Od četvrtka, 27. siječnja, do srijede, 2. veljače, kino Tuškanac priređuje retrospektivu kultnog američkog nezavisnog autora Jima Jarmuscha. Zagrebačka publika imat će priliku pogledati čak jedanaest autorovih dugometražnih igranih filmova, od klasika s početka karijere, poput Čudnije od raja (1984), Pod udarom zakona (1986) i Noć na zemlji (1991), do novijih naslova poput Slomljeni cvjetovi (2005), Samo ljubavnici preživljavaju (2013), Paterson (2016).
Retrospektivu Jima Jarmuscha kino Tuškanac u četvrtak otvara njegovom zatvorskom humornom dramom Pod udarom zakona (1986) s izvanrednom kombinacijom glavnih protagonista (Tom Waits, John Lurie i Roberto Benigni). Suigra njih trojice, kroz opreku neraspoloženih, suzdržanih i šutljivih Waitsa i Lurieja te blagoglagoljivog i vedrog Benignija, doista je fascinantna. John Lurie je napisao i glazbu za film, a u njemu se pojavljuju i dvije antologijske pjesme s legendarnog albuma Toma Waitsa Rain Dogs.
U petak slijedi Put samuraja (1999), jedan od Jarmuschevih najboljih filmova koji je on sam nazvao gangsterskim hip-hop samurajskim 'eastern' vesternom. Glavnu ulogu tumači Forest Whitaker, a poput žanrovskog određenja filma, i za glavni lik je karakteristična složenost – kao crnac plaćeni ubojica, on u sebi spaja afroameričkog gangstu i japanskog samuraja, a pokazuje i ekološku osviještenost te sklonost multikulturalnosti, dok sebe i svog gospodara naziva izumrlim pripadnicima različitih prastarih plemena, ali je vrlo vješt i s najsuvremenijom tehnologijom.
Iste večeri bit će prikazani i Slomljeni cvjetovi (2005), pravo jarmuschevsko djelo u kojem se kroz jednostavnu priču u formi filma ceste propituje egzistencijalno stanje društvenih samoizopćenika, kulturni i medijski okoliš Amerike u svojoj raznovrsnosti i implicitnoj nametljivosti te priroda žanra (ovaj put detektivskog trilera). Bill Murray tumači karakterističnog otuđenog i letargičnog jarmuschovskog protagonista, 'ostarjelog Don Juana' znakovita imena Don Johnston, u pametnom i slojevitom filmu ovjenčanom Velikom nagradom žirija u Cannesu.
Retrospektiva u subotu donosi film Kava i cigarete (2003), sačinjen od zasebnih vinjeta u kojima se slavne osobe, glumeći polufikcionalizirane verzije sebe, susreću u ugostiteljskom objektu. Jarmusch je ove kratke filmove počeo snimati 1986. godine, da bi 2003. realizirao dugometražni omnibus sastavljen od 11 epizoda, pri čemu su sve snimljene crno-bijelom tehnikom. Neke od slavnih osoba koje se pojavljuju u filmu su Roberto Benigni, Steve Buscemi, Tom Waits, Iggy Pop, Cate Blanchett i dr., a pri put je angažirao i Billa Murrayja koji će postati zvijezda njegova sljedećeg filma.
Samo ljubavnici preživljavaju (2013), djelo u kojem se Jarmusch uspješno okušao u humorno-dramskoj varijaciji vampirskog podžanra, također je na rasporedu u subotu. Film s Tildom Swinton i Tomom Hiddlestonom u glavnim ulogama je potentno ostvarenje kojim se Jarmusch vratio u dobru formu nakon podbačaja s prethodnim filmom, Granice kontrole. Premijerno prikazan u glavnom programu festivala u Cannesu, film je nagrađen za najbolji soundtrack čiji su autori Jozef van Wissem i Jarmuschev bend Sqürl.
Publika će u nedjelju moći pogledati Noć na zemlji (1991), djelo u kojem se eksplicitno dovodi u središte jedan od autorovih omiljenih motiva – komunikacija, odnosno problemi u komunikaciji, na individualnoj i kolektivnoj razini. Jarmusch je scenarij napisao za samo osam dana, ponovo za neke uloge imajući na umu konkretne glumce poput Winone Ryder. Legendarnoj Geni Rowlands je ovo bila prva uloga nakon smrti njezina supruga, kultnog 'oca američkog nezavisnog filma' Johna Cassavetesa. Autor glazbe je Tom Waits kojem je to bila treća suradnja s Jarmuschem.
Program se nastavlja i idući tjedan. U ponedjeljak će tako biti prikazan film Čudnije od raja (1984), čiji je odličan odjek omogućio daljnji respektabilni razvoj autorove karijere. U svom drugom filmu, Jarmusch motivima društvene marginaliziranosti, putovanja, nekomunikativnosti i pop-kulture iz prvijenca Neprekidni praznici dodaje percepciju Amerike očima autsajdera i stranca. Film je u Cannesu nagrađen Zlatnom kamerom za najbolji debi (iako to nije bio), u Locarnu je dobio Zlatnog leoparda za najbolji film, a na Sundanceu je primio specijalnu nagradu žirija.
Paterson (2016), film koji je lansirao karijeru briljantnog Adama Drivera, bit će prikazan iste večeri. Driver tumači naslovnog protagonista koji živi u istoimenom gradiću, radi kao vozač autobusa i zaljubljenik je u poeziju. Pritom mu je glavni pjesnički orijentir slavni američki modernist William Carlos Williams, autor poeme Paterson. Riječ je o jednom od onih filmova koje čovjek voli jer pronalazi u njima trenutke nježnosti i istine i kroz njih iznova prepoznaje drag mu autorski senzibilitet. Kao i neka ranija, i ovo autorovo djelo je svjetsku premijeru imalo u Cannesu.
Filmski omnibus Tajanstveni vlak (1989) bit će prikazan u utorak. Jarmusch je pisao scenarij inspiriran književnim nasljeđem Jeffreyja Chausera, talijanskim epizodičnim filmovima i japanskim filmovima o duhovima. U filmu se, između ostalih, pojavljuju Joe Strummer iz The Clash i legendarni blueser Screamin' Jay Hawkins. Među suradnicima su ponovno John Lurie koji je napisao glazbu i Robby Müller kao direktor fotografije. Film je imao premijeru u Cannesu gdje je nagrađen za najbolji umjetnički doprinos.
Kino Tuškanac u utorak autorov prvijenac Neprekidni praznici (1980), koji je sam napisao, producirao, režirao i montirao, postavljajući kamen temeljac američkom nezavisnom filmu 1980-ih kao jednom od najznačajnijih fenomena svjetske kinematografije tog desetljeća. Film odražava utjecaje američke alternativne filmske scene s istočne obale, ponajprije newyorškog undergrounda, ali i europskog modernističkog filma. Istovremeno, najavljuje temeljne motive autorova opusa – prikaz društvenih marginalaca, putovanje, nekomunikativnost, opsjednutost ikonama pop-kulture.
Retrospektiva završava u srijedu, 2. veljače, revizionističkim vesternom Mrtav čovjek (1995) u kojem je mit o američkoj granici podvrgnut brojnim inverzijama te poništenju metafizičkim putovanjem u smrt. Ovim djelom počela je nova etapa u Jarmuschevu opusu, obilježena filmovima sumorna i liričnija ugođaja, meditativne i onostrane sugestije. Dio kritike film je hvalio kao bitno osvježenje u redateljevu opusu i jedan od najoriginalnijih vesterna suvremenog doba, a našao se i na više lista deset najboljih filmova 1990-ih. Premijerno je prikazan u programu festivala u Cannesu.