FILMSKE MUTACIJE

FESTIVAL-SIMPOZIJ NEVIDLJIVA FILMA

Međunarodni projekt na temu filmskih/filmofilskih mutacija, promjenjive karte svjetskog filma/filmofilstva započeo je ugledni američki filmski esejist i kritičar Jonathan Rosenbaum problematizirajući fenomen nestajanja filma/filmofilstva/kino dvorana, zaintrigiran sličnim filmskim ukusom i senzibilitetom četvorice filmologa rođenih šezdesetih godina u različitim gradovima svijeta: Nicole Brenez (Pariz), Kentom Jonesom (New York), Alexanderom Horwathom (Beč) i Adrianom Martinom (Melbourne), kao i generacijskom bliskošću stranaca, koja je nadišla nacionalne i jezične granice, povezanom s njegovim zanimanjem za fenomen ‘globalnog simultaniteta’ kod međusobno nepoznatih, udaljenih filmologa ili redatelja. Njegovo programatsko pismo pokrenulo je opsežno dopisivanje, objavljeno u francuskom časopisu međunarodnog i filmofilskog usmjerenja Trafic, koji su 1991. osnovali Serge Daney i Raymond Bellour. Pisma-eseji potakla su živu raspravu i nastavke u drugim zemljama, a objavljena su u knjizi koju je Jonathan Rosenbaum uredio s Adrianom Martinom: Filmske mutacije: Promjenjivo lice svjetskog filmofilstva, 2003. godine.



Filmske mutacije u Zagrebu priključit će istraživanju specifične filmske mutacije, povezujući filmološke tekstove s filmovima koji su ih nadahnuli, koji kao dio manjinskoga filma čine jednu od mnogih paralelnih povijesti filma, nastojeći otvoriti kartu promjena u filmu i filmskoj kulturi. Wim Wenders posvetio je “film o smrti filma” U toku vremena/Kraljeve ceste preostalim lokalnim kinima duž njemačko-njemačke granice, a tih se godina ugasilo i Kubelkino/Mekasovo Nevidljivo kino. Tridesetak godina poslije Kraljeva ceste stara zagrebačka kina su zamijenjena manjim dvoranama u multipleksima, a početak tog nestajanja obilježilo je gašenje kinotečnoga programa u devedesetima te kino dvorana u drugim gradovima, tako da su u ovome dijelu svijeta ‘djeca šezdesetih’ i posljednja ‘djeca Kinoteke’.


U šestodnevnom programu festivala-simpozija o nevidljivu filmu u kinu Tuškanac sudjelovat će navedeni filmolozi Rosenbaum, Horwath, Bellour, Brenez, Jones, Martin te njihovi gosti filmaši, a u Novinarskom domu održat će se i simpozij na temu Filmskih mutacija, razgovor o mutacijama, kretanjima i ‘arheologiji moguće budućnosti’ filmskog medija te suvremenog svjetskog i domaćeg filma.



Organizatori: Bijeli val, Hrvatski filmski savez, Community Art

Producent: Nikola Devčić

Umjetnička direktorica: Tanja Vrvilo

Selektori filmološkog programa: Tanja Vrvilo, Jonathan Rosenbaum, Raymond Bellour, Alexander Horwath, Nicole Brenez, Adrian Martin, Kent Jones