CIKLUS: TEKST

Od 31.10. Do 21.11.2024.

Noćne more Wesa Cravena

Portugalska kinematografija predstavlja se dvama naslovima, nagrađivanom egzistencijalnom humornom dramom Mačke ne pate od vrtoglavice, te satiričnom burleskom Portugalski Sokol

Društvene drame i obiteljski odnosi - Portugal

Portugalska kinematografija ove nam se godine predstavlja dvojima naslovima, nagrađivanom egzistencijalnom humornom dramom Mačke ne pate od vrtoglavice (Os gatos não têm vertigens) redatelja Antónia-Pedra Vasconcelosa, te satiričnom burleskom Portugalski Sokol (Capitão Falcão) suscenarista i redatelja Joãoa Leitãa. Veteran portugalskog filma Vasconcelos, iza kojeg je pola stoljeća bavljenja sedmom umjetnošću još od razdoblja portugalskog Novog filma, u svom zasad pretposljednjem ostvarenju predstavlja nam se nepretencioznom, emotivnom i empatičnom melodramskom storijom smještenom u Lisabon. Njezina je protagonistica sućutna starija žena Rosa (fantastična, dominantno TV-glumica Maria do Céu Guerra), koja nedugo nakon iznenadne smrti voljenog supruga a u stalnoj komunikaciji s njegovim duhom (što ipak nije fantastični element) upozna tinejdžera beskućnika Jóa (vrlo dobar João Jesus), problematična mladića iz razorene obitelji, koji se druži s lokalnim delikventima i podnosi maltretiranja oca alkoholičara. No Jó svoja razmišljanja i životna iskustva zapisuje u bilježnicu, pa će Rosa, kad on nakon što ga otac izbaci iz stana privremeni smještaj pronađe na krovu njezine zgrade, otkriti tu bilježnicu i početi ju čitati. Kad shvati da Jó posjeduje veliki spisateljski dar, Rosa će s njim započeti neobičan pokroviteljsko-majčinski odnos kojem će uskoro zaprijetiti i složeni odnosi u njezinoj obitelji. Vasconcelosov film razmjerno spretno barata konvencionalnim situacijama i jednostavnim dramskim odnosima, ponajviše se oslanjajući na središnji par likova i njihovu suptilno predočenu međurelaciju, koja pak temeljno počiva na izuzetno raspoloženom nastupu Marie do Céu Guerre i njezinoj međuigri s Joãom Jesusom. Naposljetku, tu je i u nacionalnim okvirima nagrađivani Portugalski Sokol Joãoa Leitãa, koji je o istom liku, prvom portugalskom superjunaku, 2011. godine snimio kratkometražnu komediju. Ovdje parodičnim tonom i naglašenim trash-odmakom obilježenoj burleski s osloncem na apsurd i grotesku razvija istu priču, onu o borcu protiv komunizma koji tijekom 60-ih godina prošlog stoljeća štiti predsjednika Antonia Salazara i njegov režim. (Josip Grozdanić)