Spomene li se ime američkog redatelja Roberta Mulligana, prvo na što ćemo pomisliti njegov je igrani film Ubiti pticu rugalicu… No, zavirimo li u njegovu bogatu biofilmografiju, otkrit ćemo svojevrsna radoholičara koji se umio netipičnom lakoćom prebacivati iz zanimanja u zanimanje, iz medija u medij, iz žanra u žanr
Robert Mulligan, sin policajca, isprva se i sam zanosio idejom da se posveti zahtjevnom poslu čuvanja reda i hvatanja kriminalaca; no, nakon napuštanja studija teologije pa radiofonije na Fordhamu, upada u novinarstvo (New York Times), ali ubrzo i to napušta da bi se posvetio novopridošlu mediju u ekspanziji - mediju televizije. Odradivši na startu (za CBS) kriminalističku seriju sa stotinjak nastavaka, dobio je šansu da se okuša i na ekranizacijama djela književnih i dramskih klasika (Dickens, Maugham, Wilder…).
Na filmu je debitirao poprilično turobnom psihološkom dramom Strah izbija (1957.), koja (frojdistički) razmatra pitanje zašto slavnog igrača baseballea, prije nastupa, paralizira - tjeskoba. U nastavku će, imajući u producentu Alanu Pakuli moćna saveznika punih dvanaest godina, stići nanizati velik broj igranih filmova različitih žanrovskih opredjeljenja. Kažu da je, nakon debija, realizirao dvije uspješne komedije: Trka štakora i Broadwejske zamke (obje 1960.). Izdvaja se i gledana melodrama Ljubav sa strancem (1964.), pa osobito popularno Ljeto 42 (1971.), koje znalački varira „vječitu“ temu zaigrane mladeži u pubertetu. Okušao se i u westernu (Drveni mjesec, 1968.), a u sjećanju ostaju i dvije psihološke drame: Sve o Daisy Clover (1965.), Zabranjene stepenice (1967.); također će zaviriti i u horror: Onaj drugi (1972.). Njegov zadnji film Ljeto u Louisiani potječe iz 1991.
Da je još itekako držao i do komercijalne isplativosti filmova rječito svjedoči podatak o uspješnu angažmanu mahom svih eksponiranijih zvijezda iz toga doba: Debbie Reynolds, Tony Curtis, Steve McQueen, Nathalie Wood, Rock Hudson, Eve Marie Saint, Lee Remick, Jennifer O' Neal, Gina Lolobrigida, Ellen Burstyn, Alan Alda; prvi je u filmu Čovjek s mjeseca angažirao Reese Witherspoon, a surađivao je i s mladim Richardom Gereom.
Kada dobri poznavatelji Mulliganova disparatna stvaralaštva govore o nekim općim obilježjima njegova djela, onda se (ne potežući pitanje poetike) zadržavaju na pojedinačnim vrlinama, a jedno od stalnijih je umijeće dojmljiva kontrastiranja svjetla i sjene.
Zašto svi listom drže da mu je Ubiti pticu rugalicu bio i ostao najuspješniji film - njegov zaštitni znak? Radnja tog uznemirujućeg filma zbiva se s početka tridesetih godina prošlog stoljeća u državi Alabama. Čestitoga suca i džentlmena Atticusa Fincha (vehementno ga tumači veliki Gregory Peck), oca dvoje djece o kojima se sam skrbi, bio je dopao svakako najzahtjevniji zadatak života: obrana mlada crnca koji je bio optužen da je silovao bjelkinju. Poslije ponešto usporene ekspozicije, film će dobiti na zamahu i dramatičnosti vješto oslikavši kako ugođaj nabijen eksplozivnošću tako i do usijanja dovedenu rasnu nesnošljivost na uvijek vrelom i opasnom američkom Jugu, kojoj se, kako to zna biti u američkom filmu, suprotstavlja kuražni ali i osamljeni pojedinac. (Petar Krelja)