Filmski mozaik: Magija Austrijskog Filmmuseuma


U novom Kratkom utorku u kinu Tuškanac u Zagrebu, održat će se predstavljanje jedne od najvažnijih filmskih institucija u Evropi - Austrijskog Filmmuseuma iz Beča, uz prigodni program naziva Filmski mozaik: Magija Austrijskog Filmmuseuma.

Program čini 13 kratkih filmova iz arhiva Filmmuseuma u izboru austrijskog kuratora i kritičara Christopha Hubera, koji će i najaviti filmove. Na velikom platnu odvrtit će se koloplet klasika i manje poznatih majstorija, od ranog rukom obojanog filma Segunda de Chomona, preko remek-djela Stana Brakhagea i Lena Lyea do filmova Kurta Krena i Guya Maddina. Tu će biti i isječak iz, u cjelini već dugo izgubljenog, uratka Josefa Von Sternberga, kao i par trailera za filmove Jessa Franca i Fritza Langa. Naravno, sve s filmskih kopija!

Neprofitna organizacija Das Österreichische Filmmuseum koju su 1964. u Beču osnovali legendarni Peter Kubelka i Peter Konlechner, u relativno kratkom roku postala je najznačajnija filmska ustanova u Austriji. Filmmuseumova zadaća osim prikazivanja i čuvanja filmova, je i restauracija filmova, a značajan dio aktivnosti odnosi se i na izdavaštvo. No Filmmuseum je ipak najpoznatiji po inovativnim filmskim programima. Jedan takav za Kratki utorak pripremio je djelatnik muzeja Christoph Huber, inače bivši filmski kritičar austrijskih dnevnih novina Die Presse, i treći član kritičarsko-aktivističke družine The Ferroni Brigade (uz Olafa Möllera i Barbaru Wurm).

O programu Christoph Huber je kazao: 'Vrlo malo kinoteka toliko drži do originalnog analognog filmskog formata kao Austrijski Filmmuseum. I to zbog valjanog razloga: postoje užici koje vam samo projicirani film može pružiti! Ovaj program predstavlja trodijelnu demonstraciju naše kolekcije koja će vam razoriti um! Od krhkog, pulsirajućeg nijemog čuda Segunda de Chomona, pionira bojanja na filmu, pod imenom Opčinjenost zlatom i najluđeg psećeg showa koji ste ikad vidjeli (a snimljen je čak 1909.!) nepoznatog autora Pseći teatar, do Chaplinove komedije restrukturirane na načine koje je nemoguće opisati i doživjeti ikako drugačije osim na velikom platnu, u filmu Notes On Film 03: Mosaik Mécanique austrijskog genijalca Norberta Pfaffenbichlera.'

U programu treba istaknuti i Trade Tattoo novozelandskog majstora eksperimentalne animacije Lena Lyea. Radi se o jednom od njegovih namjenskih filmova za britansku poštu (General Post Office), čiju je poruku o benefitima ranijeg slanja pošiljki pretvorio u pravu malu odu radničkoj klasi. Film koji možemo svrstati u žanr gradskih simfonija prati glazba Lecuona Cuban Banda, a napravljen je izuzetno zahtjevnim i dugotrajnim procesom ponovnog printanja i koloriranja filma.

Tu je i klasik Chucka Jonesa Duck Amuck, koji je 1994. u anketi više od 1000 profesionalaca koji rade u industriji animiranog filma proglašen za drugi najbolji animirani film svih vremena (prvi je bio 'What's Opera, Doc?', također film Chucka Jonesa). U njemu Patka Daču maltretira sadistički, nevidljivi animator koji mu stalno mijenja odjeću, glas, pa čak i fizički oblik, što ovoga naravno izluđuje. Nadrealni scenarij završit će spoznajom da ga je cijelo vrijeme zapravo mučio poznati kolega.

Prije godinu i pol dana na Kratkom utorku prikazano je remek djelo Stana Brakhagea o završetku čovjekovog životnog ciklusa The Act of Seeing with One's Own Eyes, a ovaj put u programu je njegov ništa manje slavan film Window Water Baby Moving, jedan od najintenzivnijih prikaza ljudskog rođenja. Brakhage je prvo morao suprugu i novorođeno dijete prebaciti kući zbog toga što mu bolnica nije htjela dati dozvolu za snimanje, a zatim mu je Kodak pri razvijanju htio uništiti materijal ili ga predati policiji zbog 'pornografskog sadržaja'.

Vidjet ćemo i film L.B.J. slavnog kubanskog redatelja Santiaga Álvareza, koji se smatra jednim od začetnika spotovske montaže. U svojim dokumentarcima često je koristio pronađene, prije snimljene materijale, s kojima je stvarao, kako ih je sam nazivao 'socijalistički intonirane pamflete' u stilu Dzige Vertova. L.B.J. montažna je satira predsjedničkog mandata Lyndona B. Johnsona, kojom se suptilno implicira da je dotični bio odgovoran za atentate na Martina Luthera Kinga (L), Bobbya Kennedya (B) i JFK-ja (J).

Treba spomenuti i jedan od najhvaljenijih kratkih filmova zadnjih dvadesetak godina The Heart of the World kanadskog kralja bizarnosti i ljubitelja re-kreacija filmova iz nijeme ere Guya Maddina. Film je nastao kao naručeni rad za festival u Torontu 2000., snažno je inspiriran ruskim konstruktivizmom, a sadrži više od 100 kadrova u minuti.

Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza i Austrijskog Filmmuseuma.
Filmove se puštaju s 16 i 35mm filmskih kopija (vidi raspored), na engleskom su ili imaju engleske titlove.
Ulaz na projekciju je 10 kn.

 

Raspored filmova:
Opčinjenost zlatom (L'obsession de l'or), Segundo De Chomón, Francuska, 1906., 6 min, 35mm
Pseći teatar (Les chiens savants), nepoznati redatelj, Francuska, 1909., 5 min, 35mm
Špijuni (Spione) - trailer, Fritz Lang, Njemačka, 1928., 5 min, 35mm
Slučaj Lene Smith (The Case of Lena Smith) - isječak, Josef Von Sternberg, SAD, 1929., 5 min, 35mm
Trade Tattoo, Len Lye, Velika Britanija, 1937., 6 min, 35mm
Duck Amuck, Chuck Jones, SAD, 1953., 7 min, 16mm
Window Water Baby Moving, Stan Brakhage, SAD, 1959., 12 min, 16mm
L.B.J., Santiago Álvarez, Kuba, 1968., 18 min, 35mm
Vampyros Lesbos - trailer, Jess Franco, 1971., 3 min, 35mm
37/78 Tree Again, Kurt Kren, Austrija, 1978., 4 min, 16mm
Srce svijeta (The Heart Of The World), Guy Maddin, Kanada, 2000., 7 min, 35mm
Filter crne smrti (Black Death Filter), Dietmar Brehm, Austrija, 2003., 10 min, 16mm
Notes On Film 03: Mosaik Mécanique - Cinematic Version, Norbert Pfaffenbichler; Austrija, 2008., 10 min, 35mm