Neil Young i mogućnosti glazbe na filmu


U utorak 13. prosinca, u 21 sat, u zagrebačkom kinu Tuškanac održat će se posljednji Kratki utorak u ovoj godini. Ovaj put gost će biti jedan od najutjecajnijih evropskih filmskih kritičara, Britanac Neil Young, stalni suradnik brojnih važnih filmskih časopisa i portala kao što su Sight & Sound, The Hollywood Reporter, IndieWire i Mubi, koji će predstaviti program najboljih, uglavnom eksperimentalnih filmova koje je tijekom nekoliko posljednjih godina vidio na svjetskim festivalima, odabranih po jednostavnom načelu - prisutnosti i značenju glazbe u njima. Među ostalima gledat ćemo i filmove Lewisa Klahra, Janie Geiser, Stephena Broomera, Seada Šabotića, Milana Zulića i Isabel Pagliai. Program će najaviti sam gost kurator.

Neil Young (nije u srodstvu s Bernardom Shakeyem) rođen je u Easingtonu, a većinu života proveo je u Sunderlandu. Prije nego što se na prijelazu tisućljeća, u dvadesetdevetoj godini života počeo baviti filmskom kritikom, studirao je novinarstvo, pisao o nogometu, ali i dugo godina radio kao profesionalni postavljač oklada za konjske utrke. Od tada se, što preko svog websitea Jigsaw Lounge, što preko pisanja za mnoge važne filmske i nefilmske časopise i portale (The Independent, Time Out London, Sight & Sound, The Hollywood Reporter, IndieWire, Mubi), profilirao u jednu od nezaobilaznih osoba na evropskoj kritičarskoj sceni. Tome je pomoglo i to što je pasionirani posjetitelj filmskih festivala (svake godine ih obiđe oko 40), za koje često radi kao programski konzultant (ljubljanski LIFFE, bečki Viennale). Od 2011. do 2015. radio je i kao ko-direktor filmskog festivala u Bradfordu, a 2013. bio je član žirija u programu Tjedan kritike na festivalu u Cannesu.

Filmski program koji je za Kratki utorak selektirao ovaj izuzetno elokventni i duhoviti filmoljubac, koji se odnedavno prihvatio i režije, najavljuje ovim riječima: 'Dok je glazba u dugim igranim filmovima koje gledamo na kino repertoaru postala nametljiva, pretjerana, često podcrtavajući svaku emociju, eksperimentalni, avangardni i nekonvencionalni kratki filmovi pokazuju što se s njom može postići kad je se upotrebljava s osjećajnošću, maštom i drskošću. Ili kako je Frank Zappa jednom rekao: 'Bez odstupanja od norme, napredak nije moguć'.

Možda najpoznatiji autor od onih čije filmove ćemo gledati na programu je Lewis Klahr. Ovaj majstor kolaža iz Los Angelesa radi filmove od 1977., inspiriran podjednako grčkom mitologijom, superherojskim stripovima, pulp književnošću, modernističkom arhitekturom i noir filmom. U programu su njegova dva filma - Mercury i Mars Garden koje je zajedno s drugih deset radova napravljenih od 2002. lani spojio u dugometražni film Sixty Six. Sa svojim kompleksnim superpozicijama slike i glazbe, i rasponom tonova i tekstura koje su istovremeno zavodljivo erotične i nadasve zlokobne, film je hipnotični san o pop kulturi 60-ih i 70-ih.

Bit će prikazan i jedan rad njegove supruge, također poznate figure američke avangardne i eksperimentalne scene Janie Geiser, film Cathode Garden. Janie Geiser jedna je od pionirki američkog avangardnog kazališta lutaka, koja je animaciju s lutkama često koristila i u filmskom radu. U ovoj hipnotičkoj priči o mladoj ženi, modernoj Perzefoni, koja se kreće između svjetla i tmine, života i smrti, koristila je pronađene negative, botaničke i anatomske ilustracije, izgubljene koverte i kućne audio snimke.

Slijedi eksperimentalni dokumentarac mladog crnogorskog autora Seada Šabotića Revolucionarni dom, o zapuštenom, nikad završenom čeličnom i betonskom spomeniku bivše Jugoslavije, Domu revolucije smještenom u centru Nikšića. U tom monumentalnom zdanju oslikava se sudbina revolucionarne borbe, a u mnogome i naša realnost. Film je nastao u produkciji Fakulteta dramskih umjetnosti - Cetinje, kao završni rad iz predmeta dokumentarni film na trećoj godini studija, pod mentorstvom poznatog dokumentariste prof. Vladimira Perovića, a dosad je nagrađen na nekoliko regionalnih festivala.

U selekciji su i dva filma kanadskog eksperimentaliste Stephena Broomera - Snakegrass i Wastewater. Broomer je filmolog, restaurator, arhivist i autor jedinstvenog stila, u kojem kombinira začudna povijesno-geografska istraživanja, s eksperimentiranjem propadanja formata na kojem snima, a to su 8 i 16mm filmska traka. U manje od deset godina snimio je više od 40 filmova koji su se prikazivali na stotinjak filmskih festivala, a usput je radio na restauraciji nekoliko desetina kanadskih eksperimentalnih i underground filmova iz 60-ih, 70-ih i 80-ih.

Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, a filmovi se projiciraju s HD digitalnih formata, osim filmova Stephena Broomera koji će biti prikazani sa 16mm filmskih kopija.

Svi filmovi su na engleskom ili imaju engleske titlove, a ulaz na projekciju je 10 kn.

Točan popis i raspored filmova po želji gosta kuratora Neila Younga, ostati će tajna sve do same projekcije.