Giuliano Gemma – sinonim za špageti vesterne

Za prave ljubitelje špageti-vesterna najmarkantnije njegove zvijezde nisu bili Clint Eastwood, proslavljen u glasovitoj "dolarskoj trilogiji" Sergija Leonea ni Charles Bronson, koji je u legendarnom Leonoeovu Bilo jednom na Divljem zapadu sjajno utjelovio osvetnika Harmoniku, nego upravo glumci poput Giuliana Gemme, Franca Nera i Leeja Van Cleefa koji su nastupili u najviše filmova i time bili najzaslužniji za popularnost žanra



Početkom listopada 2013. godine u tragičnoj prometnoj nesreći poginulog Giuliana Gemme, ikone špageti-vesterna i neosporno darovita glumca kojem se nerijetko neopravdano nijekalo glumačko umijeće, prisjećamo se kroz dva reprezentativna i jedno manje znano ostvarenje iz njegove više od pola stoljeća duge i bogate karijere. Riječ je o filmovima Probušeni dolar Giorgia Ferronija iz 1965. i Živi ili još bolje mrtvi Duccija Tessarija iz 1969. godine, te romantičnoj pustolovnoj komediji Afrika ekspres Michelea Lupoa snimljenoj 1976., u vrijeme kad je popularnost podžanra špageti-vesterna već bila na zalazu. Za prave ljubitelje špageti-vesterna najmarkantnije njegove zvijezde nisu bili Clint Eastwood, proslavljen u glasovitoj "dolarskoj trilogiji" Sergija Leonea ni Charles Bronson, koji je u legendarnom Leonoeovu Bilo jednom na Divljem zapadu sjajno utjelovio osvetnika Harmoniku, nego upravo glumci poput Giuliana Gemme, Franca Nera i Leeja Van Cleefa koji su nastupili u najviše filmova i time bili najzaslužniji za popularnost žanra. Špageti-vesterni realizirani su mahom niskim proračunima na talijanskom jeziku, režirali su ih talijanski redatelji na lokacijama mahom u Italiji, u studijima Cinecitta i na Sardiniji, ili u španjolskoj pokrajini Almería. Njihova glavna obilježja bila su demitologizacija odrednica i žanrovskih konvencija klasičnog vesterna, često minimalistički redateljski prosedei, hipertrofirano nasilje i mačizam, brojni krupni planovi, atraktivni prizori revolveraških obračuna i nerijetko trivijalni zapleti, a među redateljima se izdvajaju imena Tonina Valeriija, Sergija Corbuccija, Enza G. Castellarija, Sergia Solime, Duccija Tessarija i Georgia Ferronija. Naslovi Probušeni dolar Georgia Ferronija, na špici potpisanog pseudonimom Calvin Jackson Padget, i Živi ili još bolje mrtvi Duccia Tessarija reprezentativni su predstavnici podžanra, svojedobno prilično popularni i među domaćim gledateljima. U Probušenom dolaru, prvom Ferronijevu špageti-vesternu u kojem je Gemma pod pseudonimom Montgomery Wood ostvario prvu glavnu ulogu u okvirima podžanra, riječ je o zapletom konvencionalnoj i ponešto podigranoj storiji o osveti bivšeg časnika konfederacije Garyja O´Hare koji pokušava uzdržavati svoju obitelj. No priča sadrži nekoliko zanimljivih preokreta, nasilja je manje no što će ga biti u kasnijim predstavnicima podžanra, a prizori borbi i akcijske scene režirane su odlično. U tom smislu znatno slabije prolazi Tessarijev Živi ili još bolje mrtvi, priča o braći Montyju i Tedu Mulliganu koje će međusobno kobno zavaditi nasljedstvo od 300 tisuća dolara koje im je ostavio pokojni ujak. Djelo koje se u američkim kinima tijekom sedamdesetih prikazivalo pod asocijativnim naslovom Sundance Cassidy and Butch the Kid klišeiziran je, razmjerno tromo režiran no i nepretenciozan, humorom prožet te dovoljno zabavan film.

Ležerna, dinamična i šarmantna romantična pustolovna komedija Afrika ekspres prepoznatljivo je ostvarenje Michelea Lupoa, redatelja kojeg hrvatski gledatelji ponajviše pamte po nizu u domaćim kinima nekad iznimno popularnih akcijskih komedija s Budom Spencerom u glavnoj ulozi (Čovjek zvan Buldožer, Šerif u svemiru, Bombarder). Gemma tumači američkog kamionaš u Africi Johna Baxtera, momka čiji je ljubimac čimpanza Biba i koji će, maštajući o otvaranju benzinske postaje u Detroitu, zagonetnoj i atraktivnoj Madeleine Cooper (Ursula Andress), navodnoj časnoj sestri, pomoći u bijegu od opasnog Roberta Prestona kojeg interpretira Jack Palance. Ako niste pretjerano zahtjevni, solidna zabava je zajamčena. (Josip Grozdanić)