CIKLUS: TEKST
Od 24.09. Do 05.10.2002.
Ciklus filmova Dereka Jarmana
Druga strana kineskog filma
Još od osamdesetih godina prošlog stoljeća azijske kinematografije od Irana do Koreje ili Japana osvajaju ponajviše nagrada na međunarodnim festivalima i potkrepljuju mnogobrojne sudove o tome kako baš iz tog područja dolaze najinovativniji i najzanimljiviji filmovi suvremene kinematografije. Za taj renome dobrim su dijelom zaslužni i kineski filmaši, pa nije mali broj njihovih autora koje se danas uvrštava u sam svjetski vrh. Nedvojbeno je njihovoj internacionalnoj afirmaciji pripomoglo i to što su u nekim filmovima vrlo hrabro kritički prikazivali probleme vlastitog društva, ali im je to nerijetko donijelo probleme s vlastima, što se događalo i u ostalim socijalističkim zemljama (sjetimo se samo hajke na “crni val” u nekadašnjoj Jugoslaviji i zahtjeva za “konstruktivnom” kritikom). Tih autora međutim nema u ovom kratkom izboru suvremenih kineskih filmova u kojima ipak prevladavaju pozitivni elementi tamošnje suvremenosti.
Tako u Hand in Hand učenici iz grada dolaze u posjet svojim kolegama u seoskoj školi, pa je to prilika da se uz prikaz različitog mentaliteta i poimanja okoline ipak istakne i ljepota prirode u kineskoj provinciji, ali i stvaranje prijateljstva i solidarnosti mladeži različitog imovinskog stanja i društvenog statusa, dok će u inače vrlo dojmljivom prikazu sudbine ovisnika o drogi Farewell to Death protagonist biti spašen zahvaljujući ne samo odanosti supruge i prijatelja nego i vrlo humanom odnosu policije, a u Final Dash koji vrlo kritički prikazuje funkcioniranje privatnih poduzeća protagonist će riskirati ne samo svoju imovinu nego i privatni život ne bi li značajno otkriće u računalnoj industriji doveo do realizacije u Kini i spriječio da ga kupe Amerikanci.
Sve to može možda prizvati u sjećanje socrealističke ideje o tome kako je film čak i više od ostalih umjetnosti “odraz života”, pa naglasak treba stavljati na ono što je u društvu i naciji pozitivno, no treba naglasiti da se u ovim filmovima ne radi o naglašenoj propagandi i da takvi elementi nisu izravno prezentirani ili posebno istaknuti nego u uklopljeni u tkivo žanrovski vrlo čvrsto utemeljenih melodrama koje uspijevaju emocionalno angažirati gledatelja, te da svojim znatnim filmskim vrijednostima pokazuju pripadnost jednoj vrlo zreloj i uspješnoj kinematografiji. Zbog toga takvi filmovi koji se inače rijetko mogu vidjeti izvan svoje domovine pokazuju i drugo lice kineskog filma, posebno zanimljivo i stoga što ih se može doživjeti i kao svjedočanstvo o stanju duha koje je bar djelomice zaslužno za fascinantno brz razvitak suvremene Kine, što je jedan od najznačajnijih fenomena današnjice.
(Tomislav Kurelec)