CIKLUS: TEKST

Od 28.09. Do 07.10.2009.

Ciklus suvremenog japanskog filma III

 

Najrazglašeniji redatelj sedamdesetih

Bertoluccijevi filmovi agresivna su smjesu marksističke ideologiziranosti, frojdizma, dekadentnosti, Verdija, ponekad plakatnosti sovjetskoga revolucionarnoga filma, variranja komercijalne formule seks i nasilje, a eklektičnošću nagovještavaju prodor dolazećega postmodernizma




Bernardo Bertolucci, sin pjesnika i filmskog kritičara, rodio se 6. ožujka 1940. u Parmi. Već s dvanaest godina i sam postaje poznati pjesnik, s dvadeset godina dobiva nacionalnu nagradu za zbirku pjesama, a onda počinje prevladavati ljubav prema filmu. Naime, i ranije se iskušavao 16mm kamerom, a 1961, napustivši fakultet, asistira Pieru Paolu Pasoliniju u prvijencu Accattone, iduće godine debitira kao redatelj, a za nekoliko godina stječe ugled enfant terriblea europskog filma. Filmovi Prije revolucije (1964), Strategija pauka (1970) i Konformist (1971) koji dijelom podsjećaju na Godardove filmove iz tog doba, priključuju se modernističkim strujanjima, a naginju i kriminalističkom filmu te donose i tematske i svjetonazorne novosti a i novi dah suvremenosti. U suglasju su s dilemama novih naraštaja, iz najnovije perspektive seciraju prirodu fašizma i iskazuju nekonvencionalan odnos prema tabuima na području seksualnosti i zbog toga, što se gotovo podrazumijeva za to vrijeme, Bertoluccija aklamiraju kao protagonista tada dominantne struje u svjetskom filmu, struje tzv. političkog filma (Godard, Makavejev, Rosi, Bellocchio, Costa Gavras i dr.).

Sedamdesetih Bertollucijev ugled širi se i na Sjedinjene Američke Države, što donekle zahvaljuje angažiranjima i nekih američkih glumaca (Marlon Brando, Robert De Niro). U toj fazi njegove povećane «internacionalizacije» filmovi Posljednji tango u Parizu (1972), Dvadeseto stoljeće (1976) i Luna (1979) zadržavaju karakteristike prethodnih, ali i nude noviji konglomerat utjecaja i asocijacija. Još su provokativniji (Posljedni tango u Parizu bio je i zabranjivan), pružaju agresivniju smjesu marksističke ideologiziranosti, frojdizma, dekadentnosti, Verdija, ponekad plakatnosti sovjetskoga revolucionarnog filma, spektakla na Viscontijev način, esteticističkih režijskih bravura, variranja komercijalne formule seks i nasilje, nagovještavajući svojom eklektičnošću i prodor dolazećeg postmodernizma. Ukratko: uz Roberta Altmana, Stanleya Kubricka i Andreja Tarkovskog Bernardo Bertolucci najrazglašeniji je redatelj sedamdesetih. Ali, slabljenjem utjecajnosti političkoga filma, a i gubeći mladenački žar potkraj sedamdesetih Bertolucci kao da počinje sagorijevati. Na zadovoljstvo mnogih, slijede nešto «smirenija» djela, režijski pristup mu postaje akademski, a vrhunac u tom razdoblju povijesni je film Posljednji kineski car (1987) za kojega dobiva Oscara za režiju. Otada je prošlo dvadesetak godina, raniji Bertolucci naglo blijedi u sjećanju, i iako je i dalje aktivan, čini se kao da je prošlo previše vremena bez nekakve njegove nove i «skandalozne» uspješnice. I oni kojima baš ne imponiraju takvi filmski pothvati, znaju da su od vremena do vremena filmu itekako potrebni i takvi autori, odnosno filmovi novih Wellesa, Godarda i njima sličnih. (Ante Peterlić)