Avanture u kinetičkoj animaciji Lena Lyea


Na novom izdanju Kratkog utorka prikazujemo 12 filmova novozelandskog majstora animacije i eksperimentalnog filma Lena Lyea. Ovaj vrlo inovativni uglavnom samouki animator, ali i slikar, fotograf, pjesnik i skulptor, sa svojim eksperimentiranjima na polju direktne animacije, pri čemu mislimo na filmove rađene izvan kamere, intervencijom na filmsku vrpcu, iznimno je utjecao na mnoge slavne autore, od Normana McLarena do Stana Brakhagea, a njegov film A Colour Box u anketi koju je proveo slavni filmski festival u Annecyu proglašen je jednim od 10 najvažnijih animiranih filmova svih vremena. Lyeve radove, koje velikom većinom prikazujemo sa 16mm filmskih kopija, karakterizira bogatstvo boja i oblika, izuzetno dinamična izmjena motiva, ali i vrlo upečatljiva plesna glazbena pratnja. Sasvim u skladu s njegovim životnim motom - 'individual happiness now!'

Leonard Charles Huia Lye imao je život dinamičan gotovo kao što su i njegovi filmovi. Rođen je 1901. u Christchurchu na Novom Zelandu, otac mu je umro kad je imao samo tri godine, a očuh je par godina kasnije završio u ludnici. Sa 13 godina napušta školu i seli se prvo u Australiju, pa na jedan udaljeni samoanski otok, otkud su ga protjerale novozelandske kolonijalne vlasti, jer tada bijelcima nije bilo dozvoljeno da žive s autohtonim stanovništvom. 1926. otkupljuje dokumente stanovitog mornara dezertera i zauzima njegovo mjesto na parobrodu koji je išao u Englesku. U Londonu se brzo povezuje s ljudima kao što su pjesnici Robert Graves i Dylan Thomas, ali i slikar Ben Nicholson i njegova umjetnička grupa The Seven and Five Society. Budući da nije imao novaca za kupiti kameru, počeo je raditi filmove direktno intervenirajući na filmsku traku, a nakon par početnih radova krenuo je dobivati narudžbe za animirane reklame od firmi kao što su Britanska pošta (General Post Office), Churchman Cigarettes i Shell. U kratkom roku Lyeve reklame postale su toliko poznate da ga je Alfred Hitchcock angažirao da napravi segment za njegov film Tajni agent (Secret Agent, 1936.), a magazin Time objavio je 1938. veliki članak o njemu nazvavši ga 'Engleskim Waltom Disneyem', što je bila časna, ali potpuno pogrešna karakterizacija, između ostaloga zato što je Lye uglavnom bio one man band, a Disney djelovao unutar korporacije. Nakon što je 1942. snimio hvaljeni propagandni dokumentarac Kill or Be Killed, Lye se dvije godine kasnije preselio u New York, i uz animaciju više bavio slikanjem i izradom kinetičkih skulptura. One su također doživjele veliki uspjeh i bile postavljanje diljem svijeta, a najviše u rodnom mu Novom Zelandu. Tamo se vratio 1977., gdje je i umro tri godine kasnije, nedugo nakon što je uspostavljena Len Lye Foundation koja se i danas brine o njegovoj ostavštini.

Program Lyeovih filmova na Kratkom utorku otvaramo s njegovim prvim radom Tusalava iz 1929., inspiriranim aboridžinskom umjetnošću. U njemu autor zamišlja početak života na zemlji prateći evoluciju jednostaničnog organizma. Naslov filma preuzet je iz samoanske riječi koja znači 'puni krug', a iako je film u originalu imao klavirsku glazbenu podlogu, ona je nažalost izgubljena. Tusilava je jedinstveni filmski primjer onoga što se u likovnoj umjetnosti naziva 'modernističkim primitivizmom', a za razliku od kubističkih slikara koji su bili pod utjecajem Afrike, Lye se inspirira umjetnošću sa svoga kraja svijeta.

Zatim slijedi njegov najpoznatiji film Kutija za boje (A Colour Box) iz 1935. - prvi javno prikazani film u povijesti napravljen direktnom intervencijom na filmsku traku. Radilo se o naručenoj reklami za Britansku poštu (GPO) koju je Lye napravio u pet dana, s budžetom od 30 funti, direktno slikajući na filmsku traku. Filmu je pridružena plesna glazba sastava Don Baretto and his Cuban Orchestra, zbog koje su ga neki kritičari nazvali 'prvim filmskim baletom'. Kad je pušten u kina (tada su se takvi kratki filmovi - reklame, prikazivali prije dugometražnih filmova) publika je bila podijeljena jer je boja na filmskom platnu tada bila novost. Festivali su bili zbunjeni jer nisu znali u koju konkurenciju bi stavili film, a na Veneciji je projekcija prekinuta od strane fašista koji su film proglasili 'degeneriranom modernom umjetnošću'.

Nakon toga gledamo Kaleidoscope, film napravljen za kompaniju Churchman Cigarettes, ponovo kombinaciju direktnog filma i kubanske glazbe, a onda i Rođenje robota, reklamu za Shell Motor Oil. U njemu Lye koristi stop animaciju da bi pokrenuo likove - šarene lutke. U timu koji je s njim radio ovaj film bio je i slavni britanski dokumentarist Humphrey Jennings, a ovaj put koristio je klasičnu glazbu Gustava Holsta, točnije orkestralnu suitu 'The Planets'.

Sljedeći film je jedini neanimirani u ovom programu, a zove se S ili SZ (misli se na strane svijeta - sjever i sjeverozapad). Radi se o igranom filmu za Britansku poštu s temom krivo adresiranih pisama. Film je snimljen 1937., a Lye je jednostavnu priču o svađi ljubavnog para pretvorio u montažni eksperiment, upotrebljavajući jump-cutove dvadesetak godina prije nego što ih je promovirao Godard u Do posljednjeg daha, i tako preokrenuo povijest filma.

Zatim gledamo Trade Tattoo, još jedan autorov slavni masterpis iz 1937. U njemu Lye dokumentarne crno-bijele snimke radnika kompliciranim procesom printanja na film i kolor korekcije transformira u simfoniju životne svakodnevice. Film je nastao pod utjecajem Waltera Ruttmanna i njegovog Berlina, a također je naručen od strane Britanske pošte.

Iz drugog dijela programa izdvajamo još i film Color Cry, prvi koji je realizirao u SAD-u, u kojem koristi tehniku koju je izmislio Man Ray, takozvani rayograph, kada razne predmete stavlja na filmsku traku i izlaže ih svjetlu, kao i Free Radicals, po nekim kritičarima njegov najuspjeliji film. U njemu je Lye reducirao filmski medij na bazične elemente - svjetlo i tamu, urezujući oblike na crnom filmu. To je radio koristeći razna sredstva - od zubarske opreme do indijanskih strijela, a filmu je pridružio tradicionalnu afričku glazbu. U originalu je on trajao 5 minuta, da bi ga Lye 20 godina nakon nastanka skratio za minutu. Tu novu verziju veliki Stan Brakhage nazvao je 'gotovo nevjerojatno neizmjernim remek-djelom'.

'U svakom filmu koji sam radio probao sam napraviti nešto što prije nisam.' - Len Lye

'Ne postoji sjajan film osim ako je napravljen u duhu eksperimentalnog filmaša.' - Len Lye

Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza, filmove puštamo sa 16mm filmskih kopija (osim u slučaju filma 'A Colour Box' koji puštamo s HD filea), a ulaz je 25 kn.

 

Raspored filmova (59 min):

Tusalava, 1929., 11 min, 16 mm

Kutija za boje (A Colour Box), 1935., 4 min, HD file

Kaleidoskop (Kaleidoscope), 1935., 4 min, 16 mm

Rođenje robota (The Birth of a Robot), 1936., 7 min, 16 mm

S ili SZ (N or NW), 1937., 7 min, 16 mm

Tetovaža zanata (Trade Tattoo), 1937., 5 min, 16 mm

Let boje (Colour Flight), 1938., 4 min, 16 mm

Glazbeni poster br.1 (Musical Poster #1), 1940., 4 min, 16 mm

Plač boje (Color Cry), 1952., 3 min, 16 mm

Ritam (Rhythm), 1957., 1 min 9 s, 16 mm

Slobodni radikali (Free Radicals), 1959.-1979., 5 min, 16 mm

Čestice u svemiru (Particles in Space), 1979., 4 min, 16 mm