CIKLUS: TEKST

Od 15.10. Do 16.10.2010.

Dokumentarci s DOKUarta u Tuškancu

 

Teme programa 'Kratki utorak' u 2025.


SIJEČANJ
Sloboda u pismu 

Prvi ovogodišnji Kratki utorak obraća nam se u formi filmskog pisma kako bi nas pozvao na refleksiju o autoritetu i pobuni, o povijesti i pejzažu, putovanju i subjektivnom pogledu, o konstrukcijama identiteta i neočekivanim jezično-prostornim sinkronicitetima.

Pismo kao izravan iskaz konekcije i svojevrstan poziv na dijalog, istovremeno je odraz potrebe za komunikacijom i bliskošću, kao i (fizičke) udaljenosti. U slučaju triju autorica – Lynne Sachs, Deborah Stratman i Nine Kurtela – pismo postaje elastična kinematografska forma za istraživanje intersubjektivnosti i medijacije, ali i filmskoga jezika: forma koja širi polje kreativne slobode. U kombinaciji s arhivskim snimkama ili dokumentarnim vizurama krajolika, pisma u ovim filmovima vješto premošćuju vrijeme i prostore, isporučujući poveznice između naizgled nespojivih perspektiva, događaja, misli.

Sloboda u pismu, koja parafrazira (točnije, negaciju izvrće u afirmativne) riječi koje je Ingeborg Bachmann uputila Paulu Celanu u jednome od brojnih pisama koje su razmijenili, jedna je od mogućih epistolarnih kinematografskih razmjena između one koja piše, nje koja snima i nas koji slušamo i gledamo – između “ja” i “ti”.

S ljubavlju,
Kratki utorak
 

RASPORED PROJEKCIJA:
E•pis•to•lar•no: pismo Jeanu Vigou / E•pis•to•lar•y: letter to Jean Vigo (Lynne Sachs), 2021, 5'
Od Hetty za Nancy / From Hetty to Nancy (Deborah Stratman), 1997, 44'
Dear Aki (Nina Kurtela), 2021, 14'40''

----------


OŽUJAK
Krajolici sjećanja

Sjećanje je nezamislivo bez svoje fizičke, prostorne dimenzije, piše Rebecca Solnit u svojoj knjizi Wanderlust, literarnom obolu konceptu i povijesti hodanja. Kretanje kroz prostor stoga je analogno kretanju umom, doživljajima i percepcijama, a promjena pozicije vlastitog tijela otvara horizont prema drugačijim perspektivama i novim znanjima.

Četiri filma okupljena u novom bloku Kratkog utorka otiskuju se na putovanja stvarnim i utopijskim prostranstvima, pozivajući gledatelje na lutanje krajolicima sjećanja koji neizbježno vode u sadašnjicu. Posežu za arhivskim materijalima, povijesnim epizodama i uvriježenim narativima kako bi otvorili nove panorame na krajolike u kojima su sabrana kolektivna sjećanja i individualna iskustva, mikro povijesti i univerzalne potrebe.

Morski, pustinjski i pastoralni pejzaži koje ćemo istražiti u ovoj maloj filmskoj memorijalnoj odiseji svjedoci su priča o migracijama, turizmu i neminovnim promjenama, ali prije svega o različitim načinima na koje krajolike stvaramo, doživljavamo i pamtimo.
 

RASPORED PROJEKCIJA:
Dohvatiti sunce: El Shatt
(Ana Bilankov), 2023, 19'
Lampedusa (Philip Cartelli, Mariangela Ciccarello), 2015, 14'
Duž obale / Du côté de la côte (Agnès Varda), 1958, 25'
Fran i Verka: običan dan u napuštenom selu / Fran dhe Verka; ose një ditë e zakonshme në një fshat të braktisur (Sovran Nrecaj), 2023, 14'

----------


SVIBANJ
Arhivska groznica

Posuđujući naslov od slavnog eseja Jacquesa Derride o aporičnom karakteru institucionalnih arhiva, čija je zadaća s jedne strane arhivirati, čuvati i štititi nešto od zaborava, dok s druge strane institucionalizacija arhiva neizbježno vodi kontroli, isključivanju i zaboravu, Arhivska groznica okuplja četiri filmska ostvarenja koja sedimente kinematografske forme pretvaraju u živo i dinamično sinestetičko tkanje.

Prvi film Brucea Connera (1933-2008), pionira američkog eksperimentalnog filma i “posljednjeg mađioničara 20. stoljeća” (Harvard Film Archive), u cijelosti sastavljen od pronađenih filmskih vrpci, ingeniozan je primjer dekonstrukcije i rekonstrukcije, u čitavom dinamičnom rasponu montaže i inovativne snage filmskog pripovijedanja. Kinetičke kontemplacije, kako svoje radove naziva umjetnički kolektiv Raqs Media Collective, istraživački su vizualno-narativni eksperimenti o kreaciji, percepciji, cirkulaciji i recepciji informacija, a filmom Biciklist koji je upao u vremenski stožac nastavljaju svoju kontinuiranu preokupaciju transtemporalnošću na primjeru događaja iz 1980. godine. Posežući za antologijskim Markerovim filmom La Jetée kao inspiracijom, redateljica Natalie Cubides-Brady koristi sedam desetljeća stare arhivske snimke kako bi isplela distopijsku priču iz budućnosti. Naposljetku, snimke iz obiteljskog arhiva u filmu Divlje cvijeće Karle Crnčević izraz su ultimativne ljudske potrebe za sjećanjem – odraz preplitanja poetike i etike arhiva.
 

RASPORED PROJEKCIJA:
Film
(Bruce Conner), 1958, 12'
Biciklist koji je pao u vremenski stožac (Raqs Media Collective), 2023, 25'
Zastrti grad (Natalie Cubides-Brady), 2023, 13'
Divlje cvijeće (Karla Crnčević), 2022, 11'

----------