CIKLUS: TEKST

Od 04.06. Do 17.06.2008.

Sjećanje na Zvonimira Črnka

Ciklus filmova Zorana Tadića

Čovjek koji voli film

Minimalizam Tadićevih nagrađivanih dokumentaraca iz prve polovice
sedamdesetih nastavio se na opor ritam naracije u igranim filmovima, u kojima se
introvertni junaci s margine odmjeravaju sa sudbinom

U  filmskom opusu Zorana Tadića krije se zanimljiva proturječnost:
njegova su ostvarenja domaće inačice trilera i krimića, žanrova kojih je
hrvatskoj kinematografiji uvijek manjkalo, ali to im nikad nije pribavilo
osobitu popularnost. Žanr je prepoznatljiv dramski kalup pomoću kojeg je publika
navikla primati određenu vrstu priča: pretpostaviti je da se u gledatelju upali
nekakvo nevidljivo zeleno svjetlo zainteresiranosti kada je u pitanju zgoda o
ubojstvu, no Tadić taj mamac koristi da bi ga odveo u posve drugom smjeru, i ne
namjeravajući zadovoljiti njegovu znatiželju za ljudskim zastranjenima. Iza
bombastična naslova njegova kino prvijenca Ritam zločina (izvorna
televizijska verzija zvala se benigna, ali i dvosmisleno – Dobri duh Zagreba)
krije se intimistička priča o neobičnu odnosu stanodavca i njegova podstanara
koji crta naizgled sumanute grafikone o statistici kriminala. Treći ključ
započinje kao triler o bračnom paru koji u poštanski sandučić prima od anonimna
pošiljatelja kuverte s novcem, no daljnji tijek radnje više se drži kafkijanskog
nego li holivudskog prosedea. San o ruži ima također provokativan početak
– plastična vrećica s pištoljem i gomilom novca završi u rukama radnika koji
svojoj obitelji ne može priuštiti ni teleći odrezak, ali umjesto eksplozije
pucanja i trošenja uslijedi gotovo jednosatno mučno psihološko odmjeravanje što
učiniti s pronađenim stvarima.

Tadića tipične žanrovske atrakcije – seks, nasilje, poigravanje napetošću -
jedva zanimaju: minimalizam njegovih nagrađivanih dokumentaraca iz prve polovice
sedamdesetih dosljedno se nastavio na opor ritam naracije u igranim filmovima, u
kojima se introvertni junaci s društvene margine odmjeravaju sa sudbinom i to,
najčešće, ne baš uspješno. Tadićev pesimizam u punom je suglasju sa
svjetonazorom starih autora koji su mu uzorom – Fritza Langa, Alfreda
Hitchcocka, Carola Reeda i drugih: Da je živio u Hollywoodu četrdesetih i
pedesetih, Tadić bi svoje redateljsko umijeće, okretnost u radu sa skromnim
budžetima i sklonost žanrovskim sižejima lako znao uklopiti u tada živahne
B-produkcije,ali, ovako je ostvario intrigantan hibrid – uronio je klasični
film noir
u raspadajući socijalistički milje osamdesetih. Uzgred, neki od
tih filmova i danas su poprilično društveno aktualni, ponajprije Orao
(sklon poigravanju, Tadić je čak skratio originalni naslov romana Umjetni
orao(
stalnog scenarističkog suradnika Pavla Pavličića), koji na prijelazu u
devedesete nije uspio pronaći ni kino distributera: možda stoga što je mnoge
suviše izravno podsjetio na neugodnu zbilju, pa je nisu htjeli vidjeti i na
ekranu. (Nenad Polimac)