CIKLUS: TEKST

Od 24.03. Do 25.03.2021.

Portreti: Neovisna dokufikcija Lionela Rogosina

 

Fellini ili začudna moć opreka

Bit će da je malog neposlušnoga Federica duboko obilježio putujući cirkus kojemu se, pobjegavši iz katoličkog internata, bio pridružio. Moguće je da se i iz reskih opreka iznjedrio jedan od najimpresivnijih svjetskih filmskih opusa.



Formirajući se u vremenu geneze neorealističke poetike, čak izravno sudjelujući u njezinu kreiranju (ponajprije kao koscenarist i asistent velikog Roberta Rossellinija), genijalac s Apenina već prvim autonomnim režijama upozorava da, uz duboko uvažavanje temeljnih načela neorealističke retorike i ikonografije (gradići iz provincijske zabiti, siromaštvo ljudi s dna, dokumentarističnost, glumci nalik naturščicima...), kani pretraživati i intimnu (psihološku, moralnu) stranu svojih junaka. Primjerice, u debitantskom filmu (zajedno s Albertom Lattuadom) Svjetlosti varijetea iz 1950. posvećenom putujućim glumcima, tematizira pitanje neispunjenih snova o slavi u ljudi s duboke životne margine. I veliki Rim će u filmu Bijeli šeik (1952) razoriti određene iluzije mladog bračnog para koji je bio stigao u glavni grad da i sam izravno participira u njegovim mitovima. U jednome od četvorice zgubidana iz prekretničkih Danguba (1953) prepoznajemo autorov alter ego, osobu koja će se, za razliku od ostalih, uspijeti otrgnuti čamotinji provincije. Slijedi duboko onespokojavajuća Ulica (1954) s nježnom i bespomoćnom sluškinjom Gelsominom i primitivnim i okrutnim cirkusantom Zampanoom. Životna oporost svojstvena je i realističkoj drami Probisvijet (1955). U Cabirijinim noćima pak iz 1957. susrećemo teško maltretiranu, ali i duboko začudnu krhku uličnu prostitutku Cabiriju koju karakterizira nerazorivi životni optimizam.


Pokraj ostaloga, Fellinijevi filmovi iz prvog razdoblja obuzeti su kršaćanskim pitanjima odricanja, pokajanja i (mistična) iskupljenja. Neorealizam duše, tako su eksperti nazvali tu fazu u evoluciji talijanskog neorealizma, kojemu je upravo Fellini dao golem prinos.


Film Slatki život (1960) rezimira prijašnju i anticipira slijedeću fazu; ovdje će mozaična struktura filma (u duhu modernističkih stremljenja vremena) izgurati klasičnu naraciju, a usporedo će s individuom koja traga za vlastitim identitetom, nahrupiti i duboko dekadentni svijet izobilja, otuđenosti što drsko relativizira ili čak niječe temeljne moralne zasade. Fellinijevo središnje, dijelom autobiografsko, (remek) djelo Osam i pol (1963) iznosi osobnu, obiteljsku i profesionalnu krizu filmskoga redatelja, koji ne uspijeva komunicirati s okolinom (autorov alter ego utjelovljuje glumac Marcello Mastroianni). Tematizirajući, kako tvrdi dr.Peterlić, „i sam proces filmske kreacije“, autor začudnim majstorstvom prožima mozaičnost svoga djela (ali i cjelinu vlastita opusa) duboko oprečnim elementima - realističkim i stilizacijskim, liričnim i grotesknim, aktualnim i reminiscencijskim, zbiljskim i maštotvornim, 'jednostavnim' i baroknim...Film je dobio četrdeset najuglednijih svjetskih filmskih nagrada, uključujući i Oscara. Iduća ostvarenja varijacijski razrađuju predhodne tematsko-stilske dosege. Autor zaustavlja slijed sve redom crno-bijelih ostvarenja tek filmom Giulietta i duhovi (1965), probijajući se kroz oniričko i fantastičko, junakinja pokušava sagledati, doseći korijene vlastita bića. Satyricon (1969) evocira razuzdanost staroga Rima da bi, na način parabole, žigosao razularenost i posrnulost suvremenoga svijeta. Nostalgično pak evocirajući u Klaunovima (1970) cirkuski artizam, Fellini, metodama hibridne kvazitelevizijske reportaže, parodira poetiku filma istine i retoriku izravnog filma. Rim je u Rimu (1972) ponovno na meti, osobito njegove urbane ispraznosti. Autor je evokacijski i rekonstrukcijski još i nostalgičniji u filmu Amarcord (1973) posvećenog rodnom Riminiju iz tridesetih prošlog stoljeća. Casanova (1976): sarkastičan je pogled na svjetski slavnog venecijanskog zavodnika. Proba orkestra (1978): poigravajući oprekama „televizijske dokumentarnosti s fantazmagoričnošću bajke“ (a posredovanjem prikaza geneze individualnog, društvenog i umjetničkog kaosa) veliki mag doseže parabolu o tvorbi totalitarnih režima. Posljednji film: Grad žena (1979); užasnuti profesor erotoman sanja da se našao u hotelu gdje se održava feministički kongres. Kada se probudi, u kupe vlaka ulazi jedna od žena iz spomenuta sna.


Federico Fellini, dakako, pripada vodećem autorskom kvintetu Italije (Rossellini, Visconti, De Sica, Antonioni), a i dalje je u samom vrhu svjetskih filmskih dosega.
(Petar Krelja)