Od srijede, 02. do subote, 05. studenog ljubitelji filmova moći će uživati u retrospektivi meksičkog redatelja i scenarista Guillerma del Tora. Zagrebačko kino Tuškanac organizira projekciju šest značajnih filmova iz njegove karijere: Panov labirint, Oblik vode, Ulica noćnih mora, Đavolja kralježnica, Cronos i Mimic.
Retrospektivu filmova Guillerma del Tora će u srijedu u kinu Tuškanac otvoriti Panov labirint (2006), jedan od vrhunaca njegova opusa. Nagrađivani film je do tad neviđenom prirodnošću spojio dva različita svijeta – nadzemni (zbiljski, povijesni, eksplicitno politički) i podzemni (bajkovit, fantazmagoričan, eksplicitno metaforičan), pri čemu oba funkcioniraju kao objektivna zbilja. Radnja filma odvija se u Španjolskoj 1944. godine i priča prati jedanaestogodišnju djevojčicu koja s majkom trpi sadističkog očuha, kapetana vojne jedinice i uvjerenog frankista.
Na programu je i Đavolja kralježnica (2001), prvi film Guillerma del Tora snimljen u okviru španjolske kinematografije, ujedno i prvi film u kojem je temu Španjolskog građanskog rata povezao s nadnaravnim. Film je nastao na poticaj Pedra Almodovara koji je bio oduševljen del Torovim meksičkim debijem Cronos i ponudio mu da će producirati njegov naredni projekt. Kritika je film dočekala s unisonim odobravanjem, posebno ističući jezivu atmosferu te činjenicu da sjajno povezuje potentnu priču o duhovima i inteligentnu političku alegoriju.
Retrospektiva donosi del Torov debitantski dugometražni igrani film, Cronos (1993), realiziran u nezavisnoj produkciji u rodnom mu Meksiku. Bio je to prvi film u kojem je surađivao sa svojim omiljenim glumcima Federicom Luppijem i Ronom Perlmanom. Kritika je film dočekala s odobravanjem, hvaleći odličan žanrovski balans horora i drame, originalnost ideje, glumu i inteligentne religijske reference. Iako snimljen u nezavisnoj produkciji, bio je to dotad najskuplji meksički film. Zanimljivo, del Toro se u filmu i sam pojavljuje u Hitchcockovoj cameo maniri.
Mimic (1997) je prvi del Torov film koji je snimio u SAD-u, na poziv vodeće američke nezavisne filmske kuće Miramax predvođene braćom Weinstein. To snimanje pretvorilo se u redateljevo najgore iskustvo u životu. Osim uplitanja u samo snimanje filma, braća Weinstein su ga pokušala i otpustiti. U njegovu zaštitu stali su glavna glumica Mira Sorvino i njezin tadašnji dečko Quentin Tarantino pa su se Weinsteini povukli, iako su zadržali pravo na 'završni rez'. U kina je na kraju distribuirana njihova verzija, s mnoštvom scena koje je snimila druga ekipa.
Najuspješniji naslov autorova opusa je Oblik vode (2017), nagrađen Oscarima, Zlatnim globusima i Zlatnim lavom. Riječ je o dostojanstvenom kompromisu autora koji ne želi izdati sebe, ali želi i zadovoljiti očekivanja Hollywooda koji mu je omogućio ogroman budžet za realizaciju njegove vizije. Retro uradak ikonografski i duhom vremena sjajno slika prijelaz iz (američkih) 1950-ih u 1960-e. Kroz priču filma, del Toro razorno kritički progovara o represivnoj militarističkoj Americi tog vremena s prilično jasnim aluzijama na sadašnjost te afirmira ono različito.
Najnoviji film Guillerma del Tore je neonoirovska trilerska krimi-drama Ulica noćnih mora (2021), adaptacija noir romana Williama Lindsaya Greshama ekranizirana davne 1947. godine u režiji Edmunda Gouldinga. Del Toro je priču pretvorio u vizualno raskošnu, ali i narativno izrazito razvedenu strukturu. Film je financijski slabo prošao u svjetskim kinima, no kritika ga je dobro primila s punim pravom hvaleći del Torovu režiju, fotografiju, glazbu, scenografiju i glumačke nastupe Bradleyja Coopera i Cate Blanchett.