Zagrebačka publika će od subote 12. do nedjelje, 20. veljače moći uživati u retrospektivi hvaljenog i darovitog američkog redatelja i scenarista Christophera Nolana. Deset naslova koji će biti prikazani uključuju njegovu trilogiju o Batmanu, filmske spektakle Početak, Interstellar i Dunkirk, izvrsne Memento, Nesanica i Prestiž te autorov intrigantni prvijenac Prateći.
Retrospektivu Christophera Nolana ove subote u kinu Tuškanac otvara Memento (2000), prijelomno djelo u karijeri neosporno vrlo darovitog filmaša. Adaptacija kratke priče redateljeva brata Jonathana nagrađena je na Sundance festivalu. Već u vrijeme premijere filma Christopher Nolan stekao je kultni status i postao miljenik ambicioznije publike i filmofila te se afirmirao kao iznimno svjež i darovit autor.
Publika će imati priliku vidjeti Nolanov debi Prateći (Following, 1998). Izuzetno uspjela neonoirovska triler-drama snimljena je efektnom crno-bijelom fotografijom i realizirana praktično bez proračuna. Sugestivna režija praćena je dinamičnom skokovitom naracijom i kreiranjem dojmljivog paranoidnog ugođaja. Film je na prilično dojmljiv način naznačio sve potencijale tada 28-godišnjeg autora i najavio jednu izuzetno zanimljivu i intrigantnu karijeru.
Trilerom Nesanica (2002) Nolan se etablirao kao autor u čijim su djelima tematska ishodišta u pravilu psihološki poremećaji netipičnih likova. Popularnom komičaru Robinu Williamsu povjerio je prvu ulogu negativca u njegovoj karijeri, a on ju je utjelovio s izuzetnom pozornošću za detalje i nijanse. Glavnu ulogu tumači Al Pacino, a film osvaja sugestivnim tjeskobnim i paranoidnim ozračjem, učinkovitim gradiranjem dramske tenzije i sjajnim korištenjem scenografije.
U izuzetno uspjeloj triler-drami s elementima fantastike Prestiž (2006) Nolan se pozabavio nekim od svojih omiljenih tema poput nestalnosti identiteta i njihovih udvajanja, opsesivnosti, žrtve i žrtvovanja te složenih karakterno-psiholoških stanja likova. Koncipiran kao svojevrsni filmski mađioničarski trik, impresivno režiran i odlično glumljen film prilično se vješto poigrava očekivanjima i percepcijom gledatelja.
Program uključuje i jedan od autorovih najpoznatijih filmova, pripovjedno kompleksni Početak (Inception, 2010). Osim u maestralnoj režiji, preispitivanju relacija svjesnog i podsvjesnog, impresivnoj scenografiji te raskošnom dominantno pastelnom koloritu, gledatelji će uživati i u efektnom postuliranju intrigantnih likova, spretnoj naraciji koja se često odvija na više paralelnih razina, naglašenim stilizacijama i uzbudljivim akcijskim sekvencama.
Egzistencijalna SF drama Interstellar (2014) najosobnije je ostvarenje u Nolanovoj karijeri. U filmu su zamjetne praktički sve osobine njegova autorskog rukopisa, no predočene na naglašeno intimističan način. Vizualna, narativna i značenjska epičnost neosporno su atraktivne, no u srcu filma je intenzivna (među)ljudska drama, drama o ljudskosti i humanizmu kao takvom. Glumačku postavu filma predvodi Matthew McConaughey, dok je glazbu skladao oskarovac Hans Zimmer.
S Hansom Zimmerom Nolan je surađivao i na glazbi za ratnu dramu Dunkirk (2017) koja donosi impresivan prikaz operacije evakuiranja savezničkih vojnika iz prve velike bitke u II svj. ratu. Nolan je želio naglasiti dramsku tenziju filma i postići što veću autentičnost, čemu je pridonijelo i korištenje stvarnih povijesnih brodova i zrakoplova, angažman više tisuća statista, dok su specijalni efekti izvedeni bez računalne animacije.
U sklopu retrospektive bit će prikazana i sva tri Nolanova filma o Batmanu. U prvom dijelu Batman: Početak (2005) ponudio je radikalni odmak od dotadašnjeg tretiranja Batmana na velikom ekranu. Kreirao je znatno mračniju, tjeskobniju priču prožetu intrigantnim egzistencijalnim motivima i impregniranu kompleksnom psihologizacijom protagonista. Film imponira dojmljivim ozračjem koje ponajviše počiva upravo na psihološkoj karakterizaciji Batmanova lika.
Drugi dio Vitez tame (2008) inteligentno je, promišljeno i vrlo mračno poglavlje priče o poznatom maskiranom zaštitniku. Nolan je naglasio intrigantna psihološka stanja protagonista i važnijih sporednih likova, njihove egzistencijalne dvojbe i dostatno kompleksne međuodnose, kao i mitsku dimenziju Batmana. Izuzetno spretno režira i vrlo dinamične i uzbudljive akcijske sekvence, gledateljima nudeći dojmljivu porciju mraka, tjeskobe, pesimizma i mizantropije.
Vitez tame: Povratak (2012) kvalitetom i ambicioznošću ravnopravan je drugom dijelu. Batman je i ovdje karakterno kompleksan superheroj u emocionalnoj krizi, a film se tematski bavi kolapsom Gotham Cityja (zapravo New Yorka) te kaosom i terorom kao posljedicama toga. Štoviše, upravo je umetanje motiva poput terorizma, političke anarhije i ekonomske nestabilnosti jedna od važnijih odlika filma, baš kao i nikad dublje poniranje u turbulentnu intimu Brucea Waynea/Batmana.