan Ramljak.