Ljubitelji vesterna doći će na svoje ovoga tjedna u zagrebačkom u kinu Tuškanac gdje se od srijede do nedjelje prikazuju filmovi američkog redatelja i scenarista Delmera Davesa, jednog od najznačajnijih autora u žanru vesterna sredine 1950-ih. Program otvara jedini film drugoga žanra u retrospektivi, krimi-drama Mračni prolaz (1947) s Humphreyem Bogartom i Lauren Bacall, a potom slijedi šest vesterna, uključujući i klasik U 3’10 za Yumu (1957).
Od srijede do nedjelje kino Tuškanac prikazuje filmove hvaljenog američkog redatelja Delmera Davesa. Program otvara Mračni prolaz (1947), nezaobilazan izbor za ljubitelje američkog žanrovskog filma klasičnog hollywoodskog razdoblja. Glavne uloge odigrali su Lauren Bacall i Humphrey Bogart, a film je osobito znamenit po uporabi subjektivnog kadra - početni dijelovi prikazani su isključivo iz perspektive protagonista, čije lice kamera prikaže tek u 62. minuti.
Na programu u četvrtak je Slomljena strijela (1950), jedan od prvih filmova u kojima su Indijanci prikazani pozitivno i sa simpatijima. U želji da film bude što autentičniji, kao statisti angažirani su stvarni Apači iz rezervata, no istaknutije role igrali su bijeli glumci. Redatelj Daves prekinuo je dotadašnju tradiciju vesterna u kojima su Indijanci redovno govorili loš engleski, te u ovom filmu govore pravilno kao i bijelci, čime se također ističe autorova namjera da ih se tretira ravnopravno.
Posljednja kola (1956) su jedan od najdojmljivijih filmova u nizu Davesovih vesterna. Središnji lik, kojeg je odlično odigrao Richard Widmark, izuzetno je interesantan spoj negativca i pozitivca, u skladu s kompleksnim ulogama s mračnim tonovima od kojih tada jedan od vodećih američkih glumaca srednje generacije nije bježao. Riječ je i o filmu putovanja i preživljavanja, čestom spoju u žanru vesterna, a te motive Daves kao (ko)scenarist i režiser vrlo umješno postavlja i razvija.
Kino Tuškanac u petak prikazuje Drvo za vješanje (1959), jedan od ambicioznijih i neobičnijih vesterna svog vremena. Puno više od žanrovskih odrednica zanima ga psihologija likova, koja uključuje moralno ambivalentnog junaka, i sukob različitih, ekspresivno predočenih karaktera, sve to na vizualno izuzetno dojmljiv način. Film se pamti i kao posljednji vestern legendarnog Garyja Coopera, ali i kao prvi filmski nastup znamenitog karakternog glumca Georgea C. Scotta.
Ambiciozan vestern Jubal (1956) na rasporedu je u subotu. U adaptaciji romana Paula Wellmana poznavatelji Shakespeareovih klasičnih tragedija prepoznat će stanoviti utjecaj bardova Otela. Jaki aduti filma su vrhunska glumačka postava predvođena Glennom Fordom, Ernestom Borgnineom i Rodom Steigerom, kao i atraktivan široki format slike. Iako manje poznat, radi se o respektabilnom djelu koje upućeniji kritičari i povjesničari žanra svrstavaju u nezaobilazne vesterne 1950-ih.
Publika će u subotu moći pogledati i Kauboja (1958), s Jackom Lemmonom kojeg je na ulogu u vesternu nagovorio iskusni Glenn Ford. Delmer Daves je radi stvaranja realističkog dojma inzistirao da glumci sve scene u filmu izvode sami, bez dublera. Film je i promoviran kao ozbiljan realistički vestern nasuprot dotad prevladavajućim neuvjerljivim 'dječjim' izdancima žanra, te je isticana i njegova izuzetna koloristička paleta ostvarena Technicolorom.
Program Davesovih filmova u nedjelju završava kultni U 3'10 za Yumu (1957). Radi se o adaptaciji kratke priče glasovitog Elmorea Leonarda čiji su protagonisti u pravilu višedimenzionalni likovi, nerijetko suspektni tipovi koji žive i kreću se na tankoj i često nejasnoj granici koja zakon i etiku dijeli od kriminala i nemorala. Glavne uloge izvrsno tumače Glenn Ford i Van Heflin kao snažni pojedinci sa suprotnih strana zakona.