Siječanjski program kino Tuškanac nastavlja retrospektivom filmova američkog redatelja i scenarista Wesa Andersona. Od 12. do 17. siječnja zagrebačka publika će moći pogledati svih deset naslova filmaša prepoznatljiva autorskog rukopisa i ustaljene grupe stalnih suradnika. Neki od filmova s programa su Obitelj čudaka, Hotel Grand Budapest, Fantastični gospodin Lisac, Francuska depeša, Kraljevstvo izlazećeg mjeseca i Otok pasa.
Wes Anderson je osobenjak koji se u Hollywoodu uspio izboriti za slobodu kreiranja začudnih priča o predivnim čudacima koji su svoju marginalnost i posebnost skladno uklopili u podjednako izglobljene mikro-zajednice. Njegove priče prožima empatičan humor i natopljene su neobičnom sjetom uz zanimljivo tretiranje egzistencijalnih motiva. Osim slikovitih likova, Andersonove filmove odlikuje i kolorističko bogatstvo, simetrične kompozicije, naglašena pomaknuta atmosferičnost te brzi i pomaknuti dijalozi s duhovitim igrama riječi.
Retrospektivu filmova Wesa Andersona kino Tuškanac otvara u srijedu filmom Hotel Grand Budapest (2014), sjajnom pustolovnom krimi-komedijom nagrađenom Srebrnim medvjedom u Berlinu. Film je impregniran nostalgijom za izgubljenim srednjoeuropskim duhom, dok Anderson daje posvetu davno prohujalim vremenima i srednjoj Europi kakva je nekad bila. U impresivno režiranoj te stilski i vizualno maestralno uobličenoj cjelini svaki je kadar iznimno precizno i skladno komponiran s pravilnim rasporedom geometrijskih oblika i koloritom međusobno usklađenih ploha.
Izvrsna humorna drama Obitelj čudaka (2001) na rasporedu je u četvrtak. Scenarij filma Anderson je napisao s glumcem Owenom Wilsonom. Iznimno jaku glumačku postavu filma čini i sjajni Gene Hackman koji je za svoju ulogu nagrađen Zlatnim globusom. Film je u vrijeme premijere nerijetko proglašavan ´filmom godine´, a Anderson tituliran kao najzanimljiviji američki komediograf još od Prestona Sturgesa. Pohvale su opravdane jer je riječ o pametnom, naglašeno stiliziranom i odlično režiranom ostvarenju koje napučuju efektno pomaknuti i karikaturalni likovi.
Crnohumorna romantična drama Tajkun iz Rushmorea (1998) na rasporedu je kasnije istoga dana. Film je nadahnut remek-djelom Diplomac Mikea Nicholsa, a i danas dijelom uživa kultni status. Anderson je lik protagonista, kao i zbivanja u školi, temeljio na sebi i vlastitom iskustvu te snimao na autentičnim lokacijama u svojoj nekadašnjoj školi. Djelo odlikuje osebujni autorski prosede – naglašena artificijelnost, pomno osmišljena scenografija, tendencija ka bizarnosti, jarki kolorit, afinitet prema marginalcima i čudacima i dr. - koji će redatelj kasnije pretvoriti u svoj zaštitni znak.
U petak će zainteresirani moći pogledati Kraljevstvo izlazećeg mjeseca (2012), satirično intoniranu humornu romantičnu dramu ovjenčanu sporednom nagradom u Cannesu. Zvjezdana glumačka postava predvođena je Edwardom Nortonom, Bruceom Willisom, Frances McDormand i Tildom Swinton. Kao i autorovi drugi filmovi, i ovaj predstavlja zabavnu zbirku zanimljivih bizarnosti, simpatičnih ekscentričnosti i iskričavog humora, a pritom je sve omotano u efektan te scenografski, kostimografski i ikonografski pedantan retro-dizajn obojan pastelnim koloritom.
Slijedi pustolovna komedija Fantastični gospodin Lisac (2009) realizirana odličnom stop-animacijom i adaptirana prema istoimenom romanu za djecu Roalda Dahla. U svom prvom animiranom filmu, Wes Anderson je uspio dokazati da se izvrsni „crtići” mogu realizirati i izvan velikih i moćnih studija. Očekivano za redatelja, posrijedi je maštovita, dinamična, bizarna i vrlo zabavna priča o šarmantnom kradljivcu pilića i njegovoj obitelji. Pored Georgea Clooneyja i Meryl Streep, izuzetno raspoložene glasovne uloge ostvarili su i neki od Andersonovih stalnih suradnika.
Na rasporedu u subotu je humorna pustolovna drama Panika pod morem (2004). Radi se o ironičnoj, ali i sjetno-nostalgičnoj posveti glasovitom francuskom podmorskom istraživaču i autoru dokumentarnih filmova Jacquesu-Yvesu Cousteauu. Vrlo uspjeli, duhovit i efektno pomaknuti film, inteligentno je koncipirano, izuzetno šarmantno i zabavno ansambl-ostvarenje. Uz stalne redateljeve glumce poput Billa Murrayja i Owena Wilsona te česte kakvi su Jeff Goldblum, Anjelica Huston i Willem Dafoe, u efektnoj sporednoj ulozi nastupa i Cate Blanchett.
Humornu pustolovnu dramu Darjeeling d.o.o. (2007), nagrađenu Malim Zlatnim lavom u Veneciji, kino Tuškanac će prikazati u nedjelju. Posrijedi je još jedno prepoznatljivo ostvarenje autora koji je do savršenstva doveo dramsku formu u kojoj je praktički nemoguće procijeniti kad je riječ o humornom pristupu i neobveznoj komediji, a kad o serioznijem prosedeu i ozbiljnoj drami. Frivolna raščišćavanja međusobnih odnosa trojice braće u ovom su filmu predočena u vrlo uspjelom začudnom kontrastu s okruženjem neimaštine pa i bijede svakodnevna života u Indiji.
Nedjelja donosi i najnoviji autorov film, humornu romantičnu dramu Francuska depeša (2021). Snimljen u prepoznatljivom Andersonovom stilu, film je efektna posveta novinarima i novinarstvu, konkretno listu New Yorker i njegovim autorima i urednicima. Impresivnu glumačku postavu, osim Andersonovih stalnih suradnika (Bill Murray, Owen Wilson, Jason Schwartzman), čine i Adrien Brody, Anjelica Huston, Benicio Del Toro, Tilda Swinton, Christoph Waltz, Léa Seydoux, Frances McDormand, Timothée Chalamet i Saoirse Ronan.
Crnohumorno intonirana futuristička pustolovna drama Otok pasa (2018) realizirana stop motion animacijom, na rasporedu kina Tuškanac će biti u ponedjeljak 17. siječnja. Film koji je Wesu Andersonu donio Srebrnog medvjeda na Berlinaleu nudi naglašeno politiziranu i angažiranu distopijsku viziju ljudske zajednice u mogućoj nedalekoj budućnosti, odnosno kritiku totalitarizma. Glasove životinjskim i ljudskim likovima raspoloženim je interpretacijama posudio niz zvučnih glumačkih imena, od Scarlett Johansson i Bryana Cranstona do Jeffa Goldbluma i Harveyja Keitela.
Retrospektiva će završiti autorovim debitantskim dugometražnim filmom Bottle Rocket (1996). Radi se o humornoj krimi-drami temeljenoj na njegovom ranijem istoimenom kratkom filmu. Iako je u vrijeme premijere film doživio komercijalni neuspjeh, s vremenom je stekao kultni status, a možda najzvučnije ime među njegovim zagovornicima je ono Martina Scorseseja, koji ga je naveo i kao jedan od najdražih filmova iz 1990-ih. Anderson je ponudio neobično viđenje važnosti prijateljstva, a komediju izuzetno vješto spojio s ozbiljnijim dramskim dionicama sjetnog ugođaja.