Tajna povijest austrijske animacije 1920. - 1970.


Gost novog Kratkog utorka, koji će se održati 26. rujna u 21h u kinu Tuškanac u Zagrebu, biti će animator, filmolog, filmski istraživač i direktor One Day Animation Festivala u Beču Thomas Renoldner. On će predstaviti program nazvan 'Tajna povijest austrijske animacije 1920. - 1970.', u okviru kojeg će biti prikazana čak 32 filma (sve sa 35mm filmskih kopija!) u svojevrsnom kratkom presjeku animiranog stvaralaštva te filmski izuzetno zanimljive zemlje. Program je rezultat istraživanja koje je Renoldner proveo zajedno s kolegicom Lisi Frischengruber između 1995. i 1998.

Evo što o programu i samom istraživanju kaže Thomas Renoldner: 'Sredinom 90-ih završio sam studij animiranog filma na bečkoj Akademiji za likovnu umjetnost. U to vrijeme izuzetno me zanimalo što se događalo u austrijskoj animaciji od njenih predfilmskih početaka, pa sve do 1980. godine, u razdoblju s kojim se nitko dotad sistematično nije bavio. Lisi i ja razgovarali smo s mnogim animatorima koji su djelovali u 50-ima i 60-ima, istraživali u Austrijskom filmskom arhivi i po privatnim kolekcijama, kako bismo pogledali zaboravljene i zamalo izgubljene filmske kopije.

Program je sastavljen po povijesnom ključu. Četiri filma iz dvadesetih godina dobro dočaravaju pozitivan duh vremena i nade vezane za tehnološki napredak i njegovu liberalnost. 'Bečke sličice br. 1' (Wiener Bilderbogen Nr. 1), svjetskog putnika i redatelja Louisa Seela, koji je u Beču živio samo dvije godine, su najbolji primjer toga duha. Filmovi iz 30-ih i 40-ih do određene mjere pokazuju kako je u tadašnjoj animaciji prevladao globalni jezik; mnogi filmaši su htjeli kopirati Disneya, što vrijedi i za Johanna Weichbergera, koji se za vrijeme 2. svjetskog rata preselio u Berlin, kako bi radio na prvi pogled bezopasne, ali zapravo vrlo subverzivne dječje filmove. U programu su dva njegova djela - 'Fritz i Fratz: Morski pas napada' (Fritz und Fratz: Ein Hai greift an) i 'Najbolja austrijska momčad' (Österreichs beste Mannschaft). Nakon rata animatorima se opet vratilo samopouzdanje: prije pojave televizije radili su puno kratkih animiranih reklama koje su se prikazivale u kinima. Ti filmovi su se često nastavljali na tipičnu austrijsku tradiciju, na primjer na bečke narodne pjesme (tzv. 'Wiener Lied'). U 60-ima se pak pod okriljem kratkih reklamnih filmova nekoliko autora počelo baviti čak i eksperimentalnim animiranim filmom, kao što to na primjer rade Hal Clay i Flo Nordhoff u analognoj kolaž animaciji 'Ruke u zrak, g. Ražnjići!' (Hands up, Mr. Rasnitchi), u kojoj su iskoristili fotografije slavnih austrijskih glumaca Helmuta Qualtingera i Tille Hohenfels.'

Program je organiziran uz pomoć Austrijskog filmskog arhiva, a prikazuje se s 35mm kopija. Svi filmovi imaju engleske titlove, a ulaz je 10 kn.

Raspored filmova (84 min):
Dvadesete
'Geneza' (Schöpfungsgeschichte), Peter Eng, 1920., 5‘20‘'
'Otkriće Beča na Sjevernom polu' (Die Entdeckung Wiens am Nordpol), Peter Eng, 1921., 9‘30''
'Zašto se onda ne vozite?' (Ja warum fahrns denn net?), Peter Eng, 1925., 8‘
'Bečke sličice br. 1' (Wiener Bilderbogen Nr. 1), Louis Seel, 1925., 4‘20‘‘

Disneyjevski model
Odlomak iz filma 'Hammerbrotova zemlja Dembelija' (Ausschnitt aus 'Das Hammerbrot Schlaraffenland'), Bruno Wozak i Karl Thomas, 1937., 4‘40‘‘
'Fritz i Fratz: Morski pas napada' (Fritz und Fratz: Ein Hai greift an), Johann Weichberger, 1942., 2‘

Agitacija i propaganda
'Putovanje po Austriji' (Reise durch Österreich), Bruno Wozak i Karl Thomas, 1937., 3‘
'Fewina Johanna' (Fewa-Johanna) nepoznati autor (Hans Fischerkösen?), 1942., 1‘
'Najbolja austrijska momčad' (Österreichs beste Mannschaft), Johann Weichberger, 1947., 3‘
'SPÖ-ovi parlamentarni izbori 1966.' (SPÖ-Nationalratswahl 1966), Martin Bauer, 1966., 3‘

Reklamni serijali
'Bouchet', Hans Albala, 1958., 1‘30‘‘
'Remington', Hans Albala, 1958., 1‘30‘‘
'Opel', Ida Mocsary i Kalman Kozelka, 1958., 1‘
'Foršpan za Adego' (Adeg-Trailer), Martin Bauer, 1962., 2‘
'Mont Blanc', Richard Fehsl, 1965., 1‘

Mesni užici
'Film o krvavici' (Blunzenfilm), Martin Bauer, 1964., 3‘
'Štrajk glađu u zemlji Dembeliji' (Hungerstreik im Schlaraffenland), Paul Obczovsky, 1955., 1‘
'Sicilijansko vjenčanje' (Sizilianische Hochzeit), Martin Bauer, 1957., 1‘
'Napoli' (Napoli Golddessert), Traum & Maier, 1957., 1‘
'Tko ima brige…' (Wer Sorgen hat ...), Traum & Maier, 1958., 1‘40‘‘

Moderna vremena
'Shell X 100', Martin Bauer, 1961., 1‘
'Mala čarolija' (K(l)eine Zauberei), Martin Bauer, 1958., 1‘
'Keramičke pločice' (Keramische Fliesen), Martin Bauer, 1960., 1‘
'Gloria', Martin Bauer i Heinz Röttinger, 1959., 2‘

Avangardni reklamni film
'Casali Rum-Kokos', Carlo Raffeiner i Traum & Maier, 1957., 1‘
'Philipsovi proizvodi' (Philips Produkte), Hans Albala, 1963., 1‘
'Philipsovi filmovi' (Philips Lichtspiele), Hans Albala, 1963., 1‘
'Talijanski capriccio' (Capriccio Italien), Hans Albala, 1957., 1‘
'Humanic Varese', Hans Albala, 1959., 1‘
'Philipsov stroj za glačanje (Philips Bügelautomat)', Hütter & Heindl i Traum & Maier, 1968., 1‘

Novi počeci
'Ruke u zrak, g. Ražnjići!' (Hands up, Mr. Rasnitchi), Hal Clay i Flo Nordhoff, 1967., 9‘30‘‘
Odlomak iz filma 'Tik za vratima' (Ausschnitt aus 'Dicht hinter der Tür'), Mansur Madavi i Richard Fehsl, 1984., 5‘